וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה באוקראינה: כיצד מתכוון הקרמלין להמשיך במלחמה

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 14:15

הכישלון של הצבא הרוסי והנסיגה הלא מסודרת במזרח הפכה את היעד של הנשיא ולדימיר פוטין - לכבוש את לוהאנסק ודונצק - לקשה הרבה יותר להשגה. רבים, גם בתוך רוסיה, תוהים כעת מה תעשה רוסיה בהמשך, במיוחד לאור העובדה שפוטין נמנע מגיוס מילואים רחב

בווידאו: נזקי התקיפות הרוסיות בחרקוב/צילום: רויטרס

בשבוע האחרון התחולל מהפך בשדה הקרב במזרח אוקראינה, כשמתקפה מהירה של הכוחות האוקראינים הצליחה לפרוץ את קווי ההגנה של הרוסים ולהשתלט מחדש על שטח של 3,000 קמ"ר. המתקפה תוכננה והוצאה לפועל באופן מבריק אך סייעה לה גם המצב של הכוחות הרוסים באזור חרקוב. החטיבות הרוסיות אינן מאורגנות ומצוידות כראוי - ורבים מהחיילים לא התנגדו לכוחות האוקראינים.

הכישלון של הצבא הרוסי והנסיגה הלא מסודרת במזרח הפכה את היעד של הנשיא ולדימיר פוטין - לכבוש את לוהאנסק ודונצק - לקשה הרבה יותר להשגה. במהלך סוף השבוע, הרוסים המשיכו לסגת מאזור הגבול שנשלט על ידם מאז מרץ. תושבי הכפרים סמוך לגבול נופפו בדגל אוקראינה.

בווידאו: קבלת פנים לחיילים אוקראינים על ידי תושבי מחוז חרקוב/צילום: מועצת העיר דרגאצ'י,

המתקפה האוקראינית במזרח הפתיעה את הרוסים הודות לתכסיס אוקראיני שמטרתו היתה להטעות את הרוסים. דיבורים על מתקפת נגד בדרום הסיטו את תשומת לב הצבא הרוסי לאזור, כשבעצם המתקפה האמיתית יצאה לפועל במזרח.

האוקראינים בחרו את הנקודה החלשה ביותר בהגנות של הרוסים בתחילת המתקפה - אזור שנשלט על ידי המליציה של לוהאנסק ויחידות של משמר הגבול הרוסי. כוחות אלה לא עמדו במתקפה הניידת המשוריינת של האוקראינים. לדברי איגור שטרלקוב, לשעבר ראש המליציה של דונצק וכיום מבקר של הצבא הרוסי, היחידות הרוסיות לא התאמנו מספיק וחיל האוויר הרוסי לא סיפק להם תמיכה.

משרד ההגנה הרוסי אמר בשבת כי הנסיגה מחרקוב היתה מכוונת במסגרת הסטת הכוחות לאזור דונצק. אך בפועל היא מסבכת את המצב מבחינת הרוסים. עד שבוע שעבר הם יכלו לתקוף הגנות אוקראיניות בדונצק משלושה כיוונים: צפון, מזרח ודרום, הציר הצפוני נכון לעכשיו לא קיים: האיום על החגורה התעשייתית בסלוביאנסק וסביבה פחת משמעותית. בשורה התחתונה, שדה הקרב במזרח אוקראינה שורטט מחדש בתוך ימים.

אנשי שירות אוקראינים חולפים על פני עמדה לשעבר של חיילים רוסים שנתפסו במהלך מבצע התקפי נגד באזור חרקוב.
11 בספטמבר 2022. רויטרס
החיילים האוקראינים בחרקוב חולפים על עמדה של חיילים רוסים שנמלטו/רויטרס

הנסיגה הרוסית הובילה לביקורת ציבורית מפתיעה נגד המצב מצד המנהיג הצ'צ'ני רמזן חדירוב, שסיפק אלפי חיילים עד כה לרוסים במלחמה. בפוסט בטלגרם הוא כתב כי "ברור שנעשו טעויות. אני חושב שצריך להסיק כמה מסקנות". הוא גם רמז לאי סדר בקרב המפקדים, ואמר ש"אם הצוות הפיקודי לא היה רוצה לעזוב, החיילים לא היו נסוגים". לדבריו, לחיילים הרוסים "לא היתה הדרכה צבאית ראויה" - מה שהוביל לנסיגה.

גם בלוגרים משפיעים צבאיים ברוסיה ביקרו את המצב בשטח. זקהר פרילפין, שלערוץ הטלגרם שלו יש יותר מ-250 אלף מנויים, העלה פרשנות שתיארה את האירועים בחרקוב "אסון" וכישלון מודיעיני".

התקשורת ברוסיה מנסה להציג את האסון כמבצע מתוכנן. מנחה הטלוויזיה ולדימיר סולובייב אמר כי "האויב נכנס למלכודת והוטעה מהקלות של ההתקדמות שלו". לדבריו, "היחידות הרוסיות מתארגנות מחדש בכוונה".

בווידאו: אוקראינה השתלטה בחזרה על שטחים במחוז חרקוב/צילום: רויטרס
אנשי שירות אוקראינים מעבירים רכב קרב משוריין רוסי שנתפס במהלך פעולת התקפת נגד באזור חרקוב.
11 בספטמבר 2022. רויטרס
החיילים האוקראינים לכדו משוריין רוסי/רויטרס

השאלה הגדולה כעת היא כיצד מתכוון הקרמלין להמשיך במלחמה לאחר שהיה עד לשבוע הנוראי ביותר מתחילתה. כמה יחידות קרביות טקטיות הוקמו מחדש וגויסו עוד מתנדבים ברחיב רוסיה כדי ליצור את החיל הצבאי השלישי. לדברי בכירים אמריקנים, הרוסים סובלים ממחסור בציוד ותחמושת, ואף מבקשים סיוע מצפון קוריאה.

אפשרות נוספת היא גיוס מילואים, דבר שממנו נמנע פוטין מתחילת המלחמה, בשל העובדה שזה צעד שלא יתקבל בברכה ברוסיה. בנוסף, זאת תהיה השפלה בינלאומית. האפשרות הסבירה היא שרוסיה תמשיך במתקפה השלה, צעד אחר צעד, בסבלנות, גם אם לא תצליח לכבוש עוד שטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully