וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המשרד להגנת הסביבה: מי הם המפעלים המזהמים ביותר בארץ וכמה זה עולה לנו?

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 6:56

המשרד פרסם את נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2021 העוסק ב-575 המפעלים הגדולים בארץ, ומהנתונים עולה שהעלויות של פליטות לאוויר לשנה זו מסתכמות ב-12.5 מיליארד שקל. תחנת הכוח "אורות רבין" של חברת החשמל נמצאת בראש רשימת המזהמים ולצידה: מפעלי המלט של נשר ובז"ן

זיהום הזורם מנחל חצור לנהר הירדן ומשם לכנרת/יורם דורה

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (חמישי) את נתוני מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) המעודכנים לשנת 2021 של 575 המפעלים הגדולים בישראל. מהנתונים עולה כי בשנת 2021 נרשמה ירידה של 3% בפליטת גזי החממה ממדווחי המפל"ס בשל צמצום השימוש בפחם לייצור חשמל והגברת השימוש באנרגיות מתחדשות, וכי העלויות החיצוניות של פליטות מזהמים לאוויר לשנת 2021 מסתכמות ב-12.5 מיליארד שקל.

המרשם משמש כלי מרכזי לזיהוי מגמות של פליטות מזהמים והעברת פסולת בישראל. הוא מנגיש מידע לציבור על פליטות מזהמים לאוויר, לים, לנחל, לקרקע ועל העברות פסולת מכל המפעלים הגדולים ומאחר שמבנה המרשם במדינות ה-OECD דומה, השוואה בין המדינות מתאפשרת בקלות. לרשויות הוא מסייע לפעילות פיקוח, לקבלת החלטות ולקביעת מדיניות.

ארובות תחנת כוח חדרה. ראובן קסטרו
מובילה את הרשימה. תחנת הכוח בחדרה/ראובן קסטרו

מהנתונים עולה כי העלויות החיצוניות של פליטות מזהמים לאוויר לשנת 2021 מסתכמות ב-12.5 מיליארד שקל - ירידה של 0.4 מיליארד שקל מהשנה הקודמת לה. ההפחתות נובעות בעיקר מצמצום השימוש בפחם בתחנות הכוח "אורות רבין" ו"רוטנברג". עוד נראה כי העלויות של מתקני "חברת החשמל לישראל" מגיעות ל-6.67 מיליארד שקל, שהם יותר ממחצית העלות הכוללת, ותחנות הכוח של חברת החשמל בולטות עדיין בין המזהמים הגדולים.

תחנת הכוח "אורות רבין" של חברת החשמל נמצאת בראש רשימת המפעלים עם העלות החיצונית הגדולה ביותר של פליטת חומרים מזהמים לאוויר, והיא אחראית ליותר מרבע עלות הזיהום של מאות המדווחים. עוד בעשיריה העליונה, שאחראית ל-68% מעלות הזיהום הכוללת של הרשימה כולה, נמצאים: שבע תחנות כוח - מתוכן חמש של חברת החשמל, מפעלי המלט של "נשר", "רותם אמפרט נגב" ו"בז"ן". עשרים המזהמים הגדולים בישראל אחראים ל-85% מעלות הזיהום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפעלי מלט "נשר", אזור תעשייה נשר. ראובן קסטרו
בעשירייה העליונה. מפעלי מלט "נשר"/ראובן קסטרו

על פי הדוח, בשנת 2021 פחתה בדיווחי המפל"ס פליטת תחמוצות חנקן ב-19%; פליטת תחמוצות גופרית פחתה ב-10% ופליטת גזי החממה פחתה ב-3% - זאת בשל צמצום השימוש בפחם לייצור חשמל והגברת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. פליטת תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן (NMVOC) פחתה ב-3% בקרב מדווחי המפל"ס ב-2021, בעיקר בשל סגירת מפעל שמן תעשיות שמנים במפרץ חיפה.

עם זאת, נרשמה עלייה של 1.5% בפליטת חומרים חשודים ומוכרים כמסרטנים בקרב מדווחי המפל"ס ב-2021, בעיקר במפעלים "רותם אמפרט נגב", "אדמה אגן", תחנת כוח "גזר", "הקורנס" ו"יהודה פלדות".

השרה להגנת הסביבה תמר זנברג אמרה כי "יש עוד עבודה לפנינו בהורדת זיהום האוויר בישראל, בעיקר בכל הקשור בתעשייה וכן בשריפות הבלתי חוקיות". עם זאת, היא הדגישה כי "המשך מגמת הפחתה ניכרת במזהמים וכן המשך הפחתת העלות החיצונית של פליטת חומרים מזהמים לאוויר בישראל".

תמר זנדברג. ראובן קסטרו
"יש עוד עבודה לפנינו". זנדברג/ראובן קסטרו

במקביל למפל"ס המשרד להגנת הסביבה מפרסם את ה"מצאי" - הכולל את סך פליטת מזהמים מרוב מקורות הפליטה בארץ שחישב המשרד להגנת הסביבה. ה"מצאי" כולל את נתוני המפל"ס.

מנתונים אלה עולת כי נרשמה הפחתה של 47% בפליטת תחמוצות חנקן בשנת 2021 ביחס לנתוני 2015, בעקבות התחדשות צי הרכבים (למרות הגידול בנסועה), וכן ירידה של 52% בפליטת NMVOC בעקבות התחדשות צי הרכבים ושינויים מתודולוגיים ב"מצאי".

עוד עולה כי כמות הפליטה של תחמוצות גופרית ב"מצאי" 2021 פחתה ב-45% ממצאי 2018 וכי פליטת תחמוצות חנקן פחתה ב-9% מ"מצאי" 2015, בעקבות שינויים מתודולוגיים ב"מצאי" כלי שיט בנמלים. השינויים המתודולוגיים הם עדכון יחס ההמרה בין משקל האונייה להספק המנוע הראשי ובהנחות לגבי הרכב הדלקים שבהם נעשה שימוש במנועי העזר בכלי השיט. בתקופה זו חלה עלייה של 6% בפקידות כלי שיט בנמלי חיפה ואשדוד.

שריפת פסולת עירונית

עם זאת, כמות פליטת חלקיקים (PM10 וכן PM2.5) וחומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים עלתה ב-28%. למרות שבמשרד להגנת הסביבה מסבירים זאת בעלייה במספר אירועי השריפה המדווחים על ידי כבאות והצלה לישראל - מהערכה של עשרת אלפים אירועים ב"מצאי" 2018 ל-12,762 אירועי שריפת פסולת בשנת 2020.

עדכון מקדם פליטה לפורמאלדהיד הביא לעלייה של 218% בכמות פליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים. אין שינוי משמעותי בהערכת כמות הפסולת הנשרפת. כמו כן, כמות שריפת עץ בקמינים עלתה ב-19% מ"מצאי" 2018 ל"מצאי" 2021. כמות שריפת פחמים עלתה ב-12%.

תגובת חברת החשמל

חברת החשמל מייצרת היום כ 50 אחוזים מהחשמל בישראל. בזכות הפחתת השימוש בפחם נרשמת ירידה מדי שנה בפליטות מזהמות, כמו גם בדוח הנוכחי, זאת לצד התקנת אמצעי הפחתת פליטות מתקדמים בעלות כוללת של שמונה מיליארד שקל, שתרמו אף הם להפחתה המשמעותית. במקביל, החברה מבצעת פעולות להסבת היחידות הפחמיות לגז טבעי. ככלל, לצד העלייה בביקושים לחשמל שמגדילים את סך הייצור, עצם ההפחתה הכוללת מצביעה על הישג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully