וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ללפיד: יש להגיע להסכם בין ישראל ללבנון על הגבול הימי תוך כמה שבועות

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 22:10

נשיא ארה"ב העלה את הסוגיה במהלך שיחתו עם לפיד הערב. השליח האמריקני עמוס הוכשטיין יגיע למסע דיאלוגים באזור וייפגש עם בכירים לבנונים וישראלים כדי לנסות להתקדם להסכם. "אנחנו ממשיכים לצמצם את הפערים בין הצדדים ומאמינים שניתן להשיג פשרה", אמר בכיר בבית הלבן

בווידאו: רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד הצפון/צילום: לע"מ

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הדגיש היום (רביעי) בשיחתו עם ראש הממשלה יאיר לפיד כי חשוב לסיים את המשא ומתן בין ישראל ללבנון על הגבול הימי בשבועות הקרובים. מוקדם יותר היום אמר בכיר בבית הלבן לוואלה כי השגת הסכם בין ישראל ללבנון על פתרון המחלוקת סביב הגבול הימי הינה סוגיה בעדיפות גבוהה עבור ביידן.

ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
לפיד טס מעל אסדת כריש. יולי 2022/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

התמונה הגדולה

  • ארצות הברית, לבנון וישראל משדרות תחושת דחיפות ומדגישות בשבועות האחרונים כי הן רוצות להגיע להסכם בנושא בהקדם האפשרי. באותו זמן מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מגביר את איומיו לפתוח במלחמה, אם זכויותיה הכלכליות של לבנון לא יישמרו.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

במוקד החדשות

  • במהלך שיחת הטלפון שקיים היום עם ראש הממשלה לפיד העלה הנשיא ביידן את סוגיית הגבול הימי עם לבנון ואמר שהשליח הוכשטיין יגיע לאזור בימים הקרובים, כך אמרו בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחה.
  • הבכירים הישראלים ציינו כי הוכשטיין צפוי לבקר בלבנון ובישראל בשבוע הבא, ולהיפגש עם ההנהגה הלבנונית וההנהגה הישראלית בניסיון להתקדם לכיוון הסכם.

מאחורי הקלעים

  • בכירים ישראלים אמרו כי השליח האמריקני הוכשטיין ביקר בפריז השבוע לשיחות עם בכירים בממשלת צרפת לגבי המשא ומתן בין ישראל ללבנון על הגבול הימי.
  • צרפת היא אחת המדינות המרכזיות במערב, להן יש השפעה על ההנהגה הפוליטית בלבנון. במקביל, צרפת מקיימת יחסים קרובים עם ממשלת ישראל.
  • בכירים ישראלים ציינו כי הוכשטיין נפגש בלבנון עם בכירים בחברת האנרגיה הצרפתית "טוטל" שמחזיקה בזכויות לחיפושי הגז הטבעי במים הכלכליים של לבנון ושתצטרך להיות חלק מכל פתרון שיושג במשא ומתן.
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 13 ביולי 2022. אל מאנר, אתר רשמי
עוסק בנושא בעקבות המצב הכלכלי בלבנון. נסראללה/אתר רשמי, אל מאנר

תמונת המצב

  • בשבועות האחרונים הוכשטיין קיים כמה שיחות טלפון עם ראשי צוותי המשא ומתן של ישראל ולבנון. עם זאת, עדיין לא החל תהליך ניסוח ההסכם בין הצדדים והעלאת ההבנות על הכתב.

מה הם אומרים

  • "אנחנו ממשיכים לצמצם את הפערים בין הצדדים ומאמינים שניתן להשיג פשרה", אמר בכיר בבית הלבן. הוא הוסיף כי הוכשטיין נמצא בקשר יומיומי עם בכירים בישראל ובלבנון.
  • "אנחנו מברכים על הרוח החיובית של שני הצדדים והרצון שהם משדרים להגיע להסכם. אנחנו מאמינים שאם תושג עסקה יהיה לה פוטנציאל להגביר את היציבות והשגשוג הכלכלי עבור שתי המדינות", אמר הבכיר בבית הלבן.

התעדכנות זריזה

  • המחלוקת בין ישראל ללבנון הוא על שטח של כמה מאות קמ"ר במזרח הים התיכון, שבהם ככל הנראה קיימים מאגרי גז טבעי. פוטנציאל הרווח הכלכלי ממאגרי הגז הללו יכול להגיע למיליארדי דולרים.
  • המשא ומתן בנושא נמשך כבר יותר מעשור אבל בחצי השנה האחרונה הוא צבר תאוצה משמעותית. על רקע המשבר הפוליטי והכלכלי בלבנון, הסוגיה הפכה קריטית יותר עבור לבנון, מה שגרם לחיזבאללה להתערב בנושא בפעם הראשונה.
  • מנהיג חיזבאללה נסראללה קבע את תחילת הפקת הגז באסדת "כריש" שנמצאת מדרום לשטח המחלוקת כקו אדום. האסדה צפויה להתחיל לשאוב גז רק בסוף ספטמבר לכל המוקדם מה שמשאיר כמה שבועות נוספים למשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully