וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיוט אבטחתי": מנהיגים מרחבי העולם הגיעו ללונדון לקראת לוויית המלכה

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 22:01

נשיא ארה"ב ביידן ואשתו כבר הגיעו, כמו ראשי ממשלות קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. הנשיא הרצוג חלף על פני הארון. הערב יערוך המלך צ'ארלס קבלת פנים רשמית בארמון בקינגהאם. בעשר בלילה, שעון ישראל, תצוין דקת דומיה ברחבי הממלכה

LIVE

אזרחי הממלכה המאוחדת עמדו ב-22:00 (שעון ישראל) לדקת דומייה לזכר מלכת בריטניה אליזבת השנייה שמתה לפני כשבוע וחצי. זאת, יממה לפני הלוויה המלכותית של המלכה בטירת וינדזור, החלו מנהיגים מכל קצוות תבל להגיע ללונדון לקראת הלוויה. נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל חלפו על פני ארונה של המלכה. לאחר מכן עבר ללנקסטר האוס, שם יחתום בספר התנחומים שהוצב לזכר המלכה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחת אמש עם אשתו ג'יל, והוא יהיה בין 500 ראשי מדינות ונכבדים זרים שישתתפו בלוויה. הוא חלף על פני ארונה של המלכה וחתם בספר התנחומים. לאחר מכן מסר, "לבבותינו יוצאים אל משפחת המלוכה".

ראשי הממשלה של קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, ג'סטין טרודו, אנתוני אלבניזי וג'סינדה ארדרן, הגיעו גם כן ללונדון. "המורשת שלה תרחף מעל דפי ההיסטוריה הבריטית והעולמית", אמר ביידן במסר עם פרסום דבר מות המלכה.

בווידאו: נשיא המדינה, הרצוג חולף על פני ארונה של המלכה אליזבת' השנייה/רויטרס
נשיא המדינה, יצחק הרצוג. רויטרס
הרצוג בלונדון, הערב/רויטרס

מנהיגי מדינות אחרות שחברות בחבר העמים וצפויים להגיע כוללים את ראש ממשלת בנגלדש שק הסינה ואזד, ונשיא סרי לנקה רניל ויקרמסינג. את הודו ייצג הנשיא דרופדי מורמו. עוד יגיעו נשיא צרפת עמנואל מקרון, טישך אירלנד מיהאל מרטין, נשיא גרמניה פרנק ולטר שטיינמאייר ונשיא איטליה סרגיו מטרלה. קיסר יפן הטרי, נאהוריטו, יגיע גם כן אף שהוא ממעט לצאת מגבולות מדינתו ואינו נוהג להשתתף בלוויות. בנוסף, יגיעו משפחות מלוכה מכל רחבי אירופה.

האורחים אמורים לחלוק את הכבוד למלכה אליזבת ולחלוף על פני הארון באולם וסטמינסטר. לאחר מכן, יחתמו על ספר התנחומים בבית לנקסטר.

עם זאת, האירוע המרכזי היום יהיה קבלת פני ממלכתית רשמית שיערוך הערב המלך צ'ארלס השלישי בארמון בקינגהאם. זאת תהיה ההזדמנות הראשונה של מנהיגים רבים להיפגש זה עם זה. המלך יערוך פגישה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בארמון בקינגהאם לפני שהוא והמלכה הרעיה ייפגשו עם האורחים הזרים.

ג'ו ביידן בלונדון לקראת לוויית המלכה אליזבת השנייה. רויטרס
הנשיא ביידן ואשתו נוחתים בלונדון/רויטרס
ג'ו ביידן וג'יל ביידן מגיעים ללונדון לקראת לוויית המלכה אליזבת השנייה. רויטרס
הנשיא ביידן ואשתו נוחתים בלונדון/רויטרס
שגריר הונדורס חותם בספר התנחומים של המלכה אליזבת השנייה. רויטרס
שגריר הונדורס חותם בספר התנחומים, לונדון/רויטרס

ואולם, חלק מהאורחים שהוזמנו להשתתף בלוויה נתקלו בביקורת. ההזמנה לנסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן עוררה מחלוקת על רקע העובדה שהוא הואשם בנתינת ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי-אמריקני ג'מאל ח'אשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018 . הנסיך הודיע כי לא יגיע ללוויה וישלח את הנסיך טורקי במקומו.

הזמנה נוספת שהובילה לביקורת היא זאת של נשיא סין שי ג'ינפינג על רקע האשמות לפשעים נגד האנושות מצד ממשלת סין. שי לא ישתתף בלוויה ובמקומו יגיע סן הנשיא וואנג צ'ישאן. נציגים מרוסיה, בלארוס, מיאנמר, סוריה, ונצואלה ואפגניסטן לא הוזמנו. איראן, צפון קוריאה וניקרגואה הוזמנו לשלוח שגרירים ולא את ראשי המדינה.

ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל, ואשתו הגיו לחלוק כבוד למלכה אליזבת השנייה, לונדון. GettyImages
ז'איר בולסונרו ואשתו/GettyImages
המלך צ'ארלס השלישי וראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן. רויטרס
המלך עם ג'סינדה ארדרן/רויטרס
המלך צ'ארלס השלישי וג'סטין טרודו, קנדה. רויטרס
המלך עם ג'סטין טרודו/רויטרס
נשיא גאנה חותם בספר התנחומים של המלכה אליזבת השנייה, לונדון, 18 בספטמבר 2022. רויטרס
נשיא גאנה חותם בספר התנחומים, לונדון/רויטרס

היום הוא היום האחרון לפני הלוויה. אלפי אנשים מצטרפים עדיין לתור כדי להספיק לחלוק כבוד אחרון למלכה ולחלוף על פני הארון באולם וסטמינסטר. זמן ההמתנה הממוצע נכון לראשון בבוקר היה 12 שעות.

מחווה שהוקלטה מבעוד מועד למלכה אליזבת על ידי המלכה הרעיה קמילה תשודר ב-BBC לפני השעה 8 בערב (10 בלילה שעון ישראל). קמילה תדבר על המלכה שהיתה "האישה היחידה" בעולם שנשלט על ידי גברים, להיזכר ב"עיניה הכחולות הנהדרות" ו"בחיוכה". לאחר מכן, הציבור יוזמן לשמור על דקה דומיה לזכר המלכה.

מחר - יום חופשת בנקים בבריטניה - בשעה 6:30 בבוקר תיעצר הכניסה לאולם וסטמינסטר לקראת העברת הארון לטירת וינדזור.

הלוויה עצמה תוצג על מסכי ענק ברחבי בריטניה, כולל הייד פאק בלונדון; כיכר סנטנרי בבירמינגהם; אולם העירייה קולריין בצפון אירלנד ופארק הולירוד באדינבורו. הלוויה תשודר בשידור חי גם בבתי קולנוע וכנסיות במדינה, כמו גם בערוצי הטלוויזיה "סקיי ניוז", BBC ו-ITV.

בכנסיית וסטמינטר נערכות הכנות אחרונות לפני הטקס. הלוויה המלכותית תהיה הסוף של שורת אירועים שתוכננו בקפדנות רבה ובמשך עשורים, במהלך עשרת הימים לאחר מות המלכה.

בווידאו: חזרות להלווית המלכה/צילום: רויטרס
הנסיך ויליאם, הנסיך הארי והנכדים של המלכה אליזבת עומדים על משמר הארון. רויטרס
נכדי המלכה עמדו אתמול על המשמר לפני ארון הקבורה של סבתם/רויטרס
תור לחלוף על פני ארון הקבורה של המלכה אליזבת השנייה, לונדון. רויטרס
גם הקור לא עוצר את הממתינים/רויטרס
בווידאו: מאות אלפי עמדו שעות בתור להפרד מהמלכה ביום האחרון לפני ההלוויה/צילום: רויטרס

ראשי המשטרה בלונדון גם כן מתכוננים ל"סיוט" אבטחתי בלוויה, בשל הצורך להגן על מנהיגי העולם כמו גם על רצון הציבור להתאבל כראוי. חלקם הישוו את היקף האירוע לאולימפיאדה בלונדון ב-2012. הפעם האחרונה שבריטניה היתה עדה ללוויה ממלכתית היתה ב-1965 כשווינסטון צ'רצ'יל מת.

ראש העיר של לונדון, סדיק קהאן, התייחס בשבוע שעבר ל"סקיי ניוז" להיקף המשימה: "אם אתם חושבים על מרתון לונדון, קרניבל, חתונות מלכותיות, האולימפיאדה - זה הכל באירוע אחד".

שלושת כוחות המשטרה שפועלים כעת בלונדון - המשטרה המטרופוליטנית, משטרת סיטי אוף לונדון ומשטרת התחבורה הבריטית החלו להוציא בפועל את התוכניות מיד לאחר שפורסמה ההודעה על מות המלכה ב-8 בספטמבר.

הלוויה תהיה "האירוע המשטרתי הגדול ביותר" של המשטרה המטרופוליטנית, אמר עוזר המפקד סטיוארט קנדי לכתבים. האירוע צפוי להיות גם "מבצע האבטחה הגדול ביותר של המשטרה המטרופוליטנית", הוא אמר.

אבלים על מות המלכה ממתינים בתור לווסטמינסטר, לונדון. רויטרס
גם בגשם/רויטרס
תור ארוך במסלול ארון המלכה אליזבת המועבר מארמון בקינגהאם לווסטמינסטר. GettyImages
התור לצפייה בארון הקבורה/GettyImages

הלוויה צפויה להיערך בכנסיית וסטמינסטר בשעה 11 שעון מקומי (13:00 שעון ישראל). לוויה של מלך לא נערכה בכנסייה מאז המאה ה-18 (אף שהמלכה האם נקברה שם ב-2002). באותו מקום נערכה החתונה של המלכה עם הנסיך פיליפ לפני 75 שנה, ושם נערכה תפילת הודיה לנסיך לאחר מותו בשנה שעברה. האולם יכול להכיל 2,000 איש - ויהיה מלא בבני משפחה, כ-500 מנהיגים בינלאומיים, פוליטיקאים, מונרכים ממדינות אחרות, אישי ציבור ואנשים שעבדו עם המלכה.

היום יתחיל בנשיאת ארון הקבורה מהאולם לכנסייה על גבי מרכבת התותח שתיגרר על ידי פלוגה של מלחי הצי המלכותי. הנגררת נראתה בפעם האחרונה ב-1979 בלוויה של דודו של הנסיך פיליפ, לורד מאונבאטן. המלך צ'ארלס ובני משפחה אחרים צפויים ללכת בעקבות הארון.

את הלוויה יערוך דיוויד הויל, דיקן וסטמינסטר, עם הארכיבישוף של קנטרברי ג'סטין וולבי שינהל את התפילה. ראש הממשלה טראס תוזמן להקריא פסוקי תפילה.

לאחר מכן, ארון הקבורה יוצא מהאולם בשיירה רגלית ויעבור בפינת הייד פארק, שם יוכנס לרכב קבורה וייסע לווינדזור. המסע האחרון של הארון יהיה בכביש שמוביל לטירת וינדזור. המלך ובני המשפחה יצטרפו לשיירה לפני שהארון יוכנס לכנסיית סנט ג'ורג' לתפילה. כנסיית סנט ג'ורג' היא הכנסייה שנבחרת בדרך כלל על ידי משפחת המלוכה בשביל אירועים כמו חתונות, הטבלות ולוויות. הארי ומייגן התחתנו בה, כמו גם הלוויה של הנסיך פיליפ נערכה.

הארון יורד לחדר הקבורה לפני שייקבר בקפלת ג'ורג' הקדוש, לצד המלך ג'ורג' השישי, אביה של המלכה אליזבת; המלכה האם; אחותה מרגרט; ובעלה הנסיך פיליפ.

תורים ארוכים לאורך מסלול שיירת ארמון המלכה אליזבת מארמון בקינגהאם לווסטמינסטר. GettyImages
ממתינים לראות את הארון/GettyImages

המבצע הלוגיסטי העצום כולל גם מרכיבים נוספים כמו שירות רפואי, שירותים, ניקוי רחובות וסגירת כבישים. הממשלה הבריטית סרבה לפרט לגבי "הסדרי האבטחה" הספציפיים. הבית הלבן גם כן סרב לפרט לגבי האבטחה של ביידן אך הודיע כי הוא עובד עם עמיתיו הבריטים כדי להבטיח שדרישות האבטחה הנשיאותיות ימולאו. ה-FBI יפקח על איומים אפשריים ויחלוק את המידע עם ה-MI5 הבריטי.

כ-2,000 מתנדבים וצוותים של שירות סנט ג'ון אמבלונס סיפקו עד כה תמיכה 24 שעות ביממה בלונדון ובווינדזור, וימשיכו גם מחר. מכבי האש ביצעו בדיקות בטיחות ב-40 מרכזי תחבורה גדולים, בתי מלון, מסעדות, חנויות ועוד. 10 כבאיות ו-50 לוחמי אש סייעו לאנשים שהמתינו בתור לראות את ארון המלכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully