וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: מוקתדא א-סדר קרא לתומכיו לסגת ממתחם האזור הירוק

עודכן לאחרונה: 30.8.2022 / 13:31

אתמול פרצו עימותים אלימים בבירה בגדד עקב הודעת א-סדר כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים. 22 בני אדם נהרגו ומאה נפגעו. ארצות הברית תיארה את האי שקט בבגדד "מטריד". דובר המועצה להביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי וושינגטון לא רואה כעת צורך לפנות את צוותה מהשגרירות

בווידאו: תיעוד של ירי RPG ותתי מקלע בבגדאד/צילום: רויטרס

חמושים ירו הבוקר (שלישי) רקטות לעבר האזור הירוק המוגן בבגדד, על רקע המשך העימותים בין קבוצות מוסלמיות שיעיות. מנהיג הדת רב ההשפעה מוקתדא א-סדר, שהודיע אתמול כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, קרא לתומכיו המפגינים לסגת ממתחם האזור הירוק בבירה בגדד.

הכרזתו אתמול של א-סדר כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים עוררה מיד תגובה נזעמת מצד תומכיו שהסתערו על המתחם המבוצר וחדרו לבניין הממשלה בזמן שישיבת קבינט היתה בעיצומה. 22 בני אדם נהרגו בעימותים ויותר ממאה נפגעו, ועוצר הוטל במדינה. בנוסף, סגרה איראן את הגבול שלה עם עיראק בעקבות העימותים הקשים ביותר בבגדד מזה שנים.

בעקבות האלימות, א-סדר קרא לתומכיו הבוקר להתפזר ואמר כי "שפיכת דם עיראקי היא אסורה". כוחות הביטחון העיראקים הודיעו כי יסירו את העוצר ברחבי המדינה.

מפגינים הסתערו על בניין הפרלמנט בבגדד, עיראק, במחאה על המשבר הפוליטי. רויטרס
מפגינים הסתערו על בניין הפרלמנט בבגדד/רויטרס

אתמול הודיע א-סדר כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים. מפלגתו של א-סדר זכתה ברוב המושבים בבחירות באוקטובר שעבר, אך ביוני נציגיה פרשו מהפרלמנט בהוראתו אחרי שלא הצליחו להרכיב קואליציה ללא המפלגות הפרו-איראניות. תומכיו של איש הדת השיעי צרו על הפרלמנט ועל מוסדות שלטון אחרים בשבועות האחרונים, ודרשו לקיים בחירות חדשות ולהעביר רפורמות פוליטיות.

"אני מכריז בזאת על פרישתי הסופית", כתב א-סדר בטוויטר, כשהוא מאשים את יריביו הפוליטיים בהכשלת הרפורמות והמאבק בשחיתות. הוא הכריז כי יסגור את המשרדים הפוליטיים של תנועתו, מבלי לפרט, אך הוסיף כי המוסדות התרבותיים והדתיים שלה יישארו פתוחים. מאוחר יותר אמר א-סדר כי יחל בשביתת רעב במחאה על השימוש בנשק על ישי כל הצדדים המעורבים.

שעות לאחר הכרזתו, הסתערו תומכיו על ארמון הרפובליקה, שבעבר שימש משכנו של הרודן סדאם חוסיין. חלקם תועדו קוראים קריאות נגד איראן, מנופפים בדגלי עיראק ומשכשכים בבריכה בארמון. כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים, והפצירו בהם להתרחק מהמתחם הממשלתי המבוצר. התקופה הנוכחית היא הארוכה ביותר בהיסטוריה המודרנית של עיראק שבה אין ממשלה מתפקדת.

שייח' מוקתדא א-סדר נואם בפני תומכיו בנג'ף, עירק. רויטרס
שייח מוקתדא א-סדר/רויטרס

ארצות הברית תיארה את האי שקט בבגדד "מטריד" וקראה לתחילת דיאלוג כדי לפתור את הבעיות הפוליטיות של עיראק. דובר המועצה להביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי וושינגטון לא רואה כעת צורך לפנות את צוותה מהשגרירות באזור הירוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully