וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד יצהיר בנאומו באו"ם: "תומך בהקמת מדינה פלסטינית"

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 7:53

על פי גורם מדיני, לראשונה משנת 2017, ראש ממשלה ישראלי יביע תמיכה בפתרון שתי המדינות, כפוף לסידורי ביטחון הנחוצים לישראל. בתקופתו כראש ממשלה התבטא נתניהו כמה פעמים בעד מדינה פלסטינית, אך לא חזר על כך מאז שנכנס נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ לתפקידו

בווידאו: ראש הממשלה, יאיר לפיד בפתח פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה בניו יורק/צילום: לע"מ

ראש הממשלה לפיד יצהיר מחר (חמישי) במהלך נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם על תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית כפוף לסידורי ביטחון שנחוצים לישראל, כך אמרו גורמים בסביבת ראש הממשלה בתדרוך לכתבים.

למה זה חשוב

  • זו תהיה הפעם הראשונה שלפיד מביע תמיכה בפתרון שתי המדינות כראש ממשלה. זו גם תהיה הפעם הראשונה שראש ממשלת ישראל מביע תמיכה בפתרון שתי המדינות מאז שנת 2017.
  • בנימין נתניהו הביע תמיכה בפתרון שתי המדינות במהלך נאום בר אילן ב-2009. הוא התבטא כמה פעמים בזכות פתרון שתי המדינות, כולל בנאומיו באו"ם. עם זאת, מאז כניסת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לתפקידו ב-2017, נתניהו לא חזר בצורה ברורה ומפורשת על תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית.
כנס הצגת רשימת מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
כנס הצגת רשימת מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022/ראובן קסטרו

מה הם אומרים

  • "לפיד ידבר בנאומו על כך זה שישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות. הרבה שנים ראש ממשלה ישראלי לא אמר זאת, אבל לפיד ידגיש כי לא ייעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל. היפרדות מהפלסטינים צריכה להיות חלק מהחזון המדיני של ישראל", אמרו גורמים בסביבת לפיד.
  • גורם מדיני אמר כי לפיד החליט לומר את הדברים לפני הבחירות, כיוון "שחלק מההגינות הפוליטית היא לומר במה אתה מאמין ולאן המדינה צריכה ללכת".
  • הגורם המדיני הוסיף כי לפיד אינו יודע אם ההצהרה הזו מזיקה או מועילה מבחינת מנדטים בבחירות. "זה הדבר הנכון למדינת ישראל. זה צריך להיות מעוגן בצורכי הביטחון של ישראל", אמר הגורם המדיני.

במוקד החדשות

  • גורמים בסביבת ראש הממשלה ציינו עוד כי לפיד יאמר בנאומו כי ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למדינה גרעינית. "אם צריך וזה מוסכם עם ארצות הברית נפעל בעצמנו. צריך להציג לעולם אלטרנטיבה להסכם הגרעין. צריך ללכת להסכם טוב יותר ולבסס אותו על הנחת איום צבאי אמין על השולחן", אמרו הגורמים בסביבת לפיד.
  • לפיד יתייחס בנאומו גם לקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל ויבהיר כי ישראל לא תרשה להשתמש בבמה של האו"ם כדי להפיץ שקרים נגדה. "נגן על שמנו הטוב", אמרו גורמים בסביבת לפיד.
  • כמו כן, לפיד ידבר בנאומו על הסכמי אברהם ויפנה למדינות שעדיין לא נירמלו יחסים עם ישראל להתקדם בכיוון הזה.
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
"אין תוכנית לפגישה או חידוש המו"מ". אבו מאזן/רויטרס

מה הלאה

  • גורם מדיני ציין כי ללפיד אין תוכניות בשלב הזה להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והוא אינו רואה בטווח הקרוב חידוש של המשא ומתן עם הפלסטינים.
  • "אם לפיד היה חושב שלהיפגש עם אבו מאזן היה אפקטיבי הוא היה עושה זאת, זה לא המצב. מערכת הביטחון מדברת עם הפלסטינים כל הזמן. התיאום הביטחוני במצב טוב. אין צורך מבצעי לדבר עם אבו מאזן", אמר הגורם המדיני.

התגובות במערכת הפוליטית

  • שר המשפטים גדעון סער הביע התנגדות לרעיון, וכתב בטוויטר: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את בטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות".
  • יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' גינה את הצהרתו הקרבה של לפיד. "אחרי שנים שבהם הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלסטינית מסדר היום ולהפוך את אבו-מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן", מסר. "גנץ החזיר בשנה החולפת את אבו מאזן למרכז הבמה וכעת לפיד מחזיר אותנו בחוסר אחריות 20 שנה לאחור ומזמין לחץ בינלאומי על ישראל לקידום צעד שהוא לא פחות מהתאבדות של מדינת ישראל".
  • "‏עוד לפני שהוקמה הממשלה הרעה הזו הזהרנו שהיא תחזיר אותנו למסלול אוסלו. הפצרנו בבנט ושקד שלא לרמוס את הבטחותיהם ולא להפוך את לפיד לראש ממשלה בכל השנה החולפת התרענו מפני התהליכים שקידמו גנץ ולפיד ומחזירים את ישראל למסלול אוסלו ההרסני", המשיך סמוטריץ'. "‏זה חלילה מה שיקרה אם המחנה הלאומי לא ינצח בבחירות ולא ירכיב את הממשלה הבאה. לפיד וגנץ יקימו ממשלת מיעוט עם המשותפת ויחתרו להקמת מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל ולגירוש מתיישבים".
  • יו"ר מרצ, זהבה גלאון הביע תמיכה בהצהרת ראש הממשלה, ומסר כי היא מברכת את ראש הממשלה לפיד. "מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים", אמרה. "אני קוראת לרה"מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully