וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מפקד יחידת משטרת המוסר האיראנית הושעה מתפקידו

עודכן לאחרונה: 20.9.2022 / 15:16

בתקשורת האיראנית דווח כי קולונל אחמד מירזאי, מפקד היחידה לבטיחות מוסרית של טהראן רבתי, הושעה בעקבות המוות של מחסה אמיני, בת 22 שנעצרה בשל חבישת כיסוי ראש באופן לא ראוי. משטרת טהראן הכחישה את הדיווח

בווידאו: מהומות באיראן בעקבות מות הצעירה, מהסא אמיני בת ה-22 ש"התרשלה בעטיית חיג'אב"/מירכת וואלה!

מפקד יחידת משטרת המוסר האיראנית הושעה מתפקידו, על פי דיווחים, על רק הפגנות סוערות ברחבי המדינה זה היום השלישי בעקבות מותה של צעירה בת 22.

כמה ערוצי חדשות באיראן דיווחו אתמול (שלישי) כי קולונל אחמד מירזאי, מפקד היחידה לבטיחות מוסרית של טהראן רבתי, הושעה בעקבות המוות של מחסה אמיני בסוף השבוע. משטרת טהראן הכחישה כי הוא הושעה או פוטר.

סטודנטים בהפגנה בעקבות מותה של מחסה אמיני בטהרן, 19 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות סטודנטים בעקבות מותה של מחסה אמיני/רויטרס
מחסה אמיני, טהראן, איראן. טוויטר, אתר רשמי
מחסה אמיני/אתר רשמי, טוויטר

המשטרה האיראנית מסרה מוקדם יותר גרסה שלפיה מדובר ב"תקרית מצערת", אך הכחישה את ההאשמות שהובילו להפגנות. סרטון שפורסם בטוויטר הראה את המפגינים והמפגינות בעיר דיוונדרה משליכים אבנים על כוחות הביטחון. על פי הדיווחים, בערים הכורדיות הוכרז על שביתת מסחר. התגית #MahsaAmini בטוויטר צברה 1.8 מיליון אזכורים.

אמיני, שעל פי "ניו יורק טיימס" כונתה גם "ג'ינה", גרה באזור כורדי באיראן והיתה בביקור עם משפחתה בטהראן כשנעצרה ביום שלישי שעבר על ידי יחידת המשטרה שאחראית על אכיפה של קוד הלבוש הצנוע בקרב נשים, שכולל חובת כיסוי ראש בפומבי. אמיני מתה בבית חולים כמה ימים לאחר המעצר. כיסוי ראש הוא חובה בקרב נשים באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979.

מחסה אמיני, צעירה בת 22 מאיראן, שמתה במהלך מעצר של משטרת הצניעות במדינה, לאחר שנעצרה כי לא עמדה בחוקי עטיית החיג'אב.. לפי סעיף 27 א' ברשתות חברתיות, מערכת וואלה!
מחסה אמיני בת ה-22/מערכת וואלה!, לפי סעיף 27 א' ברשתות חברתיות

בהודעת המשטרה, אמר מפקד משטרת טהרן חוסיין ראחימי שהטענות שלפיהן המשטרה אשמה במותה של הצעירה הן "האשמות פחדניות". לדבריו, המשטרה עשתה כל שביכולתה כדי להשאיר את אמיני בחיים, והיא לא נפגעה פיזית כלל. "מדובר בתקרית מצערת מבחינתנו, ואנחנו מקווים שלעולם לא נהיה עדים למקרים כאלה", אמר ראחימי. הוא הראה סרטון שבו נראית אמיני כביכול, נכנסת לחדר ומתיישבת לצד אנשים אחרים. לאחר מכן הוא הראה קטע מאוחר יותר בסרטון, שבו אמיני מדברת עם אדם שבודק את בגדיה. בסרטון מרימה הצעירה את ידיה לעבר ראשה ואז מתמוטטת.

ברשת "אל ערביה" דיווחו אתמול כי אתר חדשות לונדוני השיג סריקת סי-טי של גולגולתה של אמיני. לדברי האתר, בסריקה ניתן היה לראות סדקים בגולגולת ודימום במוח. זאת בניגוד לגרסת המשטרה שלפיה לא הופעל כוח עליה בעת המעצר.

נשיא איראן איברהים ראיסי שוחח ביום ראשון עם משפחתה של אמיני ואמר לה כי "הבת שלכם היא כמו הבת שלי, ואני מרגיש שזה קרה לאחד מבני משפחתי. בבקשה קבלו את תנחומיי", דיווחה התקשורת הממלכתית.

ראיסי עושה דרכו היום לניו יורק להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם. הוא בוודאי רוצה שההפגנות ישככו עד מועד נאומו. עם זאת, גם אתמול בלילה נמשכו עימותים. על פי דיווחים, שני בני אדם מתו בעיר הכורדית סאקז - עיר הולדתה של אמיני.

ארגון זכויות אדם כורדי דיווח שלפחות שני בני אדם נהרגו בעימותים עם המשטרה בעיר דיוונדרה באזור הכורדי של איראן. הארגון טען גם כי 15 בני אדם נפצעו במהומות, ובהם ילדה בת עשר שנורתה בראשה על ידי המשטרה. דיווחים אלה לא קיבלו אישור רשמי.

תושבים קוראים חדשות על מותה של מחסה אמיני בטהראן, 18 בספטמבר 2022. רויטרס
תושבים קוראים בעיתון על מותה של אמיני/רויטרס

שר החוץ לשעבר של איראן, ג'באד זריף, אמר בתגובה למוות כי הוא מתבייש במה שקרה לאמיני. ברשתות החברתיות הועלו סרטונים שבהם נראים אופנועי משטרה עולים באש והמון גדול דורש הקלה בחוקי החיג'אב.

ארצות הברית קראה לנטילת אחריות במקרה. "המוות של מחסה אמיני לאחר הפציעות שספגה במהלך מעצר משטרתי בשל חבישת חיג'אב "באופן לא ראוי" היא מחרידה ומהווה עלבון לזכויות האדם", אמר דובר של המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן. דובר של האיחוד האירופי אמר כי "הכרחי שהרשויות האיראניות יבטיחו כי הזכויות הבסיסיות של האזרחים מכובדות וכי מי שנמצא במעצר לא יסבול מיחס לא ראוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully