וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל בריאיון מיוחד לוואלה: "באתי לתרום, והיום אני עומד בתור נאשם"

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 15:15

רגע לאחר כניסתו לתפקיד נפלו על שבתאי אסון מירון ומהומות שומר החומות, ומאז הוא ברווז צולע. בינתיים הפשע במגזר הערבי נמשך, המשטרה לא מצליחה להתמודד עם אובדן השליטה בדרום ולוויית אבו עאקלה הפכה פיגוע תקשורתי. "יש לי עננה מעל הראש, אך אסור שנהפוך שעיר לעזאזל"

בווידאו: המפכ"ל מעיד בוועדת החקירה לאסון הר מירון/צילום: לע"מ

קובי שבתאי יסגור בקרוב שנתיים בתפקיד המפכ"ל, ואלו היו שנתיים לא פשוטות בכלל. זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו נאלץ שבתאי להתמודד עם אסון מירון, האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, ועם מהומות שומר החומות, שתפסו את המשטרה עם המכנסיים למטה. כעת, בריאיון מיוחד לוואלה, הוא מספר על התחושות שמלוות אותו מאז, על אחריות המשטרה ועל ההתקדמות שעשתה לטענתו בשנים האחרונות.

"יש עננה מעל הראש, אבל אסור שנהיה שעיר לעזאזל"

לפני כשלושה שבועות קיבל שבתאי מכתב אזהרה מוועדת החקירה לאסון מירון, שהתרחש זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד המפכ"ל. כעת, הוא מספר כיצד הרגיש ומכחיש שהיו בכירים שהפנו לו את הגב. "לא נעים שיש עננה כזו, צריך לזכור אני עומד בראש הארגון. אבל ראיתי מה כתוב במכתב, אני אדע להתמודד עם הטענות שיש שם. את התשובות שיש לי אני נגיד לוועדה", הוא טוען.

"יש פה איזו עננה מעל הראש, אבל אני ממשיך לעבוד ולתפקד רגיל. אני לא מרגיש אריה פצוע, אלא פשוט אריה", אומר שבתאי ותוקף: "זה נכון שהמשטרה הייתה שם, ריכזה את הדברים והייתה המבוגר האחראי, אבל יש פה מכלול של גורמים. המשטרה באה עם החלק שלה ועשתה את מה שעשתה, יחליטו מה שיחליטו בוועדה לגבי החלק של המשטרה - אבל אסור שהיא תצא פה השעיר לעזאזל של האירוע הזה. זה אירוע שהמשטרה לא הייתה צריכה לקחת עליו אחריות".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. ראובן קסטרו
"אדע להתמודד עם טענות הוועדה לחקירת אסון מירון". שבתאי/ראובן קסטרו

"הופתענו בשומר החומות, העימותים היו אלימים יותר מאירועי אוקטובר 2000"

אך אסון מירון לא היה הבעיה היחידה של שבתאי בחודשים שלאחר כניסתו לתפקיד. גם המהומות שאירעו בישראל בערים המעורבות במאי 2021, לאחר פתיחת שומר החומות, מצאו את המשטרה עם המכנסיים למטה. גם שבתאי עצמו מודה כי המשטרה לא צפתה עד כמה האירועים האלימים הולכים להסלים. "כן, הופתענו", מודה שבתאי. "אף אחד ברמה המודיעינית, לא אצלנו ולא בגופים אחרים, לא צפה את זה שהולכת להיות התפוצצות כזאת".

"בפרספקטיבה לאחור הבנתי שהיה שם מרכיב אחר שלא היה בעבר, וזה הנושא של הרשתות החברתיות", מסביר המפכ"ל. "כי היום בשנייה אחת אתה יכול להוציא את כולם לרחובות, גם אם אין התארגנות מוקדמת. כיום אם יש אווירה מסוימת שהולכת לכיוון מסוים, בשנייה אחת זה יכול להידלק לך וזה לא היה בעבר, ולכן הרבה גורמים שלא היו מעורבים בכלל פתאום צצו ויצאו לרחובות".

"בשומר חומות נתפסנו לא מוכנים מבחינה מודיעינית, כי כל הכוחות היו מרוכזים בירושלים. ככה היינו עובדים בכל יום ירושלים. מהרגע שהתחילו האירועים והבנו שקורים אירועים בערים המעורבות, בדרום ובצפון, לקח לנו כמה שעות לפזר את הכוחות, להביא את פלוגות המגע הראשוניות מיו"ש ולחבר אותם לתוך המערך בתוך הארץ", מספר שבתאי "האירועים בשומר החומות היו הרבה יותר אלימים ממה שהיה באוקטובר 2000, אז לא ירו עלינו מנשק חי ולא זרקו עלינו רימונים ומטענים. עכשיו האלימות הייתה אחרת לחלוטין".

שריפת ניידת משטרה במהלך המהומות בלוד 11 במאי 2021. פאנט
"הופתענו". מהומות שומר החומות בלוד, מאי 2021/פאנט

היום, לטענתו, המשטרה ערוכה הרבה יותר למהומות מסוג זה, שלדבריו עלולות לפרוץ מחדש בכל יום. "אנחנו היום הרבה יותר חזקים ממה שהיינו בעבר, אנחנו ערוכים אחרת ומצוידים אחרת. עדיין אין מספיק ציוד, אמצעים וכוחות, שאף אחד לא יתבלבל, אבל המענה שיינתן היום הוא שונה לחלוטין ממה שהיה בעבר", אומר המפכ"ל ומסביר: "הכנסנו אמצעים שלא השתמשו בהם קודם לכן בתוך הארץ, החל מהרמה הבסיסית של אלה לשוטר, ועד אמצעים מתקדמים כמו רחפנים שיודעים לירות גז, רובי "אביב" להפרות סדר ואמצעים נוספים מעולמות אחרים שהיו שובר שוויון.

במהלך המהומות הסתבך המפכ"ל באמירה שנויה במחלוקת, כשגינה את "הטרוריסטים" משני הצדדים. גם כעת, שנה וחצי לאחר מכן, הוא לא מתנצל על כך, ולא מסביר אם דבריו התבססו על מודיעין כלשהו שקיבל. "האמירה הזאת התייחסה קודם כול ללינצ'ים שהיו, וזה לא עניין אותי מי ביצע אותם. לינץ' זה טרור, זה נכון ללינץ' שביצעו יהודים בערבים ביפו, וללינץ' שביצעו ערבים ביהודים ביפו, בירושלים או בכל מקום אחר בארץ", אומר שבתאי. "ההתייחסות שלנו להפרות סדר היא אותה התייחסות, מי שיפר את החוק נדע לטפל בו באותם כלים, באותם מדרגים ובצורה זהה, וזה לא מעניין אותי מי יפר את החוק".

לינץ' בטיילת בת ים, 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
"לינץ' זה טרור, לא משנה מי ביצע אותו", הלינץ' בטיילת בת ים בשומר החומות/ראובן קסטרו

"משפחות הפשע חרירי וג'רושי - נעלמו"

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של המשטרה הוא הפשיעה בחברה הערבית. רק אתמול נדקרה למוות אישה כבת 50 בידי בנה בצפון והלילה בת 15 נפצעה קשה מירי בכפר ראמה. השטח לא באמת נרגע, וייתכן אפילו שהמצב רק מחריף. למרות זאת, מתעקש המפכ"ל כי המשטרה לא נכשלה בטיפול בנושא. "כל קורבן כבודו במקומו מונח וזה כואב, אבל אין ספק שעובדתית אנחנו עם 10 נרצחים פחות ביחס לשנה שעברה, והיינו כבר במספרים הרבה יותר גבוהים", אומר שבתאי ומוסיף: "אני יכול להגיד בגאווה שסיכלנו 60 אירועים שבהם עמדו לחסל מישהו ותפסנו את האנשים בדרך - עם כדור בקנה או עם מטען ברכב. בשנת 2022 אנחנו עלינו ב-30% בכמות תפיסות כלי הנשק במגזר, לא רק שאנחנו תופסים יותר הרבה אלא שזה הרבה יותר אפקטיבי".

"כל רצח זה עולם ומלואו, אמא שנרצחת, או אחות ובטח ילדה, בטח שזה כואב, אבל מה אתם חושבים, שיש פה איזה קוסם שלוחץ על כפתור ומחר בבוקר ייגמרו הרציחות במגזר הערבי?", אומר שבתאי. "אני לא מקל ראש בכהוא זה בכל אירוע - אזרח שיושב בבית ושומע מעליו צרור ירי, אדם שנוסע על הכביש ורכב שמשתולל מסכן אותו, בחורה שעושה ג'וגינג ומישהו מעיר לה הערות ומציק לה - רק שאנחנו במקום אחר ממה שהיה, עובדתית יש פחות אירועים".

גם בנוגע להפקרות בכבישי הדרום, מהם מתפרסמים בכל שבוע סרטונים מדאיגים של נהגים שמסכנים את חיי הנוסעים, שבתאי טוען כי המצב השתפר: "כיום הכבישים בדרום הרבה יותר שקטים ובטוחים ממה שהיו אי פעם. אם בעבר מי שהשתולל בכביש יכול היה לברוח מניידת דרך השטח, היום אין מצב שמישהו יורד לנו לשטח ואנחנו לא תופסים אותו, כי הכנסנו רכבי שטח מבצעיים מקצועיים, אופנועי שטח ורחפנים הכי מתקדמים שיש היום במדינת ישראל לתצפית לזיהוי למעקב".

זירת הרצח בעוספיא 26 ביולי 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
"אין פה קוסם שילחץ על כפתור ויעלים את הרציחות", זירת רצח בעוספיה בחודש יולי/אתר רשמי, מערכת וואלה!

אולם, גם הוא בעצמו לא מסביר איך ישראל הגיעה בכלל למצב הזה מלכתחילה, ומה חלקה של המשטרה באובדן השליטה. "הייתה הזנחה ארוכת שנים של כל הגורמים, מסיבות כאלה ואחרות שאני לא נכנס אליהן. עובדתית, משטרת ישראל הוזנחה", הוא טוען. "לא ידעו להתאים את הגודל ואת האמצעים של המשטרה להתפתחות הדמוגרפית ולהתפתחות של הפשיעה באמצעות התקדמות טכנולוגית. הפשיעה עברה היום לעולם הדיגיטלי ואף אחד לא דאג לעשות את ההתאמה הזאת".

לפי תפיסת המפכ"ל, המפתח למאבק בארגוני הפשע הוא פגיעה ביכולת הכלכלית שלהם. "בשנת 2022 חילטנו יותר ממיליארד שקלים ורבע ממשפחות וארגוני פשיעה, במדינת ישראל זה לא דבר של מה בכך. זה סכום שלא היה לו אח ורע", אומר המפכ"ל ומוסיף כי "משפחות הפשע חרירי וג'רושי נעלמו. אלו משפחות שאני זוכר משנת 1996, שמשטרת ישראל אף פעם לא הצליחה לפרק אותן, והיום פירקנו אותן". עם זאת, הוא מזהיר כי "אין ואקום, שאף אחד לא יתבלבל. גם עם כל הנתונים שאני בא ומדבר עליהם, היום אתה תופס מישהו, מחר בבוקר יש מישהו במקומו. אבל פה, בתקיפה של משפחות הפשע, אתה בא ולוקח את כל העץ - כמעט 32 איש מתוך המשפחה, למעט שניים שברחו לחו"ל, כל המשפחה בכלא".

למרות התחושה בציבור שהפשיעה במגזר הערבי יצאה משליטה, המפכ"ל טוען כי למשטרה יש את הכלים והיכולת להתמודד עמה. לדבריו, הבעיה היא מחסור במשאבים ובזמן. "משטרת ישראל עושה ככל שביכולתה על מנת לצמצם ולמגר תופעות מסוימות, אבל אי אפשר למנוע את הכול. אי אפשר להיות בכל מקום, בכל נקודת זמן, ובטוח לא עם כוח האדם שיש לנו", טוען שבתאי "אבל בסך הכול אנחנו רואים גם פה הצלחות. אנחנו במקום אחר ממה שהיה פעם, ואני מאמין שהמצב ילך וישתפר. אבל אתה לא יכול ביום אחד לשנות אירועים תרבותיים שמביאים לאירועי אלימות ורצח ולמגר את תופעת האמל"ח".

רצח במגרש מכוניות, באקה אל-גרביה, 28 באוגוסט 2022. דוברות משטרת ישראל
"אי אפשר למנע את הכול", זירת רצח בבאקה אל-גארבייה בחודש שעבר/דוברות משטרת ישראל

"החבר'ה ממזרח ירושלים, מהדרום ומהצפון חילקו ביניהם את נהר הירדן"

למרות הפשיעה בחברה הערבית וההפקרות בכבישי הדרום, המפכ"ל טוען כי ישראל לא איבדה את המשילות וכי הרתעת המשטרה רק גוברת בתקופה האחרונה. "יש תופעות שאנחנו מטפלים בהן ולא טיפלנו בהן בעבר. למשל הנושא של הרכבים המשופרים שמשתוללים והפכו כבישים בצפון או בחופים ל'מהיר ועצבני', אנחנו תוקפים את זה בכל הכוח".

"היה פרויקט שקראתי לו 'להחזיר את הטבע לאזרחים'. בנהר הירדן הייתה את הבעיה שבאזורים של הרפטינג כבר חילקו אזורים לפי חבר'ה של מזרח ירושלים, מהדרום ומהוואדי, שהיו יושבים עם אלכוהול והיו מציקים לאנשים", מספר שבתאי. "היום נגמר הסיפור הזה, פשוט ניקינו שם עם יחידות מג"ב ויס"מ, כמובן בסיוע המועצה. היום השטח שם נקי, כי אין כבר את אלה שיושבים עם בקבוקי האלכוהול ובוקסות גדולות ומשליכים אבנים ומציקים לאנשים".

עם זאת, מדגיש שבתאי כי גם הנושא הזה לא ייפתר לחלוטין מיידית: "בסוף יש פה את המנטליות והתרבות, ויש פה הזנחה לאורך שנים של כולם, אך המשטרה היא זו שמתמודדת עם זה בקצה. אני לא מקל ראש באחריות שלי בתור משטרה, אבל אני אומר שיש נושאים שלמים שצריך לטפל בהם מהבסיס".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. ראובן קסטרו
"הזנחה של שנים", שבתאי/ראובן קסטרו

"הלוויה הייתה עלולה להפוך לפוגרום"

אחד האירועים הבולטים מהחודשים האחרונים עליהם ספגה המשטרה ביקורת, הוא הלוויית העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנורתה למוות במהלך חילופי אש בין צה"ל לחמושים בג'נין. במהלך לווייתה, התעמתו השוטרים עם הנוכחים במקום, והתמונות שפורסמו עוררו סערה וביקורת בעולם. כעת, מגן שבתאי על הכוח שפעל במקום ומסביר מדוע האירוע הסלים.

"התמונות לא היו טובות, אבל תיחקרנו את האירוע הזה. הרי ניסו לחטוף את הארון, ואם הארון היה יוצא משם באופן עצמאי והיינו מגיעים להלוויה רבת משתתפים - היינו צריכים להסביר למה עשו פוגרום כל הדרך לירושלים. והייתה לנו הלוויה כזאת", טוען המפכ"ל. "לראות שוטרים שמכים אנשים באלות אלה תמונות לא טובות, אבל הרעיון היה לעצור את זה".

עימותים בהלוויית העיתונאית שירין אבו עאקלה בירושלים 14 במאי 2022. רויטרס
"תמונות לא טובות". הלוויית שירין אבו עאקלה/רויטרס

"חמור מאוד שנבחרי ציבור מרשים לעצמם להתנהג כמו שהם מתנהגים"

נוסף לכל האתגרים הרבים שעמם הוא מתמודד, לאחרונה הוא נאלץ להתמודד גם עם חברי כנסת שמתבטאים נגד המשטרה. לפני חצי שנה קרא ח"כ עודה לשוטרים ערבים להתפטר מתפקדים, אך היועמ"שית לא נענתה לבקשת המשטרה לחקור אותו בשל כך. כעת, תוקף שבתאי את עודה.

"זה חמור מאוד שנבחרי ציבור מרשים לעצמם להתנהג כמו שהם מתנהגים, אני מצפה מנבחר ציבור להתנהג בממלכתיות, בטוח כלפי גופים וארגונים שאמורים לשמור עליו ועל הבית שלו", אומר המפכ"ל. "הרי כשיירו לו על הבית, דבר ראשון הוא יפנה למשטרה. כנבחר ציבור מתנהג כמו שהוא מתנהג, יש עדה שלמה שנמצאת אחריו, שהוא משמש עבורה מורה ומודל לחיקוי".

בווידאו: ח"כ איימן עודה קורא לשוטרים ערבים להניח את נשקם/מתוך עמוד הפייסבוק של עודה

מלחמה נוספת שמנהל שבתאי, באופן יומיומי, נוגעת למצוקת כוח האדם במשטרה. אחת הדרכים שבעזרתה הוא מנסה לשפר את המצב, הוא הקרב בתופעת התעמרות המפקדים בפקודים שלהם, עליו הכריז לפני כשנה. "ברגע ששמענו את הדברים האלה חקרנו את הנושא, ניתחנו אותו, הגענו למסקנות ושינינו את כל דרך הטיפול", אומר שבתאי. "היום יש לנו מנגנון שלם שיודע לתת מענה לשוטרים, כל מקרה נבדק לגופו, ונבדק לעומק. מנגנון הטיפול היום הרבה יותר מורכב, וברגע שאתה שם את זה גם על סדר היום כמו ב'מי טו', אתה פתאום רואה את התופעה הולכת ויורדת, כי יש לה יותר מודעות".

ב-2017, אמר שבתאי באירוע "שבתרבות" כי "אני לא אהיה מפכ"ל - יש טובים ממני". כעת, כשהוא נמצא בתפקיד כבר קרוב לשנתיים, הוא דווקא חושב אחרת לגמרי. "אני מאוד מתאים לתפקיד הזה, אני מביא איתי משהו, גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית", הוא מסכם את הריאיון. "אני לא מחלק לעצמי ציונים, אבל אני חושב שעשינו מהפכות במשטרת ישראל עם המעט שיש לנו, מבחינת תוצאות זו השנה הכי טובה שהייתה יותר משני עשורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully