וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיחת הבירור: ראש המוסד ייצא לוושינגטון לתדרך את הקונגרס נגד הסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 15:09

ברנע, שדוחף לקו הקיצוני ביותר בנושא האיראני בתוך ממשלת ישראל, יופיע בפני ועדת המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים האמריקני. זאת, לאחר שתקף את ממשל ביידן, וערך שיחת הבהרה עם לפיד בעקבות דבריו. גורם מדיני ציין כי אין מתיחות בין השניים: "פערי הסגנון שהיו תוקנו"

בווידאו: לפיד מתייחס להסכם הגרעין עם איראן/צילום: לע"מ

ראש המוסד דדי ברנע ייצא בשבוע הבא לוושינגטון לשיחות בנושא הסכם הגרעין עם איראן. גורם מדיני בכיר אמר כי במהלך הביקור צפוי ברנע להופיע בפני ועדת המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים האמריקני ולהביע את עמדתו נגד החזרה האמריקנית להסכם הגרעין.

למה זה חשוב

  • ראש המוסד דדי ברנע הוא הגורם שדוחף לקו הקיצוני ביותר בנושא האיראני בתוך ממשלת ישראל. ביום חמישי האחרון, במהלך תדרוך לכתבים, מתח ברנע ביקורת חריפה נגד מדיניות ממשל ביידן בנוגע להסכם הגרעין.
  • ברנע גם נמנע במכוון מלתדרך כתבים על כך שבתקופה האחרונה ארצות הברית הקשיחה עמדות במשא ומתן עם האיראנים על הסכם הגרעין, בין השאר בעקבות לחץ ישראלי. ברנע טען כי סירב לומר זאת משום שאינו בקיא בפרטים.
  • ראש הממשלה לפיד ובכירים בלשכתו קיימו במהלך סוף השבוע שיחות בירור עם ברנע ואנשיו, הביעו את חוסר שביעות רצונם מהמסר החריף של ראש המוסד נגד ארצות הברית והדגישו את הצורך לתאם מסרים בנושא האיראני.
ראש המוסד דדי ברנע, טקס יום השואה. ראובן קסטרו
"פערי הסגנון תוקנו". ראש המוסד, דדי ברנע/ראובן קסטרו

במוקד החדשות

  • גורם מדיני אמר כי נסיעתו של ראש המוסד נקבעה לפני זמן רב, ואינה נסיעה דחופה שהוחלט עליה בימים האחרונים. הוא ציין כי הנסיעה היא חלק מהניסיון הישראלי להשפיע על נוסח ההסכם המתגבש.
  • לדברי הגורם המדיני הופעתו של ראש המוסד בדיון סגור של ועדת המודיעין של הקונגרס לא נועדה לתקוף את הממשל באוזני חברי בית נבחרים או סנאטורים, וישראל לא מנסה לפעול מאחורי גבו של הבית הלבן.
  • "כרגע אין הסכם עם האיראנים. יותר משנה אנחנו מנסים למנוע חזרה להסכם. גם אם יהיה הסכם הוצאנו ממנו לא מעט דברים בגלל הקשב שהשגנו בממשל ביידן. לישראל יש השפעה אבל היא מוגבלת. אנחנו בקרב חפירות", אמר הגורם המדיני.

מאחורי הקלעים

  • הגורם המדיני ציין כי ראש הממשלה לפיד שוחח עם ראש המוסד ברנע פעמיים במהלך סוף השבוע. לדבריו אין עימות או מתיחות בין לפיד לברנע. "אין פערים במהות בין לפיד לבין ראש המוסד. פערי הסגנון שהיו תוקנו", אמר הגורם המדיני.

מה הם אומרים

  • "אנחנו עושים מאמץ מתואם כדי לוודא שהאמריקנים והאירופים מבינים את הסכנות הכרוכות בהסכם. הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית, ובלי לפגוע בקשב שלהם לטיעונים שלנו", אמר ראש הממשלה לפיד בתדרוך לכתבים היום.
  • לפיד ציין כי אסור לישראל לחזור על דרך ההתנהלות של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ממשל אובמה ב-2015. "אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקני הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא אפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם", אמר לפיד.
  • לדבריו ההתנהלות השונה של ישראל כעת אפשרה להשיג הישגים מול ארצות הברית ומעצמות אירופה. "בעקבות הדיאלוג איתנו ביידן החליט לא להסיר את הסנקציות על משמרות המהפיכה של איראן, ומנעה ויתורים נוספים לאיראן", ציין לפיד.
  • ראש הממשלה אמר כי ישראל הבהירה לאמריקנים כי היא לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן או בהחלטות של המעצמות ולא תהיה מחויבת להסכם והוא לא יגביל את פעולותיה.
  • "צה"ל והמוסד קיבלו מאיתנו הנחייה להכין את עצמם לכל תרחיש. נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל. האמריקנים מבינים את זה, העולם מבין את זה, גם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה", הדגיש לפיד.
ראש הממשלה' יאיר לפיד קיים תדרוך לכתבים מדיניים 28 אוגוסט 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"הדיאלוג איתנו מנע ויתורים נוספים". לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

התמונה הגדולה

  • הגורם המדיני טען כי מערכת הבחירות אינה משפיעה על התנהלותו של ראש הממשלה לפיד בנושא האיראני. לדבריו לפיד יתדרך בימים הקרובים את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בנושא.
  • "העובדה שיש פה לגיטימציה של גורמים כמו בן גביר ושותפיו היא מבהילה. אני לא רואה ממשלה שבה יש שר בכיר וחבר קבינט בן גביר שמקבלת עשירית מהקשב מהאמריקנים והאירופאים שמקבלת ממשלה כמו שלנו. אז יש לזה השפעה על הביטחון הלאומי", אמר הגורם המדיני.

מה הלאה

  • הגורם המדיני ציין כי לפיד והנשיא ביידן צפויים לשוחח בטלפון בהמשך השבוע. לדברי הגורם המדיני הבית הלבן הבהיר שאין כל התנגדות או הסתייגות מצד ביידן לדבר עם לפיד ושיחה תתקיים בנקודה המתאימה מבחינת הדיאלוג בין המדינות בנושא האיראני.
  • בכל הנוגע לפגישה אפשרית בין לפיד לבין ביידן בשולי העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר בניו יורק ציין הגורם המדיני כי עדיין לא ברור אם ניתן יהיה לקיים את הפגישה מבחינת לוחות הזמנים של ביידן ושל לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully