וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאפה מספסרת במוזיקאים ומוכרת את עצמה לעמותה שפועלת לזרוק אנשים מבתיהם

אורי עגנון, דעה

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 15:24

עמותת אלע"ד היא ארגון ימין קיצוני משיחי שפועל במזרח ירושלים במטרה "להמיר" את העיר הרב-תרבותית בגרסה ליהודים בלבד. קשרים וכסף כבר יש לה, אך קבוצת המועדונים הגדולה בישראל משתפת איתה פעולה ונותנת לה את הדבר שהיא זקוקה לו יותר מכל - לגיטימציה. דעה

זאפה, קבוצת המועדונים הגדולה בישראל, מספסרת במוזיקאים ומוכרת את השם שלה למרבה במחיר. בחודש הקרוב זאפה תחזור לשתף פעולה עם עמותת הימין אלע"ד, ותנסה להלבין את עסקיהם המפוקפקים. אחרי שב-2019 דני רובס וארקדי דוכין ביטלו את ההופעות שזאפה קבעה להם בהתנחלות של אלע"ד, זאפה תביא החודש את עברי לידר, רביב כנר, יובל דיין והפרויקט של רביבו להופיע במיזם החדש: ה"חווה בגיא".

עמותת אלע"ד פועלת במזרח ירושלים מזה שלושה עשורים. מרכז הפעילות שלה הוא בשכונת סילוואן הצמודה לעיר העתיקה. מדובר בארגון משיחי שמנסה להחליף את ירושלים הרב-תרבותית של ימינו עם גירסה נוסטלגית של "עיר דוד" ליהודים בלבד. את האתר הארכיאולוגי מנהלת עמותת אלע"ד כאטרקציה תיירותית שבה תיירים ישראלים מוזמנים לבקר בסילוואן מבלי לפגוש בה אף פלסטיני אחד, בהתעלמות מופגנת מההווה של השכונה.

בעוד רוב הארכיאולוגים דוחה את הטענה שמבנה האבן הגדול באתר הוא ארמונו של דוד המלך, השילוט באתר מדגיש דווקא את העמדה הזו, במטרה לחזק את הנרטיב היהודי של האתר. לעומת זאת, שכבות היסטוריות אחרות המציגות תקופות שונות, לא מקבלות ביטוי. המחיקה של מה שלא מתאים לתמונה החד-גונית של אלע"ד לא נעשית רק כלפי העבר: הכניסה לאתר הארכיאולוגי נמצאת בחצר בית משפחת סומרין, שאותה העמותה מנסה לגרש מהבית כבר כמה עשורים כדי לקבל עליו חזקה, כפי שכבר עשתה לבתים רבים בשכונה. כדי לעשות זאת אלע"ד מנצלת מערכת של חוקים מפלים שמיועדים להעביר נכסים מידי פלסטינים לידיים יהודיות.

הופעה של זאפה אצל עמותת אלע"ד
9.3.2022. ., אתר רשמי
אחת מההופעות שהפיקה זאפה עבור עמותת אלע"ד/אתר רשמי, .

לאלע"ד יש לכאורה הכול. יש להם קשרים במקומות הנכונים. לא במקרה הם העמותה הלא-ממשלתית היחידה שקיבלה לידיה ניהול של גנים לאומיים. יש להם כסף; על פי תחקיר של ה-BBC, האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' העביר לעמותה מאה מיליון דולר דרך עמותות קש במקלטי מס. אפילו החוק פועל לטובתם. אז מה נותנים לעמותה שיש לה הכול? לגיטימציה. לשמחתנו רוב הישראלים עדיין לא בעד לזרוק משפחות מהבתים שהם בנו וגרו בהם דורות על גבי דורות, רק בגלל שהם ערבים. להתנחל בלבבות, זה הדבר האחד שעמותת אלע"ד צריכה יותר מכל. להיות חלק מהמיינסטרים. וזה מה שקבוצת זאפה מוכנה לתת להם תמורת נזיד עדשים.

כדי להצליח להתנחל בלבבות, אלע"ד צריכה את התמיכה של מי שנמצאים בקונצנזוס הישראלי. אמנים כמו מוש בן ארי, שהופיע אצל אלע"ד בחודש שעבר, או עברי לידר, שיופיע אצלם בעוד שבועיים, מביאים איתם קהל מגוון, ומייצגים חלקים נרחבים יותר של הציבור מהזהות הימנית קיצונית של העמותה. מה פחות קונטרוברסלי מהאימפריה של זאפה, שכמעט כל אמן או אמנית ישראליים מצליחים מופיעים בה במהלך הקריירה שלהם?

אבל כמו שהאמנים והקהל יכולים לתת לגיטימציה, הם יכולים גם לקחת אותה. זה בידיים שלנו, אמנים, אמניות, אוהבי ואוהבות מוזיקה, לא לתת לזאפה לספסר באמון שלנו. לא להסכים שאמנים כמו עברי לידר יהפכו עמותה שמקדמת גזל על בסיס גזע, לנורמה. לכן, אחרי שלא ענו לעצומות ולבקשות, במוצאי שבת קבוצה של פעילים ופעילות ירושלמים יירדו לתל אביב כדי להפגין מול זאפה מידטאון ולהגיד: אל תתנו גב לנישול ולדיכוי של פלסטינים בירושלים.

אסף מור, סמנכ"ל השיווק והסחר בקבוצת זאפה מסר: "קבוצת זאפה מגנה בתוקף כל ניסיון לקשור ולחבר בין הפקת המופעים בירושלים לבין ויכוח פוליטי כזה או אחר. חשוב לציין כי המופעים מתקיימים בשטחי רשות הטבע והגנים, החווה היא חלק מהגן הלאומי סובב חומות ירושלים העתיקה, הוקמה ופועלת כדין (ואינה על קרקע פרטית), ומהווה מקום מפגש לתושבי העיר ולאוהביה על כל גווניהם. צר לנו כי גורמים בעלי אינטרסים מנסים לקשור את קבוצת זאפה והמופעים להתארגנות ולאג'נדה פוליטית בעוד שלזאפה והאומנים אין כל קשר לכך. כל שנוכל לומר הוא שהוזמנו באהבה לעשות שמח והמופעים יתקיימו באהבה ובכבוד רב לקהלים השונים והמגוונים".


אורי עגנון הוא מוזיקאי, מלחין ופעיל בפרי ג'רוזלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully