וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא נוכחות פוטין: גורבצ'וב, מנהיג ברית המועצות האחרון, נטמן במוסקבה

עודכן לאחרונה: 3.9.2022 / 15:24

נשיא בריה"מ לשעבר מיכאיל גורבצ'וב הובא מנוחות בבית העלמין נובודוויצ'יה שברוסיה. במקום התקיים טקס אזכרה לזכרו שנפתח לקהל הרחב - אך לא נערך טקס ממלכתי. פוטין נעדר מהלוויה בשל "אילוצי לוח זמנים" וגם מנהיגי המערב, פרט לאורבן, לא הגיעו בגלל המלחמה עם אוקראינה

בווידאו: הודעת הטלוויזיה הרוסית על מותו של מנהיג ברה"מ לשעבר מיכאל גורבצ'וב/רויטרס

נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב הובא היום (שבת) למנוחות בבית העלמין נובודוויצ'יה שברוסיה. במקום התקיים טקס אזכרה לזכרו שנפתח לקהל הרחב - אך לא נערך טקס ממלכתי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא נכח בלוויה בשל "אילוצי לוח זמנים". עם זאת, הוא פקד שלשום את ארונו בבית החולים במוסקבה והניח פרחים לאות כבוד. גם מנהיגים מערביים לא הגיעו לטקס האשכבה של גורבצ'וב בשל המלחמה עם אוקראינה, פרט לראש ממשלת הונגריה ויקטור מיהאי אורבן.

גורבצ'וב, שהיה מנהיגה האחרון של ברית המועצות לפני שהתפרקה, הלך לעולמו ביום שלישי, כשהוא בן 91 במותו. הוא קידם מדיניות חוץ שהובילה לסיום המלחמה הקרה בשנת 1991, ובמהלך כהונתו נפגש כמה פעמים עם הנשיאים רייגן ובוש במטרה לסיים את מירוץ החימוש הגרעיני. ב-1990 הוא זכה בפרס נובל לשלום על פועלו.

הלוויתו של מיכאיל גורבצ'וב, נשיא ברית המועצות לשעבר. 3 בספטמבר 2022. רויטרס
ללא נוכחות פוטין. מיכאיל גורבצ'וב מובא למנוחות/רויטרס

גורבצ'וב הצליח להביא לסיום המלחמה הקרה בשנות ה-90 ללא שפיכות דמים, אולם לא הצליח למנוע את קריסתה של ברית המועצות. הוא פעל למימוש שותפויות עם מעצמות המערב כדי להביא להסרת מסך הברזל, שחילק את אירופה מאז מלחמת העולם השנייה, והביא לאיחודה מחדש של גרמניה.

גם כשהחלו הפגנות פרו-דמוקרטיות ברחבי ברית המועצות בזמן כהונתו, גורבצ'וב נמנע מלהשתמש בכוח נגד המפגינים, זאת בניגוד למנהיגי הקרמלין שקדמו לו, ששיתקו הפגנות מעין אלה באלימות, כמו בהתקוממויות בהונגריה ב-1956 ובצ'כוסלובקיה ב-1968.

רוסים רבים לא סלחו לגורבצ'וב על הרפורמות שהנהיג, ששיחררו את הרסן ואפשרו חרויות פוליטיות וכלכליות במדינה, שלא התאפשרו קודם לכן. הם רואים ברפורמות אלה כמה שהביא לצניחה ברמת החיים שלהם, עם שקיעתה של ברית המועצות. לאחר שביקר את גורבצ'וב בבית החולים לפני כחודשיים, אמר הכלכלן רוסלן גרינברג לכלי התקשורת כי "גורבצ'וב נתן לכולנו חופש - אבל אנחנו לא יודעים מה לעשות עם זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully