וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין התקרב למחבלים - בלי לדעת שהם חמושים: השאלות הקשות אחרי התקרית בג'נין

עודכן לאחרונה: 14.9.2022 / 16:26

בצה"ל יחקרו את שיטת הפעולה למעצר חשודים, לאור בלבול בקרב לוחמים בשטח סביב הוראות הפתיחה באש. בלב התחקיר תעמוד דקה אחת קריטית, שבה הוחלט שרס"ן פלח יתקרב עד כדי מטרים בודדים אל שני המחבלים - מבלי שידע שהם חמושים

בווידאו: בני משפחה, הרמטכ"ל ושר הביטחון סופדים לרס"ן בר פלח שנהרג בחילופי אש בג'נין/צילום: יואב איתיאל, דו"צ ולע"מ

לוחמי צה"ל מתודרכים כבר יותר משבוע על הסיכוי הגבוה לפיגועי ירי באזור קו התפר ולפיכך הם נדרשים להגביר דריכות מבצעית. עדות לך ניתנה בתעוזה של המחבלים להעלות סרטוני טיקטוק על פיגועי ירי עליהם קיבלו תשלום כספי מארגוני הטרור. אחד הסרטונים הועלה אתמול לאחר הירי לעבר מחסום ג'למה והפגיעה בטרקטור של משרד הביטחון. הפיגוע הלילה במרחק של מאות מטר ממעבר ג'למה התרחש בהתאם להתרעות המודיעיניות, אך גם הותיר סימני שאלה רבים.

הפיגוע התחיל בזיהוי מדויק של תצפיתנית את שני החשודים במרחק של כ-20 מטר מעמדה צבאית. שני לוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד, שכלל ירי באוויר והשלכת רימוני הלם לעבר החשודים. בשלב הזה לא היה ברור שהם חמושים. המחבלים החליפו את המיקום בחסות החשיכה וסבך השיחים, אתגר עבור התצפיות והכוחות בשטח. אחרי הפיגוע, מפקדים בשטח העריכו כי הם התכוונו להסתער על העמדה הצבאית, ובעיתוי מתאים להימלט.

בר פלח, קצין צה"ל שנהרג בחילופי אש סמוך לג'נין. באדיבות המשפחה
ניסה להפתיע את המחבלים מאחור. בר פלח/באדיבות המשפחה

אחרי יותר משעה וחצי, הם נעלמו בשלב מסוים מזווית הראייה של התצפיתנית בחמ"ל. בהתאם לכך, הוחלט להקפיץ אל אזור העמדה הצבאית במרחק קצר מגדר המערכת מפעילת רחפן מיומנת, שמכירה את הגזרה היטב ואת המפקדים, בהם ההרוג, סגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, רב-סרן בר פלח. מפעילת הרחפן זיהתה את החשודים וכיוונה את הכוח בהובלת פלח לכיוון המחבלים. הוא איגף אותם מאחור במטרה להפתיע אותם, זחל לעברם ורגע לפני ההסתערות נפתחה לעברו האש. רס"ן פלח הצליח להשיב בירי, אך נפצע באורח אנוש ולאחר מכן מת מפצעיו. הלוחמים התעשתו והרגו את שני המחבלים.

בלב התחקיר המבצעי שעדיין מתנהל על ידי מפקד חטיבת מנשה אל"מ אריק מויאל, תעמוד דקה אחת קריטית אחת שבמהלכה הוחלט כי פלח, מפקד הגזרה באותן שעות, יתקרב עד כדי מטרים בודדים אל שני המחבלים מבלי שידע כי הם חמושים.

הזירה בה נהרג קצין צה"ל במהלך פעילות מבצעית סמוך למעבר ג'למה 14 בספטמבר 2022. דובר צה"ל
הנשק ששימש את אחד המחבלים בתקרית, היום/דובר צה"ל

שיטת הפעולה למעצר החשודים תהיה בלב התחקיר. משיח לוחמים בשטח עולה השאלה החוזרת ונשנית סביב הוראות הפתיחה באש. בחודשים האחרונים הצטלבו כמה נתונים: יותר מ-80 פלסטינים, רובם מחבלים, נהרגו מתחילת השנה; ביקורת בינלאומית על הוראות הפתיחה באש של צה"ל; חידודים בהוראות שביצעו המפקדים ואזהרות לבל ימהרו להשתמש בנשק חם נגד פלסטינים בקו התפר שהגיעו לחפש אחר עבודה בישראל.

מנגד, קיימות התרעות חמורות על הסלמה ופיגועי ירי, כשרק בשבוע החולף הצליח לחמוק מחבל מתחת לאף של צה"ל, דרך קו התפר בטול כרם, לחדור לעורף ישראל ולהגיע עד יפו עם אמצעי לחימה כדי לבצע פיגוע ונעצר ברגע האחרון על ידי שוטרים.

לוחמים טוענים שאין להם ספק כי החשש מלפגוע בבלתי מעורבים בטרור או בשוהים בלתי חוקיים, כולל נשים וילדים, מהווה אתגר גדול מאוד למפקדים בשטח שהיו מעדיפים כמוצא אחרון להשתמש בנשק. רק בשבוע שעבר נמתחה ביקורת על רכב חשוד סמוך לקו התפר ופציעתו של אזרח ישראלי מהיישוב זמר מול קו התפר בעת אירוע בו נעשה ניסיון הברחה מעבר לגדר.

"אני תמיד מעדיף לקחת מקדם סיכון ולירות באוויר עד שאני מבין מי עומד מולי מלחשוב שאולי זה שוהה בלתי חוקי", אמר אחד הלוחמים. "מבחינתי, זה קודם כל מחבל אחר כך כל השאר. אצלנו בפלוגה לא יושבים על כיסאות פלסטיק סביב קו התפר. כל משמרת זה כאילו עלית להילחם. לאנשים אין מושג מה קורה בקו התפר".

לידי וואלה הגיע טקסט שכתב רס"ן פלח ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל האחרון. "ביום הזיכרון אנחנו לומדים שיש דבר גדול יותר מהחיים עצמם. יש משהו שבשבילו אנחנו מוכנים להקריב את חיינו - מדינת ישראל", כתב הקצין. "על כך אחשוב בעת הצפירה, בזמן שאעמוד עם כל עם ישראל בדומיה, אזכר בכל אותם גיבורים, אך לא ארכין את ראשי. ארים את ראשי למעלה במבט חד אל הדגל, בחזה מתוח, בגאווה, כי כל אלה הם אחיי, אמיצים ונועזים, שברגעי האמת שמים בצד את כל הרצונות האישיים ומוסרים את נפשם על קדושת השם, העם והארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully