וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ ליז טראס נבחרה לראש ממשלת בריטניה הבאה

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 17:07

ליז טראס בת ה-46 היא ראש הממשלה האישה השלישית בבריטניה, אחרי מרגרט תאצ'ר ותרזה מיי. התחייבה להמשיך במאבק בפעילות הגרעין של איראן, לשקול העברת שגרירות בריטניה לירושלים ולפעול למען הוצאה מהחוק של תנועת BDS

לאחר שישה שבועות של קמפיינים בכל ארבע המדינות של הממלכה המאוחדת, היום (שני) בשעה 14:30 שעון ישראל הכריז סר גרהם בריידי, יו"ר ועדת 1922 של חברי הפרלמנט מהספסל האחורי של המפלגה השמרנית מי הוא ראש הממשלה החדש של בריטניה. שרת החוץ ליז טראס היא המנצחת עם 81,326 קולות, או 57.4%, לעומת 6,399 קולות, או 42.6%, שבהן זכה יריבה שר האוצר לשעבר רישי סונאק.

בנאום הניצחון שאחרי ההכרזה, אמרה טראס כי "מסע הבחירות שלי היה של שמרנית, אמשול כשמרנית. ידידיי, אנחנו צריכים להראות שנספק את מה שהציבור רוצה בשנתיים הבאות. אציג תוכנית נועזת להורדת מסים ולצמיחה כלכלית. אטפל במשבר האנרגיה, ובחשבונות החשמל של משקי הבית, כמו גם עם אספקת האנרגיה בטווח הארוך.

"אני מודה למנהיג היוצא, ידידי, בוריס ג'ונסון. בוריס, העברת את הברקזיט. הרסת את ג'רמי קורבין. השקת קמפיין חיסוני קורונה ועמדת נגד ולדימיר פוטין. מעריצים אותך בקייב לקרלייל. אנחנו נספק גם ניצחון גדול למפלגה השמרנית ב-2024".

ליז טראס. רויטרס
שרת החוץ ליז טראס/רויטרס

מחר צפויים ראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון וטראס להיפגש עם המלכה אליזבת השנייה בארמון בלמורל בסקוטלנד כדי להעביר את השלטון באופן מסודר. המלכה תמנה אז באופן רשמי את ראש הממשלה החדש, זמן קצר לפני שתיפגש עם ג'ונסון.

טראס תשוב ללונדון ויישא את נאומו הראשון ממשכנו הרשמי ברחוב דאונינג 10. יכול להיות שג'ונסון יישא בבוקר גם כן נאום פרידה מחוץ למשכן, לפני שיעשה דרכו לסקוטלנד. אחרי הצהריים המנהיגה החדשה תתחיל למנות את שרי הקבינט הבכירים, כולל את שר החוץ, שר האוצר, שר הפנים ושר העסקים.

ראש הממשלה החדשה גם צפויה לערוך את שיחותיה הראשונות עם עמיתיה בעולם. ליז טראס אמרה בעבר כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יהיה המנהיג הבינלאומי הראשון שאליו תתקשר. ביום רביעי תתכנס ישיבת הקבינט הראשונה. הנושא המרכזי בישיבה יהיה ככל הנראה יוקר המחיה והעלייה במחירי האנרגיה.

רישי סונאק, שר האוצר הבריטי. רויטרס
רישי סונאק, שר האוצר לשעבר/רויטרס

טראס ויריבה שר האוצר לשעבר, רישי סונאק, התחייבו במהלך הקמפיין לשמר את מערכת היחסים הטובה עם ישראל. בחודש שעבר אמר סונאק במהלך מפגש של ארגון החברים השמרנים של ישראל (CFI ), כי ירושלים היא "הבירה הבלתי מעורערת של ישראל" וכי "יש טיעון חזק לטובת העברת שגרירות בריטניה לירושלים".

"אם אתמנה לראש הממשלה, אבדוק את הסוגיות האלה מחדש. אין טעם שאמונה לתפקיד אם הדברים יתנהלו כבעבר", הוא אמר והוסיף גם כי יתחייב לחקיקה שמוציאה מהחוק את תנועת BDS האנטי ישראלית.

הוא הכריז גם כי הוא "גא להיות ידיד של ישראל....ולכהן בממשלה שהפכה את היחסים בין שתי המדינות לחזקים ביותר אי פעם".

שגרירות בריטניה בישראל, תל אביב, 10 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
שגרירות בריטניה בתל אביב/ראובן קסטרו

טראס אמרה אמירות דומות גם כן. במכתב ששלחה ל-CFI, היא כתבה כי היא נוטה להעברת השגרירות הבריטית לירושלים. "אני מבינה את החשיבות והרגישות של המיקום של שגרירות בריטניה בישראל. היו לי שיחות רבות עם חברי הטוב, ראש הממשלה יאיר לפיד, בנושא. אבחן את הצעד כדי להבטיח שאנחנו מתואמים עם ישראל".

במכתב כתבה גם טראס כי היא "מתחייבת לחדש את המחויבות שלי ל-CFI ולקהילה היהודית בבריטניה...לא רק בשל התמיכה של CFI , אלא גם כי זה הדבר הנכון לעשות".

שני המועמדים הבטיחו להמשיך להתנגד לפעילות הגרעין של איראן, לגבש הסכם סחר חופשי בין בריטניה לישראל ושלמר את המחויבות השמרנית מ-2019 להילחם בתנועת BDS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully