וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערב מתגובת פוטין להפסדיו בשדה הקרב

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 22:35

החשש העיקרי הוא שככל שנשיא רוסיה יחוש מודאג יותר, כך גדל הסיכוי שישתמש בנשק לא קונבנציונלי כמו נשק גרעיני טקטי. בראיון לתוכנית "60 דקות" אמר הנשיא ביידן כי שימוש של רוסיה בנשק גרעיני "ישנה את פני המלחמה בצורה שלא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה"

בווידאו: פוטין מבקר בתרגיל צבאי במזרח המדינה/צילום: רויטרס

ממשל ביידן הזהיר את הקרמלין מפני שימוש בנשק לא קונבנציונלי במטרה לעצור את המומנטום של הצבא האוקראיני במזרח המדינה. בריאיון לתוכנית "60 דקות" ב-CBS ניוז, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי התגובה של מדינתו לכל שימוש בנשק כזה תהיה "משמעותית", אך לא הרחיב בפרטים. זאת, על רקע ההפסדים של הצבא הרוסי בשבועות האחרונים והבידוד ההולך וגובר של הקרמלין בזירה הדיפלומטית.

זאת הפעם השנייה שוושינגטון מפרסמת אזהרה כזאת. במרץ, אמר ביידן כי ארצות הברית תגיב אם פוטין ישתמש בנשק לא קונבנציונלי. בריאיון ב-"60 דקות", אמר ביידן כי השימוש של רוסיה בנשק גרעיני או לא קונבנציונלי אחר כדי לשנות את המומנטום בשדה הקרב לטובת מוסקבה "ישנה את פני המלחמה בצורה שלא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה".

שתי השותפות האסטרטגיות החשובות של רוסיה, הודו וסין, השמיעו גם כן חששות לגבי המלחמה בשבוע האחרון. גורמים בכירים במערב הביעו חשש לגבי התגובה של פוטין להפסדים האחרונים. לדבריהם, ככל שהוא יחוש מודאג יותר, כך גדל הסיכוי שישתמש בנשק לא קונבנציונלי כמו נשק גרעיני טקטי, שאותו אפשר לשגר ממרחקים קצרים יחסית, בניגוד לנשק גרעיני "אסטרטגי".

צוות של שירות החירום האוקראיני במהלך עבודתו בקבר האחים שאותר בעיר איזיום, אזור חרקוב, ששוחררה על ידי אוקראינה מידי רוסיה. 16 בספטמבר 2022. רויטרס
קבר אחים עצום נמצא בעיר איזיום ששוחררה על יד הבצא האוקראיני/רויטרס

קו החזית הוגדר מחדש אחרי מתקפת הבזק של הצבא האוקראיני בשבוע שעבר שהובילה לנסיגה של חיילים רוסים מצפון מזרח. עם זאת, הגבול עדיין נמשך על פני כ-1,600 ק"מ. אוקראינה מנסה לנצל את חוסר הסדר שבו שרויים הכוחות הרוסים, אך לעת עתה אין דיווחים לגבי התקדמות נוספת.

פעולות ההגנה של רוסיה מוגבלות כעת ככל הנראה לכיס קטן במחוז דונצק, מסביב לעיר ארטמובסק. הצבא האוקראיני סבור כי העיר ממוקמת במקום מרכזי שמאפשר העברת ציוד וצבא הרוסי. לדברי חיילים אוקראינים, הכוחות הרוסיים באזור מורכבים בעיקר מחיילים מחברה קבלנית פרטית בשם וואגנר גרופ, שלה קשרים עם הקרמלין. החיילים האלה לחמו בסוריה ולוב - מדינות שבהן רוסיה מעורבת. על פי האוקראינים, הרוסים שולחים לקרב גם אסירים בשל מצוקת כוח האדם.

צוותים של חוקרים אוקראינים החלו להתפזר באזור ולאסוף ראיות לפשעי מלחמה. על פי גורמים בכירים, נמצאו לפחות עשרה תאי עינויים - שניים מהם בעיר בלקליה, אחד מהם בתחנת משטרה.

כלי רב צבאיים רוסיים נטושים במתקפת הנגד האוקראינית בחרקוב. GettyImages
הצבא הרוסי נמלט והשאיר טנקים מאחור/GettyImages

פוטין מבחינתו לא מראה סימנים לשינוי מסלול. ביום שישי הוא איים להסלים את המתקפות של כוחותיו. במסיבת עיתונאים באוזבקיסטן בסיומה של פסגה אזורית, פוטין טען כי אוקראינה ניסתה לבצע "פעולות טרור" בתוך רוסיה "כדי לפגוע בתשתיות אזרחיות".

לדברי דובר הפנטגון, בריגדיר גנרל פטריק ריידר, "בצפון, אנחנו מעריכים כי האוקראינים מבססים את ההישגים שלהם ומשתלטים מחדש על שטח משמעותי, ואילו הרוסים מנסים לשמור על קווי ההגנה לאחר שנסוגו לאחור", הוא אמר ביום שישי. "בדרום, האוקראינים ממשיכים בתנועה מחושבת קדימה בזמן שהרוסים מנסים לשמור על הקווים", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully