וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן לוחץ על ישראל: פתחו את גשר אלנבי 24 שעות ביממה כפי שהבטחתם לביידן

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 14:56

ביידן הודיע בביקורו בירושלים שישראל הסכימה לפתוח באופן מלא את הגשר החל מ-30 בספטמבר, אך בישראל מודים כעת שאין סיכוי לעמוד בדד-ליין הזה. על רקע הלחץ האמריקני, משרד התחבורה משרד הביטחון מחליפים האשמות לגבי מי אחראי לכך שישראל לא תעמוד במילתה לנשיא ארה"ב

ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בישראל מודים כי יפרו את ההתחייבות שלהם. ביידן בפגישתו עם לפיד בעת ביקורו בארץ, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ארצות הברית לוחצת על ישראל לעמוד במילתה וליישם את ההתחייבות שנתנה לנשיא ג'ו ביידן להקל את תנועת הפלסטינים מהגדה המערבית לירדן ובחזרה דרך גשר אלנבי - כך אמרו לוואלה! ארבעה בכירים אמריקנים וישראלים. על רקע הלחץ האמריקני, מתנהל קרב האשמות בין משרד התחבורה למשרד הביטחון לגבי מי אחראי למבוכה מול הממשל האמריקני.

למה זה חשוב

•במהלך ביקורו בישראל בחודש יולי הודיע הנשיא ביידן כי ישראל הסכימה לפתוח את גשר אלנבי לתנועת פלסטינים במשך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, החל מה-30 בספטמבר. בכירים ישראלים מודים כי ישראל לא תעמוד בדד-ליין הזה ולמעשה תפר את ההתחייבות.

•בימים אלה גשר אלנבי סגור בין השעות 23:30 ל-8:00 בבוקר למחרת בימים ראשון עד חמישי, וסגור בין 15:30 ל-8:00 בבוקר בשישי ושבת. פלסטינים שמעוניינים לחצות את הגבול לירדן או בחזרה לגדה המערבית נאלצים לחכות שעות ארוכות ובמקרים מסויימים גם ימים שלמים.

מאחורי הקלעים

•מאז ביקורו של ביידן, שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס לחץ על ישראל ליישם את ההתחייבות בנוגע לגשר אלנבי ואף ביקר במקום בעצמו.

•במהלך ביקורו של השגריר האמריקני הוא שאל את נציגי רשות שדות התעופה שמפעילים את מעבר הגבול אם הוא יהיה מוכן להפעלה 24 שעות ביממה עד 30 בספטמבר.

•בכירים ישראלים אומרים שהשגריר האמריקני הופתע כאשר התשובה לשאלתו מצד נציגי רשות שדות התעופה היתה שלילית.

•ניידס וגורמים אחרים בשגרירות ארצות הברית יצרו קשר עם שרת התחבורה מרב מיכאלי וצוותה והדגישו כי ממשלת ישראל צריכה ליישם את ההתחייבות שנתנה לנשיא ביידן.

•מיכאלי וצוותה השיבו לשגריר האמריקני כי ינסו, אבל הדגישו כי הסיכוי שזה יקרה נמוך בשל מחסור של כוח אדם מיומן. הם הוסיפו כי משרד התחבורה מעולם לא התחייב למועד של 30 בספטמבר.

•האמריקנים שכעסו על התשובות שקיבלו מישראל החליטו להעלות את הסוגיה בדרג גבוה יותר. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הבהיר לשר הביטחון בני גנץ בפגישתם ביום שישי האחרון כי הבית הלבן מצפה מישראל ליישם את התחייבותה.

חייל ליד מעבר אלנבי, מרץ 2014. AP
במשרד הביטחון האשימו את מיכאלי בכך ש"שום דבר לא מוכן". חייל צה"ל במעבר אלנבי/AP

מה הם אומרים

•הלחץ של ממשל ביידן והכעס שהביעו בכירים אמריקנים הביא למתיחות בין משרד הביטחון למשרד התחבורה ולחילופי האשמות בין הצדדים.

•גם במשרד התחבורה וגם במשרד הביטחון מודים כי הנושא גורם למבוכה מדינית לישראל מול ארצות הברית וטוענים כי הם לא אלה שנתנו את הדד-ליין של 30 בספטמבר.

•משרד התחבורה טוען כי משרד הביטחון נתן הבטחה לאמריקנים ללא סמכות ומשרד הביטחון מאשים את משרד התחבורה באחריות לכך שישראל לא עמדה בדד-ליין.

•"משרד הביטחון נתן לאמריקנים הבטחות על הקרח בלי להתייעץ איתנו בכלל", אמרו בכירות במשרד התחבורה.

•"שרת התחבורה רצה לצייץ בטוויטר על ההסכם שהשיגה עם האמריקנים אבל עכשיו שום דבר לא מוכן בגשר אלנבי", אמרו בכירים במשרד הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully