וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ התרשם: ארה"ב מכינה אופציה צבאית מול איראן במקביל למו"מ על הסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 26.8.2022 / 18:41

שר הביטחון נפגש בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי, הביע בפניו את ההתנגדות של ישראל להסכם הגרעין והדגיש את הצורך באופציה צבאית אמינה אמריקנית מול איראן. "קיבלנו רמזים טובים בהקשר הזה", אמר גורם ביטחוני והוסיף: "הסכם הגרעין עוד לא חתום ויש יכולת להשפיע"

גנץ בארה"ב: "עלינו לדאוג שלאיראן לעולם לא תהיה מטריה גרעינית"/תקשורת שר הביטחון

שר הביטחון בני גנץ התרשם במהלך ביקורו היום (שישי) במפקדת פיקוד דרום של צבא ארצות הברית ובפגישתו עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן כי ממשל ביידן מכין אופציה צבאית נגד איראן במקביל למשא ומתן על הסכם הגרעין, כך לפי גורם ביטחוני שהשתתף בפגישה.

למה זה חשוב

  • ישראל ביקשה מארצות הברית מאז כניסת ממשל ביידן לתפקיד, וביתר שאת מאז חידוש השיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין, להציג איום צבאי אמין מול האיראנים. ישראל סבורה כי רק איום כזה יגרום לאיראן להתגמש במשא ומתן.
גנץ, סאליבן. Shmulik Almany, לשכת העיתונות הממשלתית
התרשם. בני גנץ וג'ייק סאליבן/לשכת העיתונות הממשלתית, Shmulik Almany

במוקד החדשות

  • גנץ נפגש היום בבית לבן במשך למעלה משעה עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן. השניים דנו בעיקר בסוגיה האיראנית - גם בהסכם הגרעין המתגבש וגם בשיתוף הפעולה נגד הפעילות האיראנית באזור. גנץ הגיע לוושינגטון אחרי ביקור אתמול במפקד פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית.
  • הגורם הביטחוני אמר כי גנץ הביע בפני סאליבן את ההתנגדות של ישראל להסכם הגרעין המתהווה והדגיש את הצורך באופציה צבאית אמינה אמריקאית מול איראן. לדבריו שר הביטחון הבהיר במקביל כי ישראל שומרת על חופש הפעולה שלה מול איראן.
  • גנץ בירך את סאליבן על סדרת התקיפות שארצות הברית ביצעה בימים האחרונים נגד מיליציות פרו-איראניות בסוריה ואמר כי חשוב שארצות הברית תמשיך להפעיל כוח מול איראן גם אם יש משא ומתן, אמר הגורם הביטחוני.

מה הם אומרים

  • "קיבלנו רמזים טובים בהקשר הזה ולא נרחיב. אנחנו אנו חשים שיש כיוון להעמקת וחיזוק היכולות (הצבאיות) מול איראן והאמריקאים מבינים באופן עמוק שזה יוצר תמריץ לאיראנים להתגמש בנושא הסכם הגרעין ומחזק את העמדה האמריקנית", אמר הגורם הביטחוני בתדרוך לכתבים.
  • הגורם הביטחוני ציין כי גם אם ייחתם הסכם גרעין יש חשיבות רבה לקיומו של איום צבאי אמין אמריקני נגד איראן כדי לייצר הרתעה מפני המשך החתרנות האזורית האיראנית.
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה/רויטרס

תמונת המצב

  • הגורם הביטחוני ציין כי בדומה ליועץ לביטחון לאומי איל חולתא שנפגש גם הוא עם סאליבן מוקדם יותר השבוע, גם שר הביטחון גנץ יצא מפגישותיו בבית הלבן בתחושה חיובית יותר בכל הנוגע למידת הקשב של ממשל ביידן לעמדתה של ישראל בנוגע להסכם הגרעין.
  • "מדינת ישראל השפיעה ומשפיעה על ההסכם המתהווה, אבל נכון לרגע זה הוא רחוק מלשרת את האינטרס הישראלי ושר הביטחון הביע את התנגדותו בחדר, בדרכו. המסרים האלו נקלטו ונלקחים בחשבון לטעמי. אני יצאתי יותר מרוצה", אמר הגורם הביטחוני.
  • לדברי הגורם הביטחוני התחושה מהפגישה עם סאליבן היתה שאין לוח זמנים או דדליין מסויימים שמכתיב את קבלת ההחלטות האמריקניות בנוגע לחתימה על הסכם גרעין עם איראן.

מה הלאה

  • הגורם הביטחוני ציין כי התרשם מהפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן כי חתימה על הסכם גרעין אינה מעבר לפינה וכי עדיין יש זמן ויכולת להשפיע על תכניו.
  • "ההסכם הזה לא מנוי וגמור ואני עוד לא רואה אותו חתום. ישראל מזהה פה מרחב השפעה ולמיטב הבנתי זה נעשה בצורה עניינית תוך הקפדה גם על ההיבט האופרטיבי. יש בראייתנו מרחב השפעה להפוך את ההסכם ליותר ארוך ויותר חזק", אמר הגורם הביטחוני.
  • הגורם הביטחוני ציין כי לדעתו האישית ישראל נקלעה למציאות מאתגרת מאוד בעקבות היציאה האמריקנית מהסכם הגרעין וההתקדמות המשמעותית של תכנית הגרעין האיראנית. "דעתי האישית - היציאה מהסכם הגרעין התבררה כמקח טעות. השאלה מה עושים עכשיו", אמר הגורם הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully