וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל דחתה את הקריאה האמריקנית לבחון את הוראות הפתיחה באש בגדה המערבית

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 21:27

לאחר פרסום התחקיר הצה"לי על התקרית שבה נהרגה העיתונאית בג'נין, בכיר אמריקני אמר כי ארה"ב תמשיך ללחוץ לבחינת הוראות הפתיחה באש. רה"מ ושר הביטחון השיבו כי המדיניות לא תשתנה. גורם ישראלי: הקריאה היא חלק מניסיון להגיב ללחץ מהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית בארה"ב

לפיד במסר לארצות הברית: "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש"/אתר צה"ל

גורם ישראלי בכיר אמר כי ישראל סבורה שהקריאה האמריקנית לבחינה מחדש של הוראות הפתיחה באש הינה חלק מניסיון להגיב ללחץ פוליטי פנימי בתוך ארצות הברית מצד האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית שדורש לקיים חקירה אמריקנית עצמאית סביב מותה של אבו-עאקלה - מהלך אותו ממשל ביידן לא יכול ולא רוצה לעשות.

ישראל דחתה היום (רביעי) את הקריאה האמריקנית לבחון מחדש את הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגדה המערבית, בעקבות מסקנות התחקיר סביב התקרית בה נהרגה העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה.

ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס סיום קורס חובלים, בבסיס חיל הים 7 בספטבמר 2022. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס סיום קורס החובלים/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

במוקד החדשות

  • סגן דובר משרד החוץ האמריקני אמר ביום שלישי בתדרוך לכתבים כי ממשל ביידן ימשיך ללחוץ על ישראל כדי שזו תבחן את הוראות הפתיחה באש. הוא אמר כי זה הצעד הזה נחוץ כדי להפחית את הסיכון לפגיעה באזרחים, להגן על עיתונאים ולהימנע מתקריות טרגיות דומות בעתיד.

מה הם אומרים

  • ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בטקס סיום קורס קצינים כי ישראל לא תשנה את הוראות הפתיחה באש. "אנחנו מחוייבים לחופש העיתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו", אמר.
  • שר הביטחון בני גנץ גם הוא דחה את הקריאה האמריקנית. "הרמטכ"ל והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק. את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא", הוא אמר במהלך ביקור באגף המודיעין של צה"ל.
שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
נורתה למוות בתקרית בג'נין. אבו עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

מאחורי הקלעים

  • הלחץ האמריקני הפומבי בנושא הוראות הפתיחה באש נחשב חריג מאוד. האמריקנים העלו את הנושא בשיחות סגורות בשבועות האחרונים, אך אתמול הפתיעו את ישראל עם קריאה פומבית אל מול המצלמות בתדרוך היומי של משרד החוץ האמריקני.
  • אחרי שנפגש בחודש שעבר עם בני משפחתה של שירין אבו עאקלה התקשר שר החוץ האמריקני בלינקן לשר הביטחון בני גנץ וביקש ממנו לבחון מחדש את הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגדה המערבית כחלק מצעדים שמטרתם לשאת באחריות על הריגתה של שירין אבו עאקלה.
  • גורם ישראלי בכיר אמר כי ישראל סבורה שהקריאה האמריקנית לבחינה מחדש של הוראות הפתיחה באש הינה חלק מניסיון להגיב ללחץ פוליטי פנימי בתוך ארצות הברית מצד האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית שדורש לקיים חקירה אמריקנית עצמאית סביב מותה של אבו עאקלה - מהלך אותו ממשל ביידן לא יכול ולא רוצה לעשות.
  • "ממשל ביידן לא באמת לוחץ עלינו כי הם יודעים ומבינים שאנחנו לא הולכים לשנות את הוראות הפתיחה באש בגלל לחץ מדיני אמריקני. הבהרנו לאמריקנים את עמדתנו לפני ואחרי ההודעה הפומבית שלהם בנושא", אמר גורם הישראלי הבכיר.

תמונת המצב

  • ההתבטאות של דובר משרד החוץ האמריקני הגיעה אחרי שישראל פרסמה ביום שני את המסקנות הסופיות של התחקיר. התחקיר קבע כי בסבירות גבוהה אבו עאקלה נהרגה מירי לא מכוון של חייל ישראלי שנבע מטעות בזיהוי.
  • תחקיר הצה"לי כלל בדיקה של הוראות הפתיחה באש והמסקנה שלו, לפי קצינים ישראלים בכירים, היתה שאלה לא הופרו וכן שכל התדריכים שהועברו לכוח שפעל בג'נין לפני המבצע בנוגע להוראות הפתיחה באש נעשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully