וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-3 מיליארד בשנה: אלו ההוצאות של קופות החולים בקורונה

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 10:17

משרד הבריאות פרסם את סל התמיכות שהעביר לארבע קופות החולים בעקבות מגפת הקורונה, שעומד על 2.7 מיליארד. התקציב סייע בין היתר לתגבור כוח אדם בטיפול בחולי קורונה והפעלת מערך החיסונים.מנכל המשרד: "מצבן הפיננסי של קופות החולים בישראל מדאיג ביותר"

מתחם החיסונים של ככלית בבית הצנחן, רמת גן 3 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מתחם החיסונים של ככלית בבית הצנחן, רמת גן 3 בינואר 2021/ראובן קסטרו

משרד הבריאות חשף היום (רביעי) כי ארבע קופות החולים קיבלו תמיכה של 2.7 מיליארד שקל בשנה שעברה כחלק מההתמודדות במגיפת הקורונה, כמעט שליש מסך התמיכות שמעניק המשרד לקופות המסתכם בשבעה מיליארד שקלים. זאת בנוסף לפיצוי של יותר משלושה מיליארד שקלים שקיבלו בתי החולים.

סכומי התמיכה הוקצו לתחומים שונים כמו תגבור כוח אדם לטיפול בחולי קורונה; מוקדי חירום למענה לשאלות בנושא הקורונה; מוקדי טיפול במבודדים ובחולי קורונה, מתן מידע למבוטחים בקשר לדרכי ההתמודדות עם הקורונה; הקמת תשתיות למתן שירותי רפואה מרחוק; ביצוע בדיקות לזיהוי נדבקים; תפעול שוטף בגין הקורונה; והפעלת מערך חיסונים.

העוגה התקציבית חולקה כך: 1,414 מיליארד שקל שולמו לטובת בדיקות קורונה, כשקופות החולים הפעילו מערך לתיאום, אבחון ודיגום למבוטחיה ללא עלות בהתאם להנחיות והתוויות המשרד. 870 מיליון שקל הם לתמיכה במערך החיסונים שהקימו הקופות, ועוד 484 מיליון שקל לפעילות כללית לצורך התמודדות עם הקורונה.

ב-2021, שבה עבדו הקופות קשה יותר מבתי החולים בגלל החיסונים ואשפוזי הבית, רשמו כלל הקופות עודף שהסתכם בכ-82 מיליון שקל, לעומת עודף של כ-85 מיליון ב-2020 .שיעור העודף מסך ההכנסות היה ב-2021 ב-8% לעומת כ-1% בשנת 2020 .

כללית מציגה עודף של כשישה מיליון שקל לעומת עודף של כ-34 מיליון שקל בשנת 2020 .מכבי הציגה עודף של כשישה מיליון שקלים לעומת עודף של כ-86 מיליון בשנת 2020. מאוחדת הציגה עודף של 66 מיליון שקל לעומת גירעון של כ-48 מיליון שקל בשנת 2020 .העודף של מאוחדת נובע מעודפי שב"ן של הקופה. לאומית סיימה את שנת 2021 בעודף של כארבעה מיליון שקלים לעומת עודף של כ-13 מיליון ב-2020.

בתקופת הקורונה הועברו לקופות החולים סכומי תמיכה משמעותיים. בשל אי-וודאות בזכאות לתמיכות, היקפן ומועדן, יש שונות בין קופות החולים במועד עריכת הדוחות הכספיים באופן ההכרה בהכנסה מתמיכות אלה. לכם, סכום של כשישה מיליארד שקל לא הוכר בדוחות לשנת 2021, וסכום של כארבעה מיליארד הוכר בדוחות לשנת 2021 בגין תמיכות קורונה לשנת 2020.

"מצבן הפיננסי של קופות החולים מדאיג ביותר"

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "הרפואה בקהילה מהווה עמוד תווך משמעותי וחיוני במערכת הבריאות הציבורית". לדבריו, "הדבר קיבל משנה תוקף בשלוש השנים האחרונות, בהן העולם התמודד עם התפרצות מגפת הקורונה, כשמערכת הבריאות ובכללה קופות החולים מציגה יכולת מרשימה".

אש הוסיף כי "מצבן הפיננסי של קופות החולים בישראל מדאיג ביותר. מהדוח עולה כי ללא תמיכות הקורונה בשנת 2021, קופות החולים היו בגירעונות עמוקים. על כן אנו במשרד הבריאות, בשיתוף משרד האוצר ויחד עם קופות החולים, צריכים לפעול על מנת לטפל בגירעונות העמוקים של קופות החולים המשתקפים מנתוני הביניים לשנת 2022 כדי שיוכלו להמשיך ולתת רפואה טובה בקהילה.

עם זאת, היכולת של המערכת להגיב למשבר בשעת חירום מעוררת כבוד. אני מודה לצוותי ארגוני הבריאות ולעובדי משרד הבריאות שעושים לילות כימים על מנת לאפשר למערכת חשובה כל כך להמשיך ולפעול במסירות, תוך אתגרים לא פשוטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully