וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות הנרצחים בטבח במינכן: "הניצחון - גדלנו להיות משפחה"

הנשיא ומקבילו הגרמני נפגשו עם משפחות הנרצחים הישראלים באולימפיאדת מינכן, לציון 50 שנה לטבח. בתו של יוסף גוטפרוינד שנרצח בטבח ניגשה לנשיא גרמניה ושוחחה איתו: "הייתי לבד ועכשיו כולנו פה, על האדמה הזאת". יעל ארד: "נשיא גרמניה ביקש סליחה מהמשפחות באופן אישי"

בווידאו: משפחת חללי מינכן בריאיון לטל שלו עם תום הטקס לציון 50 שנה לטבח/צילום: טל שלו

הנשיא יצחק הרצוג ומקבילו הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר נפגשו היום (שני) עם משפחות 11 הנרצחים הישראלים באולימפיאדת מינכן, לציון 50 שנה לטבח.

לירון שמם, נכדתו של יוסף גוטפרוינד שנרצח בטבח ב-1972, סיפרה שאמה ניגשה לנשיא גרמניה והביעה בפניו את תחושת הניצחון שהיא חשה. "היא אמרה לו, 'אני רוצה שתדע דבר אחד, אני הייתי אחת כשזה קרה, הייתי בת 12, ותראה את כל הילדים שלי, אנחנו גדלנו להיות משפחה גדולה, וכולנו פה על האדמה הזאת משפחה גדולה, זה הניצחון שלי'". היא הוסיפה, "כל הזמן שהוא דיבר היא בכתה, אני לא רגילה לראות את אמא שלי בוכה. זה מאוד מרגש, זה מרגש בשבילנו, בכלל להיות כאן במקום הזה על האדמה הזו. אנחנו מעכלים, זה לא פשוט. אני לא יכולה להגיד שיש סליחה ומחילה".

שאול לדני מחברי המשלחת המקורית למינכן, אמר שעבורו לקיחת האחריות של הגרמנים היא "הודאה באשמה. "הם לא סיפקו מערכת אבטחה נאותה כפי שהיו אמורים לעשות", אמר. "אני זוכר את אותם הדברים כאילו שהיו היום. אני זוכר את הדברים היפים, הנחמדים, ולצערי אני זוכר גם את הדברים הנוראיים".

טקס  הזיכרון לציון 50 שנה לטבח במינכן | במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטינמאייר. 
מפגש הנשיאים עם משפחות החללים לפני הטקס.. לע"מ, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
פגישת הנשיאים עם משפחות הנרצחים/אתר רשמי, לע"מ, עמוס בן גרשום

נשיאת הוועד האולימפי הישראלי והמדליסטית האולימפית יעל ארד תיארה את התחושות במינכן. "מצד אחד כאב, תמיד מרחפת העננה של הבלתי נתפס, מצד שני סגירת המעגל שנעשתה בשבועות האחרונים ממש ברגע האחרון, והיכולת באמת אולי לתת איזושהי נחמה למשפחות, לקיחת האחריות וההתנצלות". היא הדגישה שנשיא גרמניה אמר שמדינתו "התנהגה בצורה בלתי נסבלת ושהוא מבקש סליחה מהמשפחות באופן אישי, ואמר שהוא מקווה שנוכל לבנות מחדש את היחסים, אז המשפחות באות לפה עם ראש מורם".

נשיא גרמניה אמר בשיחה עם המשפחות: "את הרצח המתועב, פיגוע הטרור הגדול בגרמניה אי פעם, אחראים המרצחים שיצאו מלוב אבל גם לנו הגרמנים יש אחריות ועל כך אני מבקש לבקש את סליחתכם כאן באופן אישי. אני אסיר תודה על כך שאתם נמצאים כאן היום. בלי קרובי המשפחה ובלי נוכחות מדינת ישראל, לא יכולתי לדמיין הנצחה מכובדת".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג אמר: "הטבח היה רגע שבו כבה הלפיד האולימפי. עבורנו, כעם וכמדינה - הטבח הזה היה ועודנו אסון לאומי. הוא חילל את הקדושה המאחדת והמלכדת של האולימפיאדה - סמל הספורט; והכתים בדם את דגלה. דגל חמש הטבעות האולימפי, לעולם לא יהיה כפי שהיה. על מורשת החללים וגם על הניצולים ואני מקווה שההתנצלות לקיחת האחריות ופתיחת הארכיונים והפיצוי יפיגו במעט את סבלכם רב השנים ויספקו מעט נחמה זו טרגדיה שצריך להזכיר בעל אולימפיאדה, אין דבר הפוך יותר מרוח הספורט מטרור".

בטבח במינכן נרצחו דוד ברגר, יוסף גוטפרוינד, משה ויינברג, אליעזר חלפין, מארק סלבין, זאב פרידמן, יוסף רומנו, קהת שור, אנדריי שפיצר, עמיצור שפירא ויעקב שפירנגר. במהלך הטקס היום הוקראו שמותיהם, ודיוקנאותיהם הוקרנו על מסך ענק. הנשיא הגרמני פתח את דבריו בהקראת שמות החללים, לקח אחריות על הטבח וביקש סליחה בשם הרפובליקה הפדרלית של גרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully