וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח נשים זה לא גזירת גורל. רק יחד נצליח לנצח את התופעה

לילי בן עמי

עודכן לאחרונה: 27.8.2022 / 17:15

הרצח של ילנה גרנברג התרחש יום אחרי פגישתי עם רה"מ בנושא אלימות במשפחה, אליו הגיעו כ-30 נשים שישבו סביב השולחן. בזירת הרצח שלשום תועד גם כן מעגל, ובו רק גברים. התמונות האלה הן כאלף מילים. כדי להציל חיים של נשים בביתן - עלינו להחליף דיסקט | טור אישי

ילנה גרנברג. מתוך פייסבוק, צילום מסך
נרצחה באכזריות. גרנברג/צילום מסך, מתוך פייסבוק

ילנה גרנברג, צעירה מלאת שמחת חיים, נרצחה שלשום (חמישי) באכזריות בסכין וגופתה הושלכה בשדה. החשוד ברצח הוא ידיד שלה שחיזר אחריה תקופה וניסה להתאבד. הלב בוכה וכואב. שוב ושוב חוזר הדפוס: קורבן הרצח רצתה כנפיים, והרוצח הטפיל רצה שליטה מלאה בה.

אחרי שאחותי מיכל סלה נרצחה בביתה על ידי אלירן מלול, מומחית האלימות במשפחה רונית לב ארי, שטחה בפני את הדפוס החוזר - הוא מכור לשליטה בה, היא ביקשה חופש - ביקשה בתוקף להיפרד ממנו. כאשר הוא הבין שהוא מאבד לחלוטין את השליטה במיכל, הוא נכנס ל"קריז", בדיוק כמו נרקומן שלוקחים לו את הסמים. לכן כשאלירן רצח את מיכל - הוא ניצח. עכשיו כשהיא מתחת לאדמה, מתחת למצבת האבן, הוא החזיר לעצמו שליטה מלאה.

החזקות והאמיצות ביותר הן הנרצחות, אלו שמתעקשות על חירותן מולו. והרוצח הוא החלש. טיפוס קורבני ומתמסכן, כמו טפיל שניזון ותלוי בפונדקאית שלו. הרחבתי על זה בטקסט "מניפסט הטפיל", הטקסט הכי קשה שכתבתי בחיי ובו אני מסתכלת לרוצח בלבן של העיניים. אזרתי כוח לפרסם את הטקסט בעקבות הרצח של דיאנה דדבייב, ומאז נשים וגברים סיפרו לי שהוא הציל חיים.

ישיבה במשרד ראש הממשלה לפיד על אלימות במשפחה. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
שולחן מלא נשים. זו לא הדרך/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
זירת רצח ילנה גרנברג רחובות משטרה שוטרים. דוברות משטרת ישראל
יש לנצח את האלימות במשפחה כפי שמנצחים את הטרור. זירת הרצח, שלשום/דוברות משטרת ישראל

חשוב להבין את הדינמיקה של רצח נשים ואלימות בבית, כי היא חוזרת ומדובר בדפוסים. וכאשר יש דפוסים אפשר לעשות מניעה. כך אמרתי לראש הממשלה לפיד, בדיוק יממה לפני הרצח של ילנה. ישבתי מולו במשרד ראש הממשלה והסתכלתי לו בעיניים. זה היה ביום רביעי, 24 באוגוסט 2022. הוא זימן אותי לישיבה ראשונה מסוגה בהיסטוריה, בנושא מניעת אלימות כלפי נשים ורצח נשים, יחד עם כל ראשות הארגונים האמונות על הנושא. היינו כשלושים נשים סביב השולחן במשרד ראש הממשלה, וגבר אחד שמנהל את ארגון אסל"י (ארגון סרט לבן ישראל - תנועה עולמית של גברים נגד אלימות כלפי נשים).

בוואלה פרסמו תמונה של זירת הרצח של ילנה. שם ליד המקום בו הוטלה גופתה של הצעירה, עומדים במעגל כעשרים גברים מכוחות ההצלה. זו תמונה שהיא כאלף מילים. האמונים על ביטחוננו - רובם המוחלט גברים. מנגד, האמונות על אלימות המשפחה רובן המוחלט נשים. אפשר לראות את זה בכל מפגש או כנס מקצועי בנושא וגם בישיבה עם ראש הממשלה.

כדי להגיע אל השינוי המתבקש, אל המהפכה המיוחדת שבה רצח נשים זו תופעה חשוכה שנכחדה מהעולם, צריך להחליף דיסקט. יש לנצח את האלימות במשפחה כפי שמנצחים את הטרור. מדובר בביטחון ובהצלת חיים. ובטרור כמו בטרור - יש להתמודד עם התופעה בצורה הוליסטית ולעשות גם מניעה וניבוי באמצעים מתקדמים. סביב שולחן אחד צריכים לשבת מומחיות ומומחי אלימות במשפחה כמו רונית בן ארי, יחד עם מומחיות ומומחי בטחון. יש לתקוף את התחום מהאוויר מהים מהיבשה ומהסייבר. לפתח כיפת ברזל לאלימות בתוך הבית. כדי לנצח את האלימות והרצח - צריך את כולנו. גברים ונשים יחד, שכם אל שכם, בחזית המלחמה הזו. אין לנו את הפריווילגיה לעשות את זה אחרת.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית עמותת פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל סלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully