וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה הולכת לקלפי - והתחזקות הימין מאיימת לטרוף את הקלפים

טלי גולדשטיין וטל אילה שפרן

עודכן לאחרונה: 10.9.2022 / 19:24

שבדיה עורכת בחירות כלליות ביום ראשון והמרוץ צמוד מאי פעם: המפלגה הסוציאל דמוקרטית, בהובלת רה"מ, מתמודדת השנה עם תחרות קשה מאי פעם מצד מחנה הימין הקיצוני. "הרבה זמן לא ראיתי את הפוליטיקה במדינה כל כך מפולגת. אני תולה תקוות בדור הצעיר והפרוגרסיבי יותר"

שבדיה תערוך בחירות כלליות ביום ראשון, ה-11 בספטמבר, והמרוץ צמוד מאי פעם. המפלגה הסוציאל דמוקרטית השמאלנית, שהיתה החזקה ביותר בכל סבב בחירות במאה השנים האחרונות, מתמודדת השנה עם אתגר קשה מאי פעם מצד המפלגות בימין.

ראש הממשלה המכהנת מגדלנה אנדרסון עשויה להיות, שוב, זאת שתרכיב את הממשלה הבאה, אם המפלגה שלה תנצח ברוב המושבים ואם תצליח לגבש גוש קואליציוני יציב עם מפלגות אחרות בשמאל ובמרכז. מנגד עשויה לקום ממשלת קואליציה ימנית בהובלת המפלגה הימנית קיצונית - הדמוקרטים השבדים.

מגדלנה אנדרסון, האישה הראשונה שנבחרה לראשות ממשלה שוודיה, והתפטרה מתפקידה - 7 שעות אחרי שמונתה אליו. 24 בנובמבר 2021. רויטרס
העם אוהב אותה. ראש הממשלה המכהנת/רויטרס

שבדיה אמנם נתפשה כל השנים כמדינה ליברלית ופרוגרסיבית, ורעיונות רבים שמאומצים עם הזמן באירופה, כמו שוויון מגדרי או זכויות להט"ב, יצאו ממנה. ואולם, השנה, היא מתמודדת עם העלייה של הדמוקרטים השבדים מהימין הקיצוני, ששורשיה נעוצים בלאומניות לבנה ופשיזם, ובשל כך עם סוגיות של הגירה, חוק וסדר.

לדברי קרולינה, בת ה-22, סטודנטית לתואר שני באיכות הסביבה באוניברסיטת לונד, הבחירות השנה התמקדו בעיקר בקמפיינים מלוכלכים ובעלבונות הדדיים. "הרבה זמן לא ראיתי את הפוליטיקה במדינה כל כך מפולגת, אבל אני תולה תקוות בדור הצעיר שהשקפותיו פרוגרסיביות יותר", היא אומרת לוואלה.

קרולינה מתייחסת גם להתחזקות הימין, ומתארת את מנהיג מפלגת הדמוקרטים השבדים הימנית קיצונית, אימי אוקסון, כ"גזען שונא-נשים, בעל יכולת לגרוף תמיכה באמצעות פופוליזם שמזכיר דונלד טראמפ בארצות הברית".

"חשבתי שאחרי הבחירות הקודמות הוא יתפטר, והוא אכן לקחת הפסקה, אך כעת הוא חזר גרוע מאי פעם", הוא אומרת בזעם.

אימי אוקסון, מנהיג הימין הקיצוני בשבדיה. ויקיפדיה, אתר רשמי
מזכיר את טראמפ, אימי אוקסון/אתר רשמי, ויקיפדיה

גם נייתן, בן 23, סטודנט מלונד (במקור מגוטנבורג), מודאג מהמצב. "בימין יש הרבה גזענות, אך כעת רטוריקה גזענית נשמעת גם ממפלגות קרובות יותר למרכז", הוא אומר לוואלה.

"הפשיעה משתוללת והאינפלציה גבוהה, בעיקר מחירי החשמל. שני הצדדים אומרים כמעט את אותו הדבר, ואני לא באמת מאמין לאף אחד. אך אם גוש הימין ינצח, המפלגה הימנית קיצונית תוכל להיות חלק מהשלטון וזה מפחיד אותי", הוא מוסיף.

"מה שאותי מדאיג יותר מכל זה המשבר במערכת הבריאות, חסרים כל כך הרבה עובדים עד כי אנשים נאלצים להמתין בתור לניתוחים חשובים ולעתים מתים לפני שמגיע תורם. נשים יולדות צריכות לטוס לפינלנד כדי ללדת", הוא מסביר.

"הבעיה היא שבשבדיה לכל אזור יש מערכת בריאות שונה, והמערכת כולה אינה שוויונית בין הערים הגדולות לפריפריה. שנים מדברים על זה אבל המצב לא משתפר, אנשים גם לא רוצים לעבוד בבתי חולים במצב הקיים. בדרך כלל השמאל טוב יותר בטיפול בנושאים כאלה, וזאת אחת הסיבות לכך שאצביע למפלגת העבודה".

בווידאו: פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו/רויטרס

מפלגות הימין הנוספות

הממשלה הנוכחית בשבדיה מובלת על ידי הסוציאל דמוקרטים השמאלנים, עם מגדלנה אנדרסון בראשותה - האישה הראשונה במדינה שמכהנת בתפקיד. הבוחרים טוענים כי הם בוטחים באנדרסון יותר מכל מנהיג מפלגה אחר, במיוחד לאחר שתמכה בהצטרפות שבדיה לנאט"ו - שינוי מהותי בהשקפות המפלגה שהתנגדה עד כה לברית הצבאית. עם זאת, לפופולאריות האישית של אנדרסון אין השפעה משמעותית על ביצועי מפלגתה בסקרים.

המפלגות הנוספות במדינה הן מפלגות מרכז-ימין וימין קיצוני: הליברלים, המתונים, הדמוקרטים הנוצרים והדמוקרטים השבדים הקיצונים.

"הגירה היא הסיבה היחידה שהדמוקרטים השבדים קיימים מלכתחילה, הם מתנגדים להגירה וזה המצע שלהם", אמר פונטוס אודלמן, מרצה לפוליטיקה באוניברסיטת אדינבורו לאתר "יורו ניוז". "המפלגה נולדה בעצם מהתנועה הניאו נאצית של שנות ה-80, ומאז ניסתה להפוך לחלק מהזרם המרכזי ולדבר פחות על דם ומורשת ויותר על חוסר היכולת של גזעים אחרים".

אוקסון, מנהיג המפלגה, הוא חבר פרלמנט כבר יותר מעשור. במהלך כהונתו כראש המפלגה, הוא פעל כדי למתן ולנתק אותה מהתדמית הקודמת שנטועה בפשיזם. הוא גם הצליח להוביל את המפלגה לפופולאריות חסרת תקדים מאז שעברה את אחוז החסימה ב-2010 בפעם הראשונה עם 20 חברי פרלמנט.

הפגנה של מהגרים מוסלמים, שבדיה 2016. GettyImages
מהגרים מוסלמים בשבדיה/GettyImages

אולף קריסטרסון, פוליטיקאי ותיק, לשעבר שר ומנהיג המפלגה המתונה הימנית. באופן מסורתי, זאת מפלגת האופוזיציה החשובה ביותר בשבדיה. עם זאת, קריסטרסון מנהיג אותה בתקופה שבה התמיכה ירדה, בזמן שהבוחרים התחילו לפזול ימינה לעבר הדמוקרטים השבדים.

אם המתונים לא יהיו חלק מהממשלה הבאה, ואם קריסטרסון יהיה האחראי לכך שיגיעו רק למקום השלישי, אחרי הדמוקרטים השבדים - המעמד שלו כמנהיג עשוי להיות בסיכון.

אבה בוש היא מנהיגת הדמוקרטים הנוצרים. היא אינה מסתירה את דעותיה בנוגע להגירה, במיוחד ממדינות מוסלמיות, ובנוגע להשפעה שלהגירה זאת היתה על המסורת וסגנון החיים בשבדיה.

מה הסקרים צופים

בהתבסס על סקרים אחרונים, נראה כי התמונה מורכבת. מתוך שלושה סקרים שפורסמו באחרונה, שניים הראו כי אנדרסון ולמפלגתה, עם גוש שמורכב ממפלגת הירוקים וממפלגות השמאל והמרכז, ינצחו בבחירות.

סקר אחר העניק ניצחון הפער קטן למפלגות הימין הקיצוני והימין בגוש שאותו מובילים הדמוקרטים השבדים, המתונים, הדמוקרטים הנוצרים והליברלים.

"בשורה התחתונה", אומר נייתן, "הבחירות האלה דומות לבחירות שהיו לפני ארבע שנים: אותן סוגיות, אותן מפלגות, אותם הריבים, זה לא מרגיש כאילו דברים השתפרו, נהפוך הוא. אני מקווה שהפעם לא יעברו ארבעה-חמישה חודשים לפני שתגובש ממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully