וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגרט תאצ'ר הבאה של בריטניה: מי היא ליז טראס?

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 15:09

באוניברסיטה היתה ליז טראס פעילה למען המפלגה הליברל דמוקרטית, אך הפכה עורה ועברה לשמרנים. היא התנגדה לברקזיט אך לאור התמיכה בו, שינתה את דעתה ונהפכה לתומכת. היא אינה אהודה בקרב עמיתיה אך מוערכת בציבור

בגיל שבע, ליז טראס גילמה את מרגרט תאצ'ר, ראש הממשלה השנויה במחלוקת שכונתה גם "אשת הברזל", בהצגה בבית הספר. 39 שנים מאוחר יותר, טראס תנסה כעת שוב ללכת בעקבות אלילתה וליהפך לראש הממשלה.

אליזבת ליז טראס. רויטרס
עגילים ב-4.5 ליש"ט. ליז טראס/רויטרס

מרי אליזבת טראס נולדה באוקספורד ב-1975. אביה היה פרופסור למתמטיקה, ואמה אחות. לדבריה, השניים היו שמאלנים. כנערה, אמה נהגה לקחת אותה לקמפיינים נגד נשק גרעיני. בראיון ל"רדיו 4" של BBC, אחיה סיפר כי המשפחה נהנתה לשחק משחקי קופסא, אך טראס הצעירה תמיד שנאה להפסיד והעדיפה פעמים רבות לא להשתתף במשחק פן לא תנצח.

טראס למדה באוניברסיטת אוקספורד פילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה, והיתה פעילה כסטודנטית במפלגה הליברל דמוקרטית. בכנס של המפלגה ב-1994, היא נאמה בעוד ביטול המלוכה. עם זאת, במהלך הלימודים באוניברסיטה, היא נהפכה שמרנית. לאחר שסיימה את לימודיה, עבדה טראס כרואת חשבון והתחתנה עם רואה חשבון בשם יו לורי ב-2000. לזוג יש שני ילדים.

ליז טראס, שרת החוץ של בריטניה ורישי סונאק, שר האוצר לשעבר. אתר רשמי, צילום מסך
ליז טראס מול רישי סונאק/צילום מסך, אתר רשמי

ב-2001, התמודדה טראס מטעם המפלגה השמרנית בעבור מחוז המסוורת במערב וירקשייר, אך הפסידה. גם ב-2005 היא הפסידה. אך שאיפותיה הפוליטיות לא התפוגגו. טראס נבחרה כחברת מועצה בגריניץ', דרום מזרח לונדון, ב-2006, ומ-2008 עבדה גם במכון המחקר הימני ריפורם.

ב-2010, מנהיג המפלגה השמרנית דיוויד קמרון החשיב אותה מועמדת מובילה ובחר בה לייצג את מחוז דרום מערב נורפוק, אך חשיפת הרומן שניהלה עם חבר פרלמנט שמרני מארק פילד כמה שנים קודם לכן, גררה התנגדות למועמדות שלה. בסופו של דבר היא ניצחה במושב בפער של יותר מ-13 אלף קולות.

טראס היא אחת מהתומכות האדוקות ביותר במדיניות השוק החופשי. היא הואשמה בכך שתיארה את העובדים הבריטים כ"בין העצלנים ביותר בעולם". ב-2012, היא נבחרה לשרת החינוך וב-2014, קודמה לשרת הסביבה.

ב-2016 היא תמכה בהישארות באיחוד האירופי במשאל העם ההיסטורי, שבו רוב הבריטים פסקו כי הם רוצים לעזוב את האיחוד (ברקזיט). עם זאת, כשמחנה ההישארות הפסיד, טראס שינתה את דעתה לטובת הברקזיט.

תחת ראש הממשלה תרזה מאיי, כיהנה טראס כשרת משפטים לפני שעברה לתפקיד מזכיר ראשי לאוצר ( CST - בפועל שר האוצר השני בכיר בבריטניה). ב-2021, היא מונתה לאחד התפקידים הבכירים ביותר בממשלה הבריטית, שרת החוץ. במסגרת תפקידה, היא ניסתה לפתור את סוגיית פרוטוקול צפון אירלנד באמצעות ביטול כמה סעיפים בהסכם הברקזיט של בריטניה והאיחוד האירופי - צעד שעורר זעם גדול באיחוד האירופי.

היא גם הבטיחה את שחרורם של שני אזרחים בריטים-איראנים. וכשרוסיה פלשה לאוקראינה, היא נקטה בגישה תקיפה והתעקשה שיש לסלק את כוחותיו של פוטין מהמדינה.

בווידאו: ג'ונסון נפרד מהפרלמנט - "אסטה לה ויסטה"/צילום: רויטרס

פרש מתפקידו. בוריס ג'ונסון

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מצהיר על התפטרותו 7 ביולי 2022. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מצהיר על התפטרותו 7 ביולי 2022/רויטרס

אחת הבעיות של טראס היא שנראה כי חברי המפלגה השמרנית, המפלגה שלה, לא מחבבים אותה. את סבב ההתמודדות האחרון מול סונאק סיימה טראס עם אחוז תמיכה של 32% מצד חברי המפלגה, לעומת 38% לסונאק. לדברי פול גודמן, חבר פרלמנט שמרני לשעבר, "היא תומכת בהישארות לשעבר, שנהפכה לחביבת התומכים בעזיבה. היא ליברל דמוקרטית שנהפכה לגיבורת השמרנים, והילד החדש בשכונה שכיהן בקבינט כבר שמונה שנים".

יש הסבורים כי היכולת שלה להפוך חולשה לחוזקה היא יתרון, כמו גם התדמית של חברת מפלגה נאמנה, כנה, ישירה - ובסך הכל אדם רגיל כדי לזכות באהדתם של הבוחרים מן השורה שנרתעים מהתדמית של האליטה הממשלתית. במהלך הקמפיין, היא גם נהגה להדגיש את העובדה שהעגילים שלה עלו 4.5 ליש"ט לעומת נעלי הפראדה של סונאק.

מנגד, החשיפות לגבי העושר העצום של סונאק ופרשיות המס שלו ושל אשתו, גררו ביקורת עזה. החלטתו להתפטר מהממשלה תחת בוריס ג'ונסון, שהיתה עדה לשורה של פרשיות ושערוריות בשלוש שנים בלבד, התקבלה כבגידה על ידי חלק מהשמרנים שתפשו את מעשיו כתקיעת סכין בגב של ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully