וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ במסר לנסראללה: אם תנסה לחבל במו"מ על הגבול הימי - לבנון כולה תשלם את המחיר

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 14:23

המו"מ בין ישראל ללבנון נכנס לרגעי הכרעה. השליח האמריקני ממתין לתשובה הלבנונית לגבי סוגיית המחלוקת האחרונה - דרישתה של ישראל להשאיר על מקומו את "קו המצופים" שנמתח לאורך 5 ק"מ מהחוף בראש הנקרה מערבה. ישראל העבירה ללבנון באמצעות ארה"ב נתונים על מיקום המצופים

בווידאו: גנץ מאיים שאם חיזבאללה ינסה לחבל במו"מ על הגבול הימי לבנון כולה תשלם את המחיר/גו לייב המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן

על רקע ההגעה של המשא ומתן בין לבנון לישראל על הגבול הימי לרגעי הכרעה הזהיר היום (חמישי) שר הביטחון בני גנץ כי אם מנהיג חיזבאללה ינסה לחבל בשיחות באמצעות התקפה על אסדת "כריש", מדינת לבנון כולה תשלם את המחיר. "אם נסראללה רוצה לנסות לפגוע באסדה הוא מוזמן לעשות זאת, אבל המחיר יהיה לבנון", אמר גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור בהרצליה.

למה זה חשוב

  • ישראל, לבנון וארצות הברית משדרות תחושת דחיפות להגיע להסכם בנושא הגבול הימי בתוך כמה שבועות. תחושת הדחיפות גוברת על רקע איומי חיזבאללה.
  • במסגרת המשא ומתן מנסות ישראל ולבנון למצוא פתרון למחלוקת על שטח בן כמה מאות קמ"ר בים התיכון שבו מאגרי גז פוטנציאלים בשווי שעשוי להגיע למיליארדי דולרים.
גנץ בעוטף עזה
5 באוגוסט 2022. אבי רוקח
"המחיר יהיה לבנון". גנץ/אבי רוקח

תמונת המצב

  • השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שמתווך בין הצדדים בעניין הגבול הימי סיים את ביקורו האחרון באזור לפני כמה ימים בתחושת אופטימיות זהירה, אך הבהיר כי עדיין יש צורך בזמן נוסף למשא ומתן.
  • בימים הקרובים צפוי הוכשטיין לקבל תשובה מלבנון לגבי סוגיית המחלוקת האחרונה במשא ומתן - דרישתה של ישראל להשאיר על מקומו את "קו המצופים" שמתחיל מהחוף באזור הגבול בראש הנקרה ונמתח מערבה כחמישה ק"מ לתוך הים התיכון.
  • בכירים ישראלים אמרו כי הוכשטיין הבהיר בשיחותיו האחרונות בביירות כי ישראל מוכנה להתפשר על דברים רבים אבל לא תסכים לוותר על המירום של "קו המצופים". בכירים ישראלים אמרו כי ישראל רוצה ש"קו המצופים" יישאר על מקומו וייקבע כגבול בינלאומי מוכר בין שתי המדינות.
  • בכירים ישראלים אמרו כי "קו המצופים" חשוב מסיבות ביטחוניות. אם הקו יזוז דרומה מהמקום שבו הוא נמצא היום זה יאפשר קו ראיה ותצפית מהצד הלבנוני לעבר קו החוף של צפון ישראל.
  • הלבנונים לא נתנו להוכשטיין תשובות במהלך ביקורו, אלא נתנה שאלות לגבי "קו המצופים". הלבנונים ביקשו לקבל את הקואורדינטות של "קו המצופים". ישראל העבירה את הקואורדינטות לארצות הברית לפני כמה ימים ואלה הועברו ללבנון.
  • בכירים לבנונים אמרו כי צבא לבנון בוחן את הקואורדינטות בימים אלה כדי לוודא שאין להם השפעה על הגבול היבשתי בין המדינות. אחרי שהצבא הלבנוני יגיש את חוות דעתו לדרג המדיני בביירות תמסור לבנון את תשובתה לארצות הברית.
  • בכירים ישראלים אמרו כי במידה והלבנונים יתנו תשובה חיובית צפוי הוכשטיין להגיש לצדדים טיוטת הסכם כתובה בפעם הראשונה מאז תחילת המשא ומתן.
אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת כריש/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

מה הם אומרים

  • היועץ לביטחון לאומי איל חולתא אמר בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה כי המשא ומתן על הגבול הימי עם לבנון הוא רק תירוץ עבור נסראללה. "ישראל רוצה לבנון יציבה. אנחנו רוצים להחליש את השפעת חיזבאללה בלבנון. לכן אנחנו מנסים לקדם את המו"מ על הגבול הימי", אמר חולתא.
  • לדבריו, ישראל מקווה שההנהגה הלבנונית תחתור גם היא להגיע להסכמה ולא תאפשר לחיזבאללה להגביר את חוסר היציבות. "לא נורתע מאיומי נסראללה. אסדת כריש תתחיל להפיק ברגע שהיא תהיה מוכנה לכך", הוא אמר.

מה הלאה

  • בכיר ישראלי אמר כי התחושה בישראל לגבי מצב השיחות עם לבנון והיכולת להגיע להסכם היא טובה יותר מאי פעם. "אבל עדיין אין לנו אינדיקציה שהלבנונים יהיו מוכנים לעשות זאת. בכל מקרה אמרנו להוכשטיין שזו ההצעה האחרונה שלו ושאנחנו לא נהיה מוכנים לעשות ויתורים נוספים", אמר הבכיר הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully