וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייק משבר: ביידן ולפיד משחקים בהוראות הפתיחה באש כדי לדאוג לפוליטיקה בבית

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 7:46

הוויכוח סביב מסקנות תחקיר צה"ל על מות העיתונאית בג'נין נוצר בעקבות בחירות האמצע לקונגרס האמריקני והבחירות לכנסת שמכתיבות את ההתנהלות שני הצדדים. הדרישה לבחון את הוראות הפתיחה באש הייתה פתרון טוב לביידן, אלא שישראל סירבה עוד לפני שהנושא הפך לפומבי

לפיד במסר לארצות הברית: "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש"/אתר צה"ל

אין צורך להתרגש. חילופי ההודעות הפומביות בין וושינגטון לירושלים, בעקבות פרסום המסקנות הסופיות של התחקיר בעניין מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה אינן "משבר" בין ממשל ביידן לממשלת לפיד, אלא ביטוי לפוליטיקה הפנימית בשני הצדדים.

התמונה הגדולה

  • בחירות האמצע לקונגרס האמריקני והבחירות לכנסת שיתקיימו בהפרש של כמה ימים בתחילת נובמבר מכתיבות את ההתנהלות של שני הצדדים בפרשה.
  • כל אחד מהצדדים רוצה להרוויח נקודות בדעת הקהל שלו. הנשיא ביידן באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, וראש הממשלה לפיד (שדבריו בנושא נשמעו כמו הכלאה בין בנימין נתניהו לנפתלי בנט) ושר הביטחון גנץ אצל מצביעי הימין הרך. זה נהנה וזה לא חסר.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפנסילבניה. 30 באוגוסט 2022. רויטרס
מתמודד עם לחץ הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית. ביידן/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • בחודשים האחרונים ממשל ביידן היה נתון ללחץ מאסיבי של המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שהצליח לגייס עשרות סנאטורים ששלחו מכתבים לבית הלבן וללשכת שר החוץ אנתוני בלינקן עם דרישה לחקירה עצמאית אמריקנית בפרשה.
  • הממשל לא יכול ולא רוצה לעשות חקירה עצמאית. הוא לא יכול לשלוח את חוקרי ה-FBI לג'נין לתשאל את אנשי הג'יהאד האסלאמי או את חיילי דובדבן.
  • הפתרון של הממשל בחודשים האחרונים היה להשתמש במילה "Accountability", שהתרגום שלה לעברית הוא "נשיאה באחריות". בכיר ישראלי סיפר שבכל פעם ששאל את משרד החוץ האמריקני למה הם מתכוונים קיבל תשובה אחרת.
  • הדרישה לבחון מחדש את הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגדה הייתה פתרון טוב עבור משרד החוץ האמריקני. אלא שישראל הבהירה לארצות הברית עוד לפני שהנושא הפך לפומבי שזה לא יקרה.
שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
מותה הצית פייק משבר. שירין אבו אעקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

תמונת המצב

  • הדרישה הפומבית של משרד החוץ האמריקני מישראל לבחון מחדש את הוראות הפתיחה באש דומה להצהרה של ממשל ביידן כי הוא עדיין מחויב לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים.
  • בשני המקרים מבינים בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון שהסיכוי שזה יתרחש אפסי, ובשני המקרים אין לממשל ביידן רצון להיכנס לעימות עם ישראל שלא יוביל לשום תוצאה.
  • אז מה שנותר הוא לשלוח את דוברי הממשל להתייצב מול המצלמות ולהצהיר שארצות הברית תלחץ על ישראל. ספק אם הלחץ הזה יקבל ביטוי מעשי כלשהו מעבר לכך.
ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
פונה לימין הרך. לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

מה הלאה

  • מאחורי הקלעים בכירים ישראלים ואמריקנים דווקא מדברים על דרכים לשתף פעולה בהטמעת הלקחים מהתקרית שבה נהרגה שירין אבו עאקלה.
  • לצבא ארצות הברית יש לא מעט ניסיון רע בפגיעה באזרחים ובעיתונאים באזורי לחימה. לאחרונה אף חנך צבא ארצות הברית מתקן אימונים מיוחד שמטרתו לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים.
  • הדרישה לבחינת הוראות הפתיחה באש עשויה להפוך בעתיד הלא רחוק למפגשי למידה ואימונים של חיילים וקצינים משני הצדדים. זה יכול רק להועיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully