וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשים שמובילות את העולם

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 15:15

מנהיגות של מדינות, בין אם ראש ממשלה או נשיאה, קיימות בכל רחבי העולם, אך אירופה היא האזור שבו נרשם הריכוז הגדול ביותר של נשים שמובילות אומות. נכון לאפריל 2022, יש 27 מדינות ברחבי העולם עם אישה בראש

ליז טראס היא ראש הממשלה האישה השלישית בבריטניה, אחרי מרגרט תאצ'ר (1979 -1990) ותרזה מיי (2016-2019). נכון לאפריל 2022, יש 27 מדינות ברחבי העולם עם אישה בראשן.

מנהיגות של מדינות, בין אם ראש ממשלה או נשיאה, קיימות בכל רחבי העולם, אך אירופה היא האזור שבו נרשם הריכוז הגדול ביותר של נשים שמנהיגות מדינות. המדינות שבהן כיהנו שלוש או יותר מנהיגות נמצאות גם כן ביבשת אירופה.

המדינה שבה כיהנו הכי הרבה נשים בצמרת היא שווייץ - המדינה רושמת חמש נשיאות לשעבר. אחרי שווייץ, מדורגת פינלנד עם ארבע מנהיגות, כולל ראש הממשלה הנוכחית סאנה מרין. באיסלנד כיהנו שלוש מנהיגות. אחת מהן - ויגדיס פינבוגדוטיר (1980 -1996 ) - היתה הנשיאה הראשונה שנבחרה לתפקיד בעולם. נשים מכהנות בתפקיד ראש הממשלה גם בדנמרק ושבדיה.

עם זאת, כמחצית מהנשים המנהיגות ממלאות תפקיד סמלי בעיקר, עם סמכויות מוגבלות, ובהן נשיאת יוון קתרינה סקלארופולו; ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן, נשיאת הונגריה קטלין נובאק; נשיאת סלובקיה זוזנה צ'פוטובה; ונשיאת מולדובה מאיה סנדו. במולדובה מכהנת גם ראש ממשלה אישה - נטליה גבריליצה.

נשים מנהיגות באירופה

נשים מנהיגות. טוויטר, צילום מסך
נשים מנהיגות/צילום מסך, טוויטר

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון

שרת האוצר של שבדיה, מגדלנה אנדרסון, בנאום של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגטבורג, 4 בנובמבר 2021. רויטרס
שרת האוצר של שבדיה, מגדלנה אנדרסון, בנאום של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגטבורג, 4 בנובמבר 2021/רויטרס

מנהיגות בעלות סמכויות אמיתיות הן בין השאר ראש ממשלת דנמרק מטה פפרדריקסן, קאיה קאלאס באסטוניה, סאנה מרין בפינלנד, ראש ממשלת איסלנד קתרין יקובסדוטיר, אנה ברנאביץ בסרביה ומגדלנה אנדרסון בשבדיה - האישה הראשונה במדינה הסקנדינבית שמכהנת בתפקיד הרם. גם בטייוואן מכהנת כעת לראשונה נשיאה - צאי אינג-וון.

לדברי אומה באבה, פרופסורית באוניברסיטת ג'ווהרלל נהרו (JNU), עלייתן של מנהיגות נשים נובעת מייצוג גדול יותר במסגרת המדיניות של האיחוד האירופי, פוליטיקה פרוגרסיבית והדור הצעיר. "אנגלה מרקל וכמה מנהיגות אחרות נתנו דוגמה טובה לנשים מנהיגות שמכהנות כיום באירופה", היא אמרה לאתר "דה פרינט". זה שילוב של גורמים. ראשית, יש מוביליות גדולה יותר כלפי מעלה באירופה כתוצאה מהפוליטיקה הפרוגרסיבית במהלך השנים. הרבה תוכניות באיחוד דחפו גם כן לייצוג גדול יותר של נשים", היא הוסיפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין במהלך צילום פרובוקטבי. אינסטגרם, אתר רשמי
ראש ממשלת פינלנד/אתר רשמי, אינסטגרם

ניתוח של "דה פרינט", הראה כי מתוך 13 מנהיגות באירופה, הגיל של אלה שמכהנות בתפקיד בעל סמכויות נע בין 36 ל-55, בזמן שאלה שמכהנות בתפקידים סמליים יותר הן בנות 40-65.

הנשים שכיהנו הכי הרבה זמן בתפקיד כראש המדינה בכהונות רצופות, הן אנגלה מרקל, לשעבר קנצלרית גרמניה (16 שנים ו-16 ימים), ליידי יוג'יניה צ'ארלס מהרפובליקה הדומיניקנית (14 שנים ו-328 ימים), ואלן ג'ונסון סירליף מליבריה (12 שנים ו-שישה ימים).

ביידן, מרקל, מקרון וג'ונסון בפסגת ה-G20 ברומא, 30 באוקטובר, 2021. רויטרס
אנגלה מרקל/רויטרס
נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בטקס השקת ספינה חדשה של הצי, 13 באפריל 2021. רויטרס
נשיאת טייוואן צאי אינג-וון/רויטרס

המנהיגות שכיהנו הכי הרבה זמן בכהונות לא רצופות הן אינדירה גהנדי מהודו (16 שנים ו-15 ימים) וראש ממשלת בנגלדש שייח הסינה (יותר מ-18 שנים בסך הכל).

על פי "יורו ניוז", קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל היא המנהיגה שכיהנה הכי הרבה זמן באירופה, כשאחריה מדורגת מרגרט תאצ'ר. וסיליקי תאנו-כריסטופילו, ראש ממשלת יוון לשעבר, רשמה את הכהונה הקצרה ביותר - 25 יום באוגוסט-ספטמבר 2015.

מאז 1960, 76 נשים מונו לתפקיד הרם ביותר במדינה. בתחילת 2022, היו 14 מנהיגות. ב-2021 נשים שלטו בגרמניה, מיאנמר ונורבגיה, אסטוניה, סמואה, שבדיה וטנזניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully