וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה חסמה חתימה על המסמך הסופי בכנס אי הפצת נשק גרעיני

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 13:25

איגור וישנבטצקי, סגן מנהל מחלקת הפיקוח על אי הפצת נשק גרעיני במשרד החוץ הרוסי, אמר כי "לא היתה הסכמה על המסמך". הוא אמר כי מדינות רבות, ולא רק רוסיה, אינן מסכימות עם כל הסוגיות בטיוטה בת 36 העמודים

רוסיה חסמה ביום שישי את החתימה על המסמך הסופי של ביקורת בת ארבע השבועות של אמנת האו"ם בנוגע להתפרקות מנשק גרעיני, לאחר שבביקורת נמתחה ביקורת על ההשתלטות הרוסית על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה לאחר הפלישה לאוקראינה.

איגור וישנבטצקי, סגן מנהל מחלקת הפיקוח על אי הפצת נשק גרעיני במשרד החוץ הרוסי, אמר כי "לא היתה הסכמה על המסמך". הוא אמר כי מדינות רבות, ולא רק רוסיה, אינן מסכימות עם כל הסוגיות בטיוטה בת 36 העמודים שנידונה בכנס שבחן את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT ) בת ה-50 שנים.

המסמך הסופי זקוק לאישור כל המדינות בכנס שחברות באמנה שמטרתה לצמצם את ההפצה של נשק גרעיני ובסופו של דבר, להגיע לעולם נקי מנשק גרעיני.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בטהראן, איראן 19 ביולי 2022. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

כנס הביקורת של NPT אמור להיערך כל חמש שנים, אך הוא נדחה בשל מגפת הקורונה. זה הכישלון השני של 191 המדינות החברות באמנה לייצר מסמך סופי חדש. הכנס האחרון שנערך ב-2015 הסתיים ללא הסכמה גם כן, בשל פערים משמעותיים לגבי ביסוס אזור נקי ננשק להשמדה המונית במזרח התיכון.

הכנס כעת התמקד ברוסיה ובפלישה שלה לאוקראינה ב-24 בפברואר והאזהרה של ולדימיר פוטין כי רוסיה היא "כוח גרעיני חזק" וכי כל ניסיון להתערב יוביל "להשלכות שלא נראו מעולם". פוטין נסוג מעט מאמירתו לאחר מכן ואמר כי "אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית ואסור להילחם בה". הנציג הרוסי בכנס חזר על המסר הזה.

בטיוטה הובלט "חשש רציני" לגבי הבטיחות של מתקני הגרעין באוקראינה, בעיקר בזפוריז'יה והודגש כי "הדבר החשוב ביותר הוא להבטיח את השליטה של הרשויות האוקראיניות".

תחנת הכוח זפוריז'יה, אוקראינה. רויטרס
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה/רויטרס

אדם שיינמן, הנציג האמריקני המיוחד לאי הפצה של נשק גרעיני, אמר כי הטיוטה לא הזכירה את "רוסיה" בשמה ו"לא הצליחה להודות במה שכולנו יודעים שהוא האמת - הסיכון של אסון רדיואקטיבי קיים רק בגלל רוסיה".

"רוסיה היא הסיבה מדוע לא הגענו להסכמה כיום", הוא אמר. "שינויים של הרגע האחרון שרוסיה ביקשה לא היו קטנים. הם אמורים היו להגן על כוונת רוסיה למחוק את אוקראינה מעל המפה".

במסגרת האמנה, חמש מעצמות הגרעין - ארצות הברית, סין, רוסיה, בריטניה וצרפת - הסכימו לנהל משא ומתן לקראת ביטול מאגרי הנשק הגרעיני שלהן בעוד מדינות ללא נשק גרעיני הבטיחו לא לרכוש נשק כזה בתמורה לערבות כי יוכלו לפתח אנרגיה גרעינית למטרות שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully