וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע איומי נסראללה: השליח האמריקני יגיע היום לישראל לקדם את ההסכם עם לבנון על הגבול הימי

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 9:06

השליח עמוס הוכשטיין יגיע בניסיון לקדם חתימה על הסכם בשבועות הקרובים, כך אמרו בכירים ישראלים. בכירים ישראלים ולבנונים הגדירו את ביקורו באזור כ"קריטי ומכריע" כדי למנוע הסלמה. בישראל ייפגש עם ראש המל"ל, ובלבנון עם הנשיא, רה"מ ויו"ר הפרלמנט

בווידאו: רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד הצפון/צילום: לע"מ

השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שמתווך בין ישראל ללבנון במו"מ על הגבול הימי בין המדינות יגיע היום לישראל בניסיון לקדם חתימה על הסכם בשבועות הקרובים, כך אמרו בכירים ישראלים.

למה זה חשוב

  • בכירים ישראלים ולבנונים הגדירו את ביקורו של הוכשטיין באזור כ"קריטי ומכריע" בכל הנוגע לניסיונות לפתור את המחלוקת על הגבול הימי, להגיע להסכם בין המדינות ולמנוע הסלמה בגבול הצפון.
עמוס הוכשטיין הנספח האמריאי בביירות בפגישה עם ראש ממשלת לבנון 01 באוגוסט 2022. רויטרס
הוכשטיין בפגישה עם ראש ממשלת לבנון בביירות, באוגוסט/רויטרס

במוקד החדשות

  • הוכשטיין יגיע לישראל וייפגש עם צוות המו"מ ועם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא. בכיר ישראלי ציין שהשליח האמריקני רוצה לבחון פתרונות לסוגיות שנותרו פתוחות.
  • מישראל הוא צפוי לצאת ללבנון ולהיפגש עם הנשיא מישל עוון, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי.

התמונה הגדולה

ארה"ב, לבנון וישראל הביעו רצון להגיע להסכם בהקדם האפשרי על רקע החרפת האיומים מצד חיזבאללה לצד למלחמה אם זכויותיה של לבנון לא יישמרו.

המחלוקת בין הצדדים היא על שטח בגודל של כמה מאות קילומטרים מרובעים במזרח הים התיכון שבהם נמצאים מאגרים פוטנציאליים של גז טבעי עם רווחים שעשויים להגיע למיליארדי דולרים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הגדיר את תחילת ההפקה באסדת "כריש" שנמצאת מדרום לשטח המחלוקת כקו אדום. האסדה תתחיל לפעול רק בתחילת חודש אוקטובר מה שנותן זמן נוסף למו"מ.

ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
אסדת "כריש" ברקע ראש הממשלה לפיד, ביולי/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

מה הם אומרים

סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני אליאס בו סעב אמר ביום שלישי כי חוד ספטמבר יהיה מכריע בכל הנוגע למו"מ עם ישראל. הוא ציין כי אם לא יהיה הסכם, יש ללבנון אופציות אחרות.

בכיר ישראלי שמעורב במו"מ אמר כי סבב המו"מ הקרוב יהיה "חשוב ומכריע". לדבריו ישראל מוכנה להתגמש מאוד עם הלבנונים אבל לבנון תצטרך גם לתת דברים.

"אנחנו רוצים להבטיח שהחלק של הגבול הימי שקרוב לחוף לא משתנה וגם שישראל מקבלת את זכויותיה הכלכליות במאגרי הגז הפוטנציאליים בשטח המחלוקת", אמר הבכיר הישראלי.

בין השורות

הנשיא ביידן החל בשבוע האחרון להתערב אישית בסוגיית המו"מ בין ישראל ללבנון. בשיחת טלפון עם ראש הממשלה לפיד בשבוע שעבר הדגיש הנשיא האמריקני כי הוא מעוניין להשיג הסכם תוך כמה שבועות.

בכיר בממשל האמריקני אמר כי ביידן אמר את הדברים כיוון שהסוגייה הפכה לדחופה והיעדר הסכם עלול להביא להשלכות מסוכנות לאזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully