וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ווטרגייט היוונית": קריאות להתפטרות רה"מ בשל ציתותים לא חוקיים

עודכן לאחרונה: 29.8.2022 / 11:03

בחודש שעבר נחשף כי הטלפון של מנהיג אופוזיציה ניקוס אנדרולאקיס נוטר על ידי שירות המודיעין הלאומי EYP ועל ידי רוגלת פרדאטור. שירות המודיעין נתון תחת סמכותו של ראש הממשלה, קיריאקוס מיצוטאקיס

ממשלת יוון סוערת על רקע פרשייה חדשה שכונתה "ווטרגייט של יוון" ומערבת תוכנות רגולה, שכירי חרב דיגיטליים וציתותים לא חוקיים.

"כשגיליתי מה קרה, לא היססתי לרגע להגיד שזה לא בסדר", אמר ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטאקיס לחברי הפרלמנט בסוף השבוע כשניסה להסביר כיצד שירות המודיעין הלאומי EYP צותת לטלפון של יריבו הפוליטי ניקוס אנדרולאקיס, שעומד בראש המפלגה הסוציאל דמוקרטית "פאסוק".

בעקבות חשיפת הפרשייה, נשמעות כעת קריאות לפרישתו של ראש הממשלה, והיום (שני) צפויה להיפתח חקירה פרלמנטרית, שחשיבותה עשויה להיות גורלית לממשלת הימין מרכז בבחירות בשנה הבאה.

ניקוס אנדרולאקיס. רויטרס
קובן לציתותים. ניקוס אנדרולאקיס/רויטרס

"נתת את ההוראה ל- EYP לעקוב אחריו", האשים ראש הממשלה לשעבר ואיש השמאל אלכסיס ציפראס, שעומד בראש מפלגת האופוזיציה סיריזה. "רצית כוח מוחלט על מה שקורה במפלגה השלישית בגודלה כדי להבטיח שליטה על ההתפתחויות הפוליטיות לקראת חוק פרלמנטרי חדש שמחייב ממשלות קואליציוניות".

מיצוטאקיס בן ה-54, עלה לשלטון לאחר משבר פיננסי עמוק שנמשך יותר מעשור ביוון. הוא נתפש כבחירה בטוחה, פוליטיקאי שמרני ליברלי שנחשב סיפור הצלחה בימין האירופי. המדיניות הפרו עסקית שלו ורצון ליישם תהליכי מודרניזציה במדינה התקבלו בברכה בבירות אירופה, שנאלצו לסייע למדינה ששקועה בחובות, ומקוות כעת שתתחיל שוב למשוך השקעות והון. מיצוטאקיס גם גינה את הפלישה רוסית לאוקראינה ונחשב אחד הקולות הרציונליים יותר באירופה.

עם זאת, לאחר שלוש שנים, נראה כי איש העסקים שהתחנך בארצות הברית, נקלע לצרות. האופוזיציה ביוון מיהרה להשוות את פרשיית הריגול לווטרגייט ומאשימה את ראש הממשלה בהפעלה של כלי שמזכיר את ימי המלחמה הקרה . בנוסף, הוא גם מואשם בגאוותנות בשל סגנון הממשל שלו שמרוכז סביב מעגל מצומצם של יועצים ועוזרים נאמנים, בזמן שהגישה לשרים מוגבלת. בצעד שנוי במחלוקת, הוא גם השתלט על EYP, שבעבר היתה נתונה תחת סמכות משרד הפנים.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, מדבר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באחוזת מקסימוס באתונה. רויטרס
ראש ממשלת יוון מיצוטאקיס/רויטרס

בחודש שעבר נחשף כי הטלפון של אנדרולאקיס נוטר לא רק על ידי EYP בשלושת החודשים לקראת הבחירות למנהיגות פאסוק, אלא גם על ידי רוגלת פרדאטור, בעלת היכולת לפענח מסרים ולהפוך את הטלפון למכשיר ציתות.

מיצוטאקיס דחה האשמות כי ממשלתו השקיעה ברוגלה, שהשימוש בה נחשף כשאנדרולאקיס שלח את הטלפון שלו לבדיקה ביחידת אבטחת סייבר של הפרלמנט האירופי מוקדם יותר השנה. "הממשלה טוענת כי הרשויות היווניות לא משתמשות בפרדאטור, אך ניטור בו זמנית של EYP ושל פרדאטור הוא צירוף מקרים?" הוא אמר.

ראש הממשלה פיטר החודש את ראש הלשכה שלו ואת ראש שירות הביון בתגובה לחשיפה. אך הוא לא הסביר מה הוביל לציתותים מלכתחילה. הוא אמר לפרלמנט שהציתות היה חוקי ואושר על ידי תובע ציבורי רם דרג.

גורמים רשמיים במפלגת פאסוק מעלים השערות לגבי סחיטה ושוחד כמניעים האמיתיים מאחורי הציתות. יש הסבורים כי הסיבה היא שאנדרולאקיס ככל הנראה לא היה הבחירה המועדפת של מפלגתו בבחירות הבאות.

  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully