וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה במפלס הדאגה בישראל מוויתורים אמריקנים נוספים לאיראן בהסכם: "ארה"ב הקשיחה עמדות"

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 12:30

ראש המל"ל חולתא עודכן ע"י מקבילו האמריקני בתוכן התגובה לאיראן, שלא כוללת ויתורים משמעותיים נוספים. גורם מדיני ציין כי המסרים הפומביים שהגיעו מישראל לאחרונה סייעו בהקשחת עמדת ארה"ב בתשובה לטיוטת ההסכם. ישראל עדיין חוששת שהמצב ישתנה ותפעל למנוע נסיגה בעמדה

ביקורו של היועץ לביטחון לאומי איל חולתא בוושינגטון השבוע הפחית מעט את הדאגה בירושלים מכך שממשל ביידן יבצע שורה של ויתורים משמעותיים נוספים כדי להשיג הסכם גרעין עם איראן. גורם מדיני אמר לוואלה! כי בתשובה שהעבירה ארה"ב לאיראן אתמול (רביעי) לגבי טיוטת הסכם הגרעין, האמריקנים הקשיחו עמדות.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה/רויטרס

למה זה חשוב

  • טרם נסיעתו של חולתא לארה"ב היתה בישראל דאגה עמוקה מכך שממשל ביידן מתכוון לבצע ויתורים משמעותיים נוספים לאיראן, כולל בסוגיות חסרות תקדים. בישראל חששו כי בנסיון להתקדם להסכם גרעין תיווצר בבית הלבן דינמיקה של ויתורים שיהיה קשה לעצור. היעד של ישראל היה למנוע זאת.

בין השורות

  • בימים שלפני ביקור חולתא לא הבינו בבית הלבן בצורה מלאה את עומק הדאגה הישראלית. האמריקנים סברו כי שיחות הרגעה שקיימו בשבוע שעבר עשו את העבודה, ורק במוצאי שבת נפל להם האסימון כי ישראל אינה רגועה, ובמידה מסוימת גם אינה מאמינה למסרי ההרגעה המגיעים מוושינגטון.
  • הבהילות ששידר הדרג הפוליטי בישראל לגבי הסכם הגרעין עם איראן והסיקור התקשורתי ההיסטרי בימים האחרונים, לא שיקפו בצורה מדויקת את תמונת המצב האמיתית בו נמצא המו"מ העקיף בין ארה"ב לאיראן. גורם מדיני אמר כי במידה רבה המסרים הפומביים שהגיעו מישראל סייעו בהקשחת העמדה האמריקנית.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

במוקד החדשות

  • במהלך הפגישה בין חולתא לבין היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, ג'ייק סאליבן, בבית הלבן ביום שלישי עידכנה ארה"ב את ישראל לגבי תוכן התשובה שהעבירה לאיראנים.
  • בסוגיה המרכזית שהטרידה את ישראל ערב ביקור חולתא - החשש כי ארה"ב תפעיל לחץ פוליטי על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כדי שתסגור את החקירות נגד איראן ותסיר מכשול בדרך להסכם גרעין חדש - קיבלה ישראל תשובות שלפחות בשלב זה מניחות את הדעת.
  • גורם מדיני אמר כי בכירי הבית הלבן הבהירו לישראל כי לא יוותרו בנושא החקירות של סבא"א ולא יפעילו לחץ פוליטי על יו"ר הסוכנות רפאל גרוסי. את מה שאמריקנים אמרו לחולתא בנושא בחדר הסגור הם גם אמרו מיד לאחר מכן בפומבי.
  • הבית הלבן הדגיש אתמול כי ארה"ב לא תסכים להתנות בין חזרה של איראן ליישום הסכם הגרעין לבין סגירת החקירות של סבא"א בדבר הפעילות הגרעינית החשודה של איראן ולא יפגעו בעצמאות של יו"ר הסוכנות גרוסי.
  • "הבהרנו לאיראנים בפומבי ובערוצים פרטיים כי הם חייבים לתת תשובות לשאלות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. זו הדרך היחידה לתת מענה לדאגות לגבי אותם חשדות. העמדה הזו שלנו לא הולכת להשתנות", מסר בכיר בבית הלבן.
  • גם בסוגיה השנייה שהטרידה את ישראל - הקלות אפשריות בסנקציות כלכליות אמריקניות על חברות איראניות שקשורות למשמרות המהפכה - בכירי הבית הלבן הבהירו לחולתא כי לא יאפשרו זאת ולא יקלו את הדרישות שלהם לגבי תהליכי בדיקת הנאותות לעסקאות עם חברות איראניות.
  • נושא נוסף שנדון הוא הערבויות הכלכליות שארה"ב תתן לאיראן למקרה שהנשיא האמריקני הבא יפרוש שוב מהסכם הגרעין. האיראנים דרשו כי חברות שיחתמו על חוזים באיראן בעקבות הסרת הסנקציות, יקבלו פטור מהסנקציות למשך תקופה של שנתיים וחצי במקרה שארה"ב תפרוש שוב מהסכם הגרעין.
  • גורם מדיני אמר כי האמריקנים הבהירו לישראל כי ידרשו מאיראן שאותן ערבויות כלכליות יהיו בתוקף רק כל עוד איראן תישאר מחויבת להסכם, גם אחרי פרישה אמריקנית אפשרית ממנו. כלומר, האיראנים יתחייבו כי גם אם הנשיא האמריקני הבא יפרוש מההסכם, הם ימשיכו ליישמו באופן מלא במשך שנתיים וחצי נוספות.
ד"ר איל חולתא לשעבר ראש אגף מדיניות במוסד מונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. ללא, אתר רשמי
הביקור עזר. ראש המל"ל חולתא/אתר רשמי, ללא

תמונת מצב

  • מרכיב נוסף שתרם לירידת מפלס החרדה בירושלים היה התקיפה האמריקנית נגד בסיס של מיליציות שיעיות פרו-איראניות בסוריה ביום שלישי. בכירים בבית הלבן אמרו שביידן הוא זה שהורה על היערכות לתקיפה כבר בשבוע שעבר. אם הנשיא האמריקני היה להוט להגיע להסכם עם איראן בהקדם האפשרי ובכל מחיר, ספק אם היה מורה על תקיפה כזו.

מה הלאה

  • הגורם המדיני אמר כי לאחר שיחותיו של חולתא ישראל השתכנעה שבשלב הזה אין לאמריקנים כוונה לוויתורים נוספים. עם זאת, הבהיר הגורם המדיני, המצב הזה עלול להשתנות בהמשך ובישראל מתכוונים להמשיך ולוודא שאין נסיגה בעמדה האמריקנית הנוכחית.
  • בישראל לא יודעים להעריך באופן מדויק האם הסכם עם איראן קרוב או לא. הדבר תלוי במידה רבה בתגובה האיראנית. גורם מדיני אמר כי בהחלט קיימת אפשרות שיעברו עוד שבועות ארוכים לפני חתימה על הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully