וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאיל גורבצ'וב, מנהיגה האחרון של ברית המועצות, הלך לעולמו בגיל 91

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 0:54

גורבצ'וב, שהוביל לסיום המלחמה הקרה ב-1991, מת בבית חולים ברוסיה אחרי מחלה ממושכת. במהלך כהונתו הוא חתם על אמנות להגבלת נשק גרעיני וזכה בפרס נובל לשלום. עם זאת, הוא לא הצליח למנוע את התפרקות הגוש הסובייטי, שהשלכותיה מורגשות גם היום במלחמה באוקראינה

מנהיג ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב, בביקור באוניברסיטה הבינלאומית במוסקבה, 9 בפברואר 2012. רויטרס
מת בגיל 91. גורבצ'וב/רויטרס

נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב הלך הלילה (שלישי) לעולמו. גורבצ'וב, בן 91 במותו, היה מנהיגה האחרון של ברית המועצות לפני שהתפרקה. הוא קידם מדיניות חוץ שהובילה לסיום המלחמה הקרה בשנת 1991, ובמהלך כהונתו נפגש כמה פעמים עם הנשיאים רייגן ובוש במטרה לסיים את מירוץ החימוש הגרעיני. ב-1990 הוא זכה בפרס נובל לשלום על פועלו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע את "תנחומיו העמוקים" על מותו של גורבצ'וב, כך על פי דוברו. בחודש שעבר, סיפר מקורב לגורבצ'וב כי האחרון מאשים את פוטין, על שהחריב את מפעל חייו עליו עמל.

גורבצ'וב הצליח להביא לסיום המלחמה הקרה בשנות ה-90 ללא שפיכות דמים, אולם לא הצליח למנוע את קריסתה של ברית המועצות. הוא פעל למימוש שותפויות עם מעצמות המערב כדי להביא להסרת מסך הברזל, שחילק את אירופה מאז מלחמת העולם השנייה, והביא לאיחודה מחדש של גרמניה.

רויטרס

גם כשהחלו הפגנות פרו-דמוקרטיות ברחבי ברית המועצות בזמן כהונתו, גורבצ'וב נמנע מלהשתמש בכוח נגד המפגינים, זאת בניגוד למנהיגי הקרמלין שקדמו לו, ששיתקו הפגנות מעין אלה באלימות, כמו בהתקוממויות בהונגריה ב-1956 ובצ'כוסלובקיה ב-1968.

רוסים רבים לא סלחו לגורבצ'וב על הרפורמות שהנהיג, ששיחררו את הרסן ואפשרו חרויות פוליטיות וכלכליות במדינה, שלא התאפשרו קודם לכן. הם רואים ברפורמות אלה כמה שהביא לצניחה ברמת החיים שלהם, עם שקיעתה של ברית המועצות. לאחר שביקר את גורבצ'וב בבית החולים לפני כחודשיים, אמר הכלכלן רוסלן גרינברג לכלי התקשורת כי "גורבצ'וב נתן לכולנו חופש - אבל אנחנו לא יודעים מה לעשות עם זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully