וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניתוח הראשון בהיסטוריה: נמצא שלד קטוע רגל בן 31 אלף שנה

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 10:37

קטיעת איבר היא תהליך שעד לא מזמן הוביל לרוב למוות מזיהום או אובדן דם, אך הצעיר שלו היה שייך השלד חי כמעט עשור אחרי ההליך. התגלית החדשה מעלה שאלות על הידע הרפואי שהיה לבני האדם באותה התקופה

שלד בן 31 אלף שנה של גבר צעיר, שנמצא במערה באינדונזיה ורגלו השמאלית חסרה, חושף את הראיות המוקדמות ביותר לגדיעת איבר, על פי מחקר חדש.

מדענים מצאו כי הגדיעה נעשתה כשאותו אדם היה ילד - וכי ה"מטופל", המשיך לחיות שנים רבות לאחר הגדיעה. הניתוח הפרה היסטורי עשוי להוכיח כי האנושות היתה מתקדמת מאוד מבחינה רפואית מוקדם בהרבה ממה שחשבו החוקרים עד כה, על פי המחקר שפורסם בכתב העת "נייצ'ר".

רגל קטועה של שלד מתקופת האבן. 8 בספטמבר 2022. cnn, אתר רשמי
רגלו הקטועה של השלד/אתר רשמי, cnn

החוקרים ביקרו במערה בבורנאו, באזור של יערות גשם הידוע בכך שנמצאו בו ראיות לאמנות הסלעים המוקדמת ביותר בעולם, כשנתקלו בקבר, אמר טים מלוני, ארכיאולוג באוניברסיטת גריפית באוסטרליה, והחוקר המוביל במחקר. השלד היה שלם למעט כף הרגל וחלק מרגל שמאל, הוא אמר. לאחר בדיקה של השרידים, החוקרים הסיקו כי עצמות הכף הרגל, שלא נמצאו בקבר, או אולי אבדו בתאונה - הוסרו באמצעות ניתוח.

ברגל שנותרה היה חתך מדויק ונקי שהחלים עם הזמן, אמר מלוני. לא היו סימנים לזיהום, מה שסביר להניח היה קורה אם הילד למשל ננשך על ידי חיית טרף. בנוסף, לא היו סימנים לשבר שאולי נגרם כתוצאה מתאונה.

הצעיר חי ככל הנראה עוד כשש עד תשע שנים לאחר הניתוח, ובסופו של דבר מת מסיבות לא ידועות, על פי החוקרים - מה שמוכיח כי אבותינו המלקטים והציידים ידעו מספיק על רפואה כדי לבצע ניתוח ללא אובדן דם קטלני או זיהום, הסיקו החוקרים.

לא ידוע עדיין באיזה כלים הם השתמשו כדי לגדוע את האיבר או כיצד למנוע זיהום - אך החוקרים סבורים כי מדובר בכלי חד מאבן שאולי בעזרתו ביצעו את החתך. בנוסף, החוקרים אמרו כי האנשים אז הכירו את הצמחייה העשירה באזור שלחלקה היו יכולות רפואיות. הקהילה בוודאי טיפלה בילד במשך שנים לאחר הניתוח, מאחר שהישרדות שאזור ההררי בוודאי לא היתה קלה לאדם שעבר קטיעת רגל.

ארכיאולוגים מצאו שלד עם רגל קטועה מתקופת האבן. 8 בספטמבר 2022. cnn, אתר רשמי
" לא יכולים לרצות לחזור אחורה. אולי נמצא עוד שרידים", קבוצת הארכיאולוגים/אתר רשמי, cnn

"הגילוי משמעותי, כי הוא מקדם במידה ניכרת את הידע של המין שלנו על ניתוחים ורפואה מורכבת", אמר מקסים אוברט, פרופסור במרכז למחקר חברתי ותרבותי של אוניברסיטת גריפית בקווינסלנד. "היה להם ידע מעמיק באנטומיה האנושית, הם ידעו איך לעצור את זרימת הדם, ולבצע הרדמה. אלו שיטות שהפכו לנורמה רק לאחרונה", כתב אוברט.

לפני הממצא הנוכחי, הדוגמא המוקדמת ביותר של גדיעה היתה של חקלאי צרפתי לפני 7,000 שנה, שבה חלק מהזרוע שלו הוסרה. מדענים חשבו כי מיומנויות רפואיות מתקדמות פותחו לפני כעשרת אלפים שנה, כשבני האדם החלו לחיות בחברות חקלאיות. המחקר הנוכחי מוסיף לראיות המתרבות שלפיהן בני אדם טיפלו בבעיות רפואיות אחד של השני מוקדם בהרבה בהיסטוריה ממה שסברנו, אמרה אלסיה שרנק, אנתרופולוגית באוניברסיטת נבאדה.

"הקטיעה לא היתה עונש"

שרלוט רוברטס, פרופסורית במחלקה לארכיאולוגיה באוניברסיטת דורהאם בבריטניה, אמרה כי "העובדה שהוא חי שנים רבות אחרי הקטיעה היא פשוט מדהימה", אמרה שרלוט, והוסיפה כי להערכתה, קטיעת הרגל נעשתה בכוונה, אך לא כעונש.

האזור בו נמצא השלד מוכר הודות לכמה תגליות היסטוריות. אומנות הסלע העתיקה ביותר בעולם נמצאה במערות דומות באינדונזיה, וגם הקבורה המכוונת העתיקה ביותר באזור דרום מזרח אסיה. קבוצת האריכאולוגים, כך הסביר אוברט, רצתה להמשיך ולחקור את האזור אחרי מציאת השלד ב-2020, אולם מגיפת הקורונה מנעה מהם להמשיך את מסעותיהם. כעת, הקבוצה מקווה למצוא עוד תגליות. "אנחנו לא יכולים לרצות לחזור אחורה. אולי נמצא עוד שרידי אדם ואולי שרידים ממינים לא ידועים", אמר אוברט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully