וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן להפסיק לבחון את הלוחמים ולשנות את הוראות הפתיחה באש

עו״ד בני קוזניץ

עודכן לאחרונה: 14.9.2022 / 4:54

לוחמים, שרק לפני כמה חודשים למדו טבלאות עם נוסחאות לבגרות במתמטיקה, נדרשים לשנן וליישם טבלאות ארוכות, עליהן נבחנים ברגעים הכי מלחיצים, ביום ובלילה, בחמסין ובגשם. הוראות הפתיחה באש לא נכתבו בשביל הלוחמים, אלא בשביל המשפטנים - יש לשכתב אותן. טור דעה

בווידאו: תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי צה"ל ממחנה הפליטים ג'נין ביום נהרגה העיתונאית שירין אבו-עאקלה/צילום: דו"צ

"הופ"א 8 עדכון 2 לכללי הפתיחה באש ביהודה ושומרון מתוך אוגדן הוראות הפתיחה באש של חטיבת המבצעים באגף המבצעים של המטה הכללי". נשמע מסובך? זו רק הכותרת של מסמך בן 20 (!) עמודים, שאמור להכיר כל לוחם בן 18 שמשרת באזור יהודה ושומרון.

אירוע הירי בעיתונאית שירין אבו עאקלה העלה שוב לכותרות את הוראות הפתיחה באש, לפיהן נוהגים חיילי צה"ל. אם חשבתם שמדובר במסמך קצר וברור - טעות בידיכם. ברגעי הלחץ והפחד, כל לוחם צריך להחליט האם הוא פותח ב"ירי להסרת סכנה" (דרך אגב, לפי הוראות הפתיחה באש עצם העובדה שאדם נושא נשק אינה מצביעה על כך שנשקפת ממנו סכנת חיים) או ב"נוהל מעצר חשוד", שאף הוא משתנה בהתאם לכל מצב, מיקום או שעה ביממה.

הוא צריך להחליט האם מדובר בסתם "מיידה אבנים", אולי "מחבל בגדר הביטחון" או דווקא "מסתנן". הוא אפילו חייב לזכור שאם החשוד רק התקרב לגדר הביטחון הוא עדיין לא נחשב מסתנן, (בעצם רק בשעות היום, התקרבות לגדר בשעות החשיכה מאפשרת לראות בו מסתנן, אז אם הוא מתחיל את ההתקרבות בזמן השקיעה עדיף להמתין קצת...).

שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
הוראות הפתיחה באש הן קלות וברורות? טעות בידיכם. שירין אבו עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

את כל המבחנים האלה, ותתי-מבחנים נוספים, אמורים הלוחמים לעשות בזמן אמת ותחת לחץ, ביום ובלילה, בחמסין ובגשם, תוך חתירה מתמדת למגע וביצוע המשימה שהוטלה עליהם. אפילו נוהל פיזור הפרות סדר משתנה בין סתם "הפרת סדר" לבין "הפרת סדר אלימה" ל"הפרת סדר שמתפתחת לניסיון חדירה לאתר ישראלי", "הפרת סדר המאיימת לפרוץ את גדר הביטחון" או "הפרת סדר בעת פעילות מבצעית." כל אחת מהן דורשת התייחסות שונה, שימוש באמצעים לפיזור הפגנות שונים וכלי נשק שונים.

לוחמים, שאך לפני כמה חודשים למדו טבלאות עם נוסחאות לבגרות במתמטיקה, נדרשים לשנן וליישם טבלאות מרובות סוגים שונים של אירועים נתונים לפרשנות ולהתאים בזמן אמת את האירוע שבו הם נמצאים באותו רגע למענה המותר הכתוב בטבלה, תוך שהם יודעים שבסיומו של האירוע הם עלולים להגיע לחקירת מצ"ח שתבחן בדיעבד את מעשיהם.

ראש הממשלה ושר הביטחון חזרו פעם אחר פעם בשבוע שעבר על המנטרה לפיה הגורם היחיד שקובע את הוראות הפתיחה באש הוא ראש המטה הכללי של צה"ל. הם טועים. אומנם הוראות הפתיחה באש לא נכתבו על ידי גורמי חוץ, אבל הן נכתבו על ידי משפטנים - ובעיקר עבור המשפטנים, ולא עבור החיילים בשטח. ההוראות כתובות בשפה משפטית מסובכת, שבניסיונותיה לאפשר רק ירי "מוצדק" גורמת לסיבוך, אי הבנה וחשש אצל הלוחמים שאמורים ליישם אותן בשטח. הגיע הזמן לשנותן לברורות, קצרות ומעשיות.

עו"ד בני קוזניץ הוא מומחה למשפט צבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully