וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה: ראש הממשלה ומנהיגת גוש השמאל התפטרה

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 15:13

ראש הממשלה של שבדיה, מגדלנה אנדרסון, הגישה את התפטרותה ליו"ר הפרלמנט, וסללה את הדרך לממשלת ימין. יושב הראש צפוי להעניק את התפקיד לראש מפלגת המתונים הימנית, אולף קריסטרסון.

ראש הממשלה של שבדיה, מגדלנה אנדרסון, הגישה היום (חמישי) את התפטרותה ליו"ר הפרלמנט, וסללה את הדרך לממשלת ימין. יושב הראש צפוי להעניק את התפקיד לראש מפלגת המתונים הימנית, אולף קריסטרסון. זאת בעקבות ההפסד של ממשלת השמאל בבחירות ביום ראשון.

קריסטרסון אמר אתמול כי יתחיל לגבש ממשלה חדשה לאחר שאנדרסון הודיעה כי תפרוש לאחר שהודתה בהפסד של מפלגתה, הדמוקרטיה הסוציאלית, בבחירות הכלליות.

מנהיג מפלגת הימין המתון בשבדיה אולף קריסטרסון נושא נאום בשטוקהולם. 11 בספטמבר 2022.. רויטרס
אולף קריסטרסון/רויטרס

מפלגות המתונים, הדמוקרטים השבדים, הדמוקרטים הנוצרים והליברלים קיבלו, על פי נתונים עדכניים של ועדת הבחירות, 176 מושבים מתוך 349 מושבים בפרלמנט, לעומת 173 מושבים שקיבל גוש שמאל-מרכז. התוצאות הסופיות יפורסמו ככל הנראה בסוף השבוע.

"אתחיל לעבוד עכשיו על גיבוש ממשלה חדשה שתבצע את המשימה", אמר קריסטרסון בסרטון שהועלה לחשבון האינסטגרם שלו.

הבחירות ביום ראשון הן נקודת מפנה היסטורית בפוליטיקה השבדית: המפלגה הימנית הקיצונית הדמוקרטים השבדים, שמתנגדת להגירה ושורשיה נטועים בפעילי עליונות הלבנה, נהפכה למפלגה השנייה בגודלה בשבדיה.

ההצלחה שלה עוררה חששות כי הפוליטיקה הסובלנית והכוללנית של שבדיה עברה מן העולם. עם זאת, המנטרה שלהם כי התחלואים של שבדיה - בעיקר הפשיעה וארגוני הפשיעה - הם תוצאה של עשורים של מדיניות הגירה נדיבה מדי, זכתה לתמיכה מצד בוחרים רבים.

קריסטרסון אמר כי יבנה ממשלה "לכל שבדיה וכל האזרחים". "יש תסכול גדול בחברה, פחד מפני האלימות, וחשש לכלכלה. העולם מאד לא ודאי והקיטוב הפוליטי גדול מדי גם בשבדיה", הוא אמר. "לפיכך, הסמר שלי הוא שאני רוצה לאחד, לא לפלג".

אף שהמפלגה של קריסטרסון היא קטנה יותר, מנהיג הדמוקרטים השבדים אימי אקוסון לא קיבלה תמיכה נרחבת דיה מהימין כדי להדיח אותה.

קריסטרסון ינסה לגבש ממשלה עם הדמוקרטים הנוצרים ולהסתמך על תמיכה בפרלמנט ממפלגות הדמוקרטים השבדים והליברלים.

אנדרסון הכירה בהפסד, אך הזהירה כי שבדים רבים מודאגים מההצלחה של הימין הקיצוני בבחירות. "אני רואה את החששות שלכם ואני חולקת אותם", היא אמרה.

אימי אקוסון, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני השבדים הדמוקרטים, שבדיה, שטוקהולם. רויטרס
מנהיג הימין הקיצוני אימי אקוסון/רויטרס

הדמוקרטים השבדים מתכוונים להפוך את שבדיה לבעלת המדיניות הקשוחה ביותר לגבי הגירה באיחוד האירופי, כולל חקיקה שתאפשר לסרב כניסה למבקשי מקלט שנאלצו לברוח בשל דת או נטייה מינית.

המפלגה רוצה גם לקצץ הטבות כלכליות למהגרים ולתת סמכויות רבות יותר למשטרה, כולל אזורים בעייתיים שבהם אפשר יהיה לבצע חיפושים ללא חשד מבוסס לפשע.

הדמוקרטים השבדים צפויים לקבל 20.6% מהקולות, לעומת 19.1% של המתונים. מפלגת הדמוקרטיה הסוציאלית צפויים לקבל 30.4% מהקולות.

בשל הניצחון בפער כה קטן, קריסטרסון יתמודד עם אתגרים. גיבוש ממשלה ותקציב לא יהיו משימה קלה משום שהליברלים והדמוקרטים השבדים מסרבים לשבת יחדיו - או בנפרד - בממשלה וחלוקים על סוגיות רבות.

לדברי אנדרסון, "שבדיה תקבל ממשלה שמרוחקת שני מושבים ממשבר". היא הוסיפה כי דלתה פתוחה במקרה שקריסטנסון ירצה לחשוב מחדש על הברית שלו עם הדמוקרטים השבדים.

בנוסף, שבדיה נתונה במשבר יוקר מחיה שעשוי להיפך למיתון. המלחמה באוקראינה עירערה את האזור הבלטי - החצר האחורית של שבדיה - והאי ודאות עדיין נותרה בנוגע להסכמה של טורקיה להצטרפות של שבדיה לנאט"ו.

  • עוד באותו נושא:
  • שבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully