וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברית בין התיכוניסטים ב'בליך' לערבים באום-אל פחם

ערן ניסן

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 4:48

ח"כ בן גביר נעמד בשערי תיכון ברמת גן. את פניו קיבלו מפגינים בקריאות מחאה נגדו. לפני 38 שנה, ח"כ מאיר כהנא נעמד בשערי אום אל-פחם - וגם אותו קיבלו מפגינים, שהצליחו למנוע את כניסתו לעיר. בשני המקרים, הקו המחבר הוא בין אזרחים ישראלים שמכריזים - לא לפשיזם. דעה

בווידאו: ח"כ בן גביר הגיע לביה"ס בליך והרוחות סוערות/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: ניב אהרונסון

חבר הכנסת איתמר בן גביר יצא מהרכב שלו אתמול בבוקר ברמת גן ונעמד בשערי תיכון 'בליך'. את פניו קיבלו עשרות מפגינים, ביניהם בני נוער, בקריאות מחאה נגד הגעתו לעיר. בן גביר הגיע לתיכון כחלק מקמפיין הבחירות שלו, בו הוא מבטיח לשלול אזרחות ולגרש מישראל אנשי שמאל וערבים.

ב-1984 הגיע לאום אל-פחם חבר הכנסת הרב מאיר כהנא. כהנא הגיע לאום אל-פחם כדי לספר לתושבים הערבים על תוכנית הטרנספר שלו. זו האידיאולוגיה שבגללה הוא נכנס לכנסת. את פניו של כהנא קיבלו אלפי תושבי העיר, ואיתם יהודים רבים, בקריאות מחאה נגד הגעתו לעיר. כהנא אמר בכניסה לעיר למצלמות הטלוויזיה: "אין דבר כזה כפר ערבי, יש רק כפר יהודי שמאוכלס באופן זמני על ידי ערבים". בסוף כהנא לא הצליח להיכנס לאום אל-פחם, ובעצת המשטרה, חזר לביתו כפוף ראש.

הרבה מאיתנו לא זוכרים את זה, אבל ברשימה של כהנא לכנסת בבחירות 84', מי שהוצב במקום השלישי ברשימה היה המחבל ברוך גולדשטיין, שעשר שנים לאחר מכן ביצע את הטבח במערת המכפלה. בפורים שאחרי הטבח, איתמר בן גביר, אז פעיל ימין קיצוני צעיר, התחפש לאותו גולדשטיין, ואף כינה אותו "הגיבור שלי".

ביקורו של איתמר בן גביר בתיכון בליך, רמת גן, 6 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
בן גביר בכניסה לתיכון בליך, אמש/ראובן קסטרו

יש קו שמחבר בין ההפגנות ב'בליך' ובאום אל-פחם. בשני המקרים נעמדו אזרחים ישראלים כדי למתוח קו ולהכריז: "הפשיזם לא יעבור", או לכל הפחות, לא יעבור בשקט. הדחף לעמוד אל מול בריונות, אל מול גזענות, אל מול איומים בגירוש - הוא דחף שנבנה על תקווה. על אמונה אמיתית שיכול להיות כאן יותר טוב, שיש על מה להיאבק, שיש עם מי להיאבק.

הקו שמחבר בין ההפגנות יכול להיות בסיס של ברית ערכית בין כל הכוחות שמוכנים לעלות על המגרש כדי לבלום את ממשיכי דרכו של כהנא. זאת האחריות שלנו לטפח את הברית הזאת, לחזק אותה, וליצוק לתוכה תוכן פוליטי פוזיטיבי בנוגע לחזון שלנו לעתידה של מדינת ישראל. אל מול הגמגום והשתיקה של חלק מהמערכת הפוליטית, והתמיכה ההולכת וגוברת לרעיונות של בן גביר בקרב מפלגת הליכוד והמפלגות החרדיות, מחנה המרכז-שמאל היהודי-ערבי חייב להציג אלטרנטיבה ברורה.

עוד בוואלה!

בן גביר הגיע לתיכון בליך והתקבל בתשואות. בחוץ הפגינו: "גזענות - לא בבית ספרנו"

לכתבה המלאה
ביקורו של איתמר בן גביר בתיכון בליך, רמת גן, 6 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
בן גביר בתיכון בליך, אמש/ראובן קסטרו

הברית הזאת היא לא רק ברית פוליטית, אלא ברית אזרחית שמבוססת על ערכים. אסור שהשיח על שיתוף פעולה בין יהודים וערבים יתמקד אך ורק בהרכבת קואליציה או הצבעה על חוקים בכנסת. העתיד של ישראל תלוי ביכולת של הרוב היהודי לשלב את המיעוט הלאומי הגדול ביותר במדינה כשותף שווה במדינה. המולדת הזאת היא המולדת של כולנו, ובין אם אנחנו גרים ברמת גן או באום אל-פחם - אנחנו מוכנים לצאת להילחם על הבית שלנו.

בן-גביר בסוף נכנס אתמול ל'בליך', ואף נשאל על-ידי תלמיד על הרשעתו בתמיכה בטרור והכבוד שהוא רוחש למחבל גולדשטיין. אולי יש לבני הנוער שהפגינו אתמול מחוץ ל'בליך' מה ללמוד מתושבי אום אל-פחם שמנעו את כניסתו של כהנא לעיר שלהם ב-1984.

ערן ניסן הוא מנכ"ל תנועת "מחזקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully