וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות לחץ בינלאומי, ישראל ריככה את ההגבלות שמוטלות על כניסת אזרחים זרים לגדה המערבית

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 23:00

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הסיר שורה של סעיפים דרקוניים מהנוהל החדש, שמסדיר כניסת אזרחים זרים לגדה המערבית. בהם החובה לדווח על מערכת יחסים רומנטית עם פלסטינים או תקופת צינון של חצי שנה בין כניסות. הנוהל החדש יוגדר כ"פיילוט" לשנתיים, במהלכן יהיה אפשר לשנותו

מתאם פעולות הממשלה בשטחים/דובר צה"ל

בעקבות לחץ כבד מצד הממשל האמריקני, מדינות אירופיות וארגוני זכויות אדם ריכך מתאם פעולות הממשלה בשטחים את הנוהל החדש שמסדיר כניסת אזרחים זרים לגדה המערבית והסיר ממנו שורה של סעיפים דרקוניים וחסרי תקדים, כך אמרו פקידים ישראלים בכירים ובכירים בשגרירות ארה"ב בירושלים. עם זאת, הנוהל הסופי, שפורסם היום ונכנס לתוקף, עדיין כולל הגבלות שונות על כניסת אזרחים זרים לשטחי הגדה המערבית.

גדר ההפרדה ליד העיירה הפלסטינית אבו דיס שבאזור מזרח ירושלים ב-29 בינואר 2020. רויטרס
רוכך הנוהל המסדיר כניסת אזרחים זרים לגדה המערבית/רויטרס

למה זה חשוב:

  • טיוטת נוהל כניסת הזרים פורסמה בחודש פברואר להערות הציבור ועוררה ביקורת בינלאומית חריפה ביותר. הנוהל היה אמור להתפרסם כבר בחודש יולי, אך הפרסום נדחה לספטמבר עקב עתירות לבג"ץ והתמשכות המגעים עם הממשל האמריקני.
  • ממשל ביידן העביר מסרים לישראלים בחודשים האחרונים כי אם הנוהל פוגע באזרחים אמריקנים ואם לא יתוקן הדבר עלול לפגוע במשא ומתן שמתנהל על הכנסת ישראל לתכנית הפטור מוויזה של ממשלת ארצות הברית.
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

במוקד החדשות:

  • אחד הסעיפים שהוסרו מהנוהל והיה הדרקוני מכולם חייב אזרחים זרים או אזרחיות זרות לדווח למתפ"ש בתוך 30 יום על קשרים רומנטיים שהם מנהלים עם פלסטינים או עם פלסטיניות או על כוונה שלהם להתחתן עם פלסטיני או פלסטינית.
  • סעיף נוסף שהוסר מהנוהל היה זה שקבע מכסות של 150 מרצים זרים ו-100 סטודנטים זרים שיוכלו ללמד וללמוד במוסדות אקדמיים פלסטינים כל שנה. בכיר ישראלי אמר כי מדובר במכסה שנקבעה באופן שרירותי ושאחרי בדיקה של הנתונים הוחלט לבטלה.
  • סעיף נוסף שהוסר מהנוהל בעקבות הלחצים הבינלאומיים קבע כי אזרח זר שמגיע לגדה המערבית לתקופה קצרה יהיה מחויב בתקופת צינון של חצי שנה בה לא יוכל להכנס שוב לגדה המערבית. במתפ"ש הבינו שהסעיף הזה פוגע בביקורים של קרובי משפחה של פלסטינים מחו"ל והחליטו לבטל אותו.
  • סעיף נוסף שהוסר הוא זה שקבע שכדי שמרצה זר יוכל להגיע לעבוד במוסד אקדמי פלסטיני הוא יהיה צריך להציג מה תהיה תרומתו לשיפור המצב הכלכלי בגדה המערבית.
  • בעקבות ביקורת בינלאומית שינה המתפ"ש את הסעיף לפיו אזרחים זרים שמגיעים להתנגד בגדה המערבית לא יוכלו לקבל מלגת קיום של יותר מ-6,000 דולר. בסעיף החדש הוגדלה המלגה המקסימלית למתנדבים ל-9,000 דולר.
גדר ההפרדה בבית לחם שביהודה ושומרון ב-29 בינואר 2020. רויטרס
מהסעיפים שירדו - חובה לדווח על קשרים רומנטיים עם פלסטינים/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • פקיד בכיר בשגרירות ארצות הברית בירושלים אמר כי ממשל ביידן הפעיל לחץ כבד על ישראל לשנות את הנוהל כדי לצמצם פגיעה באזרחים אמריקנים וכתוצאה מכך הוסרו סעיפים רבים.
  • בכירים ישראלים ציינו כי שינוי הסעיפים לא היה רק תוצאה של לחץ אמריקני אלא גם תוצאה של הערות וביקורת שהגיעה ממדינות באירופה, מארגוני זכויות אדם ומחברי כנסת.

כדאי לשם לב:

  • במהלך השיחות בין ארצות הברית לבין ישראל בנושא נוהל הכניסה לזרים לגדה המערבית הבהירו האמריקנים כי המשא ומתן על הפטור לוויזה לישראלים בכניסה לארצות הברית הוא מסלול מקביל, אך לא בלתי קשור לחלוטין.
  • בכיר בשגרירות ארצות הברית ובכיר ישראלי אמרו כי במסגרת העבודה על הפטור מוויזה ישראל וארצות הברית עובדות על מסמך שיגדיר את ההדדיות שצריכה להיות ביחס לאזרחים אמריקנים שמגיעים לישראל.
  • הסיכום בין הצדדים היה שהעקרונות שייקבעו במסמך ההדדיות יגברו על כל נוהל אחר כאשר מדובר בכניסה של אזרחים אמריקנים לישראל או לגדה המערבית.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביציאה מכנסייה בסנט ג'ונס איילנד, קרוליינה הדרומית, 13 באוגוסט 2022. רויטרס
סעיפים רבים ירדו כתוצאה מלחץ מצד ארה"ב, כדי לצמצם פגיעה באמריקנים/רויטרס

מה הלאה:

  • בכירים בישראל ובשגרירות ארצות הברית אמרו כי נוהל הכניסה החדש מוגדר כ"פיילוט" למשך שנתיים במהלך ניתן יהיה לשנות אותו בהתאם להערות שיתקבלו לאחר שהוא יתחיל להיות מיושם.
  • "אנחנו מברכים על השינויים שכבר בוצעו בנוהל ומבקשים שממשלת ישראל תקשיב להערות שלנו לגבי היישום במשך השנתיים האלה. נשארנו מודאגים לגבי הפוטנציאל של הנוהל החדש לגרום לפחות זרים להגיע לגדה המערבית", אמר בכיר בשגרירות ארצות הברית בירושלים.

ג'סיקה מונטל, מנכ"לית המוקד להגנת הפרט, מסרה כי "מתאם הפעולות בשטחים בסך הכל הוציא את העז אבל לא שינה את הנוהל במהותו. הנוהל החדש יפגע קשות בחברה הפלסטינית וישבש את חייהן של עשרות אלפי משפחות", טענה. "לצבא מותר להגביל כניסה של אדם זר לשטחים משיקולי ביטחון, אבל אין שום בסיס חוקי למה שנראה כנסיון להנדסה דמוגרפית של הפלסטינים ולבידוד החברה הפלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully