וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלחמה: הישראלים שמתעקשים לחגוג את ראש השנה באומן

יניב כליף, אומן

עודכן לאחרונה: 24.9.2022 / 13:40

העיר האוקראינית רגילה לארח אלפי חסידים מדי שנה, אך המלחמה המתמשכת עם רוסיה הותירה אותה כמעט ריקה לחלוטין. "אם יקרה משהו - לא אנחנו ולא האוקראינים נוכל לסייע", הזהיר השגריר הישראלי, בעוד שרבה של העיר טוען: "אין סכנה". דיווח מאומן הנטושה

בווידאו: למרות המלחמה והאזהרהות באומן נמשכות ההכנות לראש השנה/צילום: יניב כליף

אחרי שנתיים של מגיפה עולמית, חסידי ברסלב ייחלו להגיע לראש השנה הקרוב לאומן, אבל הם לא ציפו שתפרוץ מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בכל שנה מגיעים עשרות אלפי חסידי ברסלב ואנשים המזוהים עם החסידות של רבי נחמן מברסלב בעיירה אומן שבאוקראינה, כדי להשתטח על קברו ולקרוא את ''התיקון הכללי'' - כחלק מבקשתו ש"איש בל יעדר" ו"הרי ראש השנה הוא שליחותי כולה". השנה המלחמה טרפה את הקלפים. נסעתי בעצמי לאומן כדי לראות ולהבין מה באמת קורה שם.

לאחר טיסה מישראל למולדובה, ועוד נסיעה של כמעט עשר שעות, הגעתי לאומן בציפייה לפגוש שם את אלפי החסידים. כשהגעתי לשם, הופתעתי לגלות רק כמאה חסידים בלבד, שרובם בכלל מתגוררים בעיר. התברר שסגירת השמיים של אוקראינה ואזהרת המסע של ישראל, כמו גם האזהרות של קייב מפני ירי טילים רוסיים לאומן במהלך ראש השנה, מונעים ממרבית החסידים להגיע לקבר השנה.

מיכאל ברודסקי, שגריר ישראל בקייב, אמר ל'וואלה!' כי "אם יקרה משהו - לא אנחנו ולא האוקראינים נוכל לסייע, כי אין להם את המשאבים. אגיד לך את האמת, אין לנו ראש להתעסק בזה, יש את המלחמה לנהל. כל הכוחות שלנו מגויסים למען המלחמה, ולכן אין לנו אפשרות לטפל פה באלפי אנשים. בהתאם לכך, לא נפתח השנה נציגות של השגרירות באומן - אנחנו לא רוצים לסכן את אנשי הצוות שלנו".

השגריר הוסיף כי "ההתקהלויות על רקע דתי אסורות באוקראינה, אבל יש להם בעיה: הם לא אומרים את זה, כי אי אפשר להגיד לנוצרים שהם לא יכולים לקיים חגים וליהודים כן. תהיה בעיה להסביר למה ליהודים מותר ולאחרים לא".

ציון רבי נחמן, אומן אוקראינה. יניב כליף, יניב כליף
"תהיה בעיה להסביר למה ליהודים מותר ולאחרים לא"/יניב כליף, יניב כליף

גם שר התרבות של אוקראינה, אולכסנדר טוקצ'נקו, אמר דברים דומים. "אנחנו מעדיפים שישראלים לא יגיעו השנה לאומן", אמר לוואלה!. "אין ביכולתנו לטפל באירוע בסדר גודל כזה במקביל למלחמה המתנהלת במדינה, לכן אנחנו מעדיפים שהם לא יגיעו השנה לאומן". לדבריו, "משטרת אוקראינה והשירות החשאי האוקראיני עדכנו שהם לא יכולים לספק אבטחה בזמן של מלחמה. כמובן שאנחנו לא יכולים למנוע מאף אחד לבוא, אבל זה מסר ברור למי שמתכנן לבוא - לדחות את הביקור הזה עד שהמלחמה תיגמר כי יש סכנה ברורה של מתקפות טילים או אירועים אחרים בימים האלו באוקראינה".

ואכן, נראה שמרבית החסידים אכן לא יגיעו השנה לאומן בעקבות הלחימה באזור. בנוסף לכך, הנסיעה היבשתית לאומן דרך מולדובה, הונגריה או פולין, הופכת את הנסיעה לקשה ומפרכת ולאתגר של ממש.
"בכל שנה בתקופה הזאת לא ניתן להשיג חדרים בכל באזור, והמחירים קופצים בעשרות אחוזים", אמר לנו בעל מלון מוכר באומן. "השנה, כפי שאתם רואים, המלון ריק, אז לא הייתה לנו ברירה אלא להוזיל את מחירי החדרים למחירי עלות. במקביל, הוספנו מיטה שלישית בכדי לנסות להוריד את המחירים עוד יותר - רק כדי לכסות את העלויות שלנו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ציון רבי נחמן, אומן אוקראינה. יניב כליף, יניב כליף
"משטרת אוקראינה והשירות החשאי האוקראיני עדכנו שהם לא יכולים לספק אבטחה בזמן של מלחמה"/יניב כליף, יניב כליף

הרב של אומן, יעקב ג'אן, תיאר עיר שלווה ובטוחה. "המצב של המלחמה ודאי ישפיע, אבל האם זה צריך להשפיע? הכול זה עניין של אידיאולוגיה. אדם מוכן לסכן את עצמו בשביל מה שחשוב בעיניו, לפעמים בשביל פרנסה, לפעמים בשביל האתגר. כמובן שבאומן עצמה אין סכנה", טען.

יוסי דהן, חסיד ברסלב תושב שדרות, מקפיד כבר 20 שנה להגיע לאומן בראש השנה. השנה, לדבריו, "אמנם יש לי כרטיס טיסה, אבל אני מתלבט: מצד אחד אין לי חשש בגלל המלחמה, אבל הנסיעות השנה ארוכות בגלל ששדות התעופה באוקראינה סגורים. זה גם יאריך את השהות שלי כי לרוב אני מגיע יום לפני ראש השנה ויוצא ישר בצאת החג, אך כעת מדובר על כמה ימים של נסיעות ועיכובים בגבול. אשתי תומכת בכל מהלך שאני אעשה, למרות שהיא חוששת מהמלחמה".

ציון רבי נחמן, אומן אוקראינה. יניב כליף, יניב כליף
ציון רבי נחמן, אומן אוקראינה/יניב כליף, יניב כליף

דהן מספר כי חבריו שטסים איתו בכל שנה "קצת חוששים מהעובדה שחילקו נשק לעשרות אלפי תושבים באוקראינה. הם מפחדים משוד ודברים כאלה".

נראה שהחג באומן יהיה קצת שונה ועצוב השנה, וילווה באזעקות ובהדי פיצוצים, בתקווה שראש השנה הבא יהיה כבר שמח יותר, וללא מלחמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully