וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וטורקיה מנהלות מגעים על פגישה בין לפיד לארדואן בשולי עצרת האו"ם

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 15:40

אם פגישה כזו תתקיים בעוד כשבועיים, זו תהיה הפעם הראשונה בה נפגש ארדואן עם ראש ממשלה ישראלי מאז נפגש איתו אולמרט באנקרה ב-2008. מדובר יהיה בצעד הבא בנירמול היחסים בין המדינות, שלפני כשלושה שבועות הכריזו על החזרת היחסים הדיפלומטים ביניהן לדרג הגבוה ביותר

בווידאו: קבלת הפנים לנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה/צילום: רויטרס, לע"מ

ישראל וטורקיה מנהלות בימים האחרונים מגעים לגבי קיום פגישה בין ראש הממשלה יאיר לפיד לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בעוד כשבועיים, כך אמרו לוואלה! פקידים ישראלים בכירים.

למה זה חשוב

  • אם הפגישה תתקיים זה יהיה הצעד האחרון בנירמול היחסים בין המדינות, שהחל אחרי כינון ממשלת בנט-לפיד בחודש יוני בשנה שעברה.
  • זו תהיה הפעם הראשונה בה נפגש ארדואן עם ראש ממשלה ישראלי מאז פגישתו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט באנקרה בדצמבר 2008.
ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
אם תתקיים, זו תהיה הפגישה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לארדואן מאז 2008. לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

תזכורת

  • במהלך אותה פגישה באנקרה ניהלו אולמרט ונשיא סוריה אסד מו"מ טלפוני עקיף באמצעות ארדואן במשך כמה שעות בנסיון להביא לפריצת דרך בין המדינות.
  • כמה ימים לאחר הפגישה יצאה ישראל למבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. מהנקודה הזו חלה הידרדרות חמורה ביחסים בין המדינות שהובילה למשבר מתמשך של יותר מעשור.
  • ארדואן טען שאולמרט הונה אותו בפגישה באנקרה וראש הממשלה לשעבר טען שהזהיר את ארדואן כי אם ההסלמה בדרום תימשך לא תהיה לישראל ברירה אלא לצאת למבצע.

תמונת המצב

  • לפני שלושה שבועות הכריזו ישראל וטורקיה על נירמול היחסים ביניהן והחזרת דרג היחסים הדיפלומטים לדרג הגבוה ביותר ומינוי שגרירים וקונסולים כלליים אחרי למעלה מארבע שנים בהן דרג היחסים היה נמוך.
  • זמן קצר לפני ההודעה חתמו ישראל וטורקיה סופית על הסכם תעופה שיאפשר את חידוש הטיסות של חברות התעופה הישראלית לטורקיה אחרי שנים ארוכות בהן הטיסות בין המדינות היו של חברות טורקיות בלבד.
ארדואן, הרצוג. רויטרס
הוביל את תהליך נירמול היחסים. הרצוג עם ארדואן בביקור בטורקיה, השנה/רויטרס
  • לפיד וארדואן שוחחו פעמיים בטלפון בחודשיים האחרונים. השיחה הראשונה התקיימה מיד אחרי השבעתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה והשיחה השנייה התקיימה אחרי ההודעה על נירמול היחסים.
  • מי שהוביל את תהליך נירמול היחסים בין המדינות היה הנשיא הרצוג בתיאום עם לפיד ועם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בחודש מרץ ביקר הרצוג באנקרה ונפגש עם ארדואן. זה היה ביקור ראשון של נשיא ישראלי בטורקיה מזה 15 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully