וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי "תיווך" באלפי שקלים: תעשיית תורי ה-MRI הפיראטית בבתי החולים נחשפת

עודכן לאחרונה: 11.9.2022 / 8:59

בישראל קיימים רק 42 מכשירים במוסדות הרפואיים, ובדיקת 103 מעלה כי רבים נאלצים לפנות לשיטות אחרות - "תיירות MRI בטורקיה" או הקדמת תורים בבתי חולים ציבוריים בארץ דרך חברות פרטיות - ותמורת סכום גבוה. משרד הבריאות: "ניצול ציני ופסול"

בדיקת MRI. רפואה מחלות, ShutterStock
מחסור חמור במכשירים בישראל. בדיקת MRI/ShutterStock, רפואה מחלות

בראשית הקיץ, איגור, שם בדוי, נתקל בבעיה רפואית. הרופא המטפל שלח אותו לבדיקת MRI.
"קיבלתי הפניה ביוני, ועשו לשביעי בדצמבר, חצי שנה. אמרו לי אולי מישהו יבטל יצלצל כל הבוקר, איפה אני כל הבוקר, איך אני יכול לצלצל? זה לפחות 40 דקות", אמר ל-103.

איגור, שהתקשה לתפקד בתוך חוסר הוודאות הרפואי, לא יכול היה להמתין חודשים לבדיקה החשובה. הוא גם לא יכול היה לטלפן כל בוקר למכון הדימות כדי לנסות ולבדוק אם מטופל אחר ביטל ופינה תור. הוא החליט להשתמש בשירות חדש יחסית - "תיירות MRI בטורקיה".

אלה חברות פרטיות שמציעות את השירות הבא: שלח לנו את ההפניה הרפואית, נסדר לך בדיקת MRI בטורקיה, תוכל כמעט מייד לצאת לבדיקה בטיסת בוקר, נהג יחכה לך בשדה התעופה הטורקי, תגיע למכון, תעבור את הבדיקה, ובלילה תהיה כבר במטוס בחזרה לישראל. הוא שילם מכיסו. שבוע אחרי, איגור קיבל את פיענוח הבדיקה מטורקיה והעביר אותו לרופא המטפל.

בדיקת MRI היא סריקה לא פולשנית של האיברים הפנימיים בתהודה מגנטית - היא מספקת תמונות ברורות של האיברים הנבדקים, ולא נעשה בה שימוש בקרינה, כמו למשל בצילום רנטגן. בישראל יש רק 42 מכשירי MRI במוסדות הרפואיים, בין המדינות עם מספר מכשירי MRI למיליון נפש הנמוך בעולם.

כל זה מוביל לעובדה שאיגור, ואיתו עוד אלפי חולים, נאלצים להמתין חודשים ארוכים רק כדי להיבדק.

האזינו לבדיקת 103

שיטה נוספת לא נהוגה בבתי החולים בטורקיה, אלא כאן, בבתי החולים בישראל דרך חברות פרטיות. בישראל החלו לפעול בשנים האחרונות כמה חברות שמבטיחות MRI פרטי, מהיום להיום, בבתי החולים מהשורה הראשונה בארץ - כהגדרתן. כל מה שצריך זה לשלם, אלפי שקלים, ותעקפו בקלילות חולים רבים שממתינים בסבלנות לפניכם, מנסים להבין האם הם סובלים מגידולים, מחלות מוח, בעיות בכלי דם, פגיעות באיברים פנימיים וסרטן שד.

אחת מהן זו "מדיאדיסט". זאת שיחה אחת לדוגמה.

"אימא שלי קיבלה תור לעוד חצי שנה, ורציתי לבדוק אופציה, אולי יש אפשרות לקבוע באמצעותכם תור ושזה יהיה קרוב יותר.

"אין בעיה, אנחנו עושים את זה ביום-יומיים הקרובים. התור יהיה בעוד יום-יומיים, זו רמת זמינות התורים שלנו. העלות נקבעת בהתאם לפרוטוקול שכתוב בהפניה. לרוב זה נע בין 3,000 ל־6,000 שקל, בהתאם למה שכתוב שם, בהתאם לכמות הבדיקות. יש גם אופציה לקבל פענוח עם מפענח פרטי מטעמנו, בתוך שני ימי עסקים, בהתאם לפרוטוקול שכתוב שם.

"אמרת שפענוח אפשר לקבל מאיש שלכם, אבל את ה־MRI עושים בבית חולים, לא במכון פרטי, נכון?"

"ברור, אנחנו עושים את זה בבתי חולים באזור המרכז והצפון".

תגובות

חברת "360 מעלות שיא" סירבה להגיב.

בחברת MEDASSISTS אמרו בתגובה: "החברה אינה עוברת על שום חוק או רגולציה, ופועלת באופן שקוף ומסודר מול המוסדות הרפואיים וגם מול לקוחותיה. אופן הפעילות של החברה לא גורם בשום אופן לפגיעה בתהליך קביעת התורים או זמינות הבדיקות או היעוצים של המטופלים הציבוריים ומשתמשת אך ורק בתורים פנויים ומבוטלים אשר מתפנים במוסדות".

במרכז הרפואי וולפסון אמרו בתגובה כי "איננו מספקים קדימות בתורים. התורים שמתפנים מאוישים באופן שוויוני עבור כלל המטופלים".

בבית החולים העמק אמרו כי "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. קביעת התורים מתבצעת בהתאם לדחיפות הרפואית וזמינות התור הקיים בכל סוג בדיקה. אין לנו היכרות עם חברות אלה ואנו לא פועלים מולן".

במשרד הבריאות תקפו בחריפות את התופעה. "מדובר בניצול ציני ופסול של אנשים שזקוקים לטיפול רפואי לקבלת שירות שהם יכולים לקבל ללא עלות. מבדיקת משרד הבריאות, אלו חברות פרטיות שמציעות באמצעות שיטות פרסום מגוונות קביעת תורים לבדיקות, על ידי העסקת מערך טלפוני שכל תפקידו הוא מציאת "תורים פנויים" במוקדי זימון של בתי החולים. אנו שבים ומזכירים כי ניתן לקבוע תורים ללא עלות דרך מוקדי זימון התורים של בתי החולים".

  • עוד באותו נושא:
  • mri

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully