וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנגולה: ניצחון האופוזיציה בבחירות יחליש את הקשרים עם רוסיה

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 16:39

המפלגה השלטת MPLA היא המובילה בסקרים, אך הפער קטן דיו עד כי יש אפשרות לניצחון מפתיע של UNITA, שעשוי לשנות את היחסים עם מעצמות העולם ולהביא למתיחות מול רוסיה - אחרי עשורים של יחסים הדוקים

אנגולה עורכת היום (רביעי) בחירות במרוץ צמוד שבו לקואליציה הגדולה באופוזיציה יש סיכוי גדול לנצח, בזמן שבו מיליוני צעירים מתוסכלים לאחר חמישה עשורים של שלטון MPLA.

המפלגה השלטת היא עדיין המובילה, אך הפער קטן דיו עד כי יש אפשרות לניצחון מפתיע של UNITA, שעשוי לשנות את היחסים עם מעצמות העולם ולהביא למתיחות מול רוסיה.

נשיא אנגולה ז'ואאו לורנסו מצביע בבחירות, אוגוסט 2022. רויטרס
נשיא אנגולה מצביע בקלפי/רויטרס

אנגולה, שקיבלה עצמאות ב-1975 מפורטוגל, נשלטת מאז על ידי התנועה העממית המקסיסטית לשחרור אנגולה (MPLA). מנהיג המפלגה, ז'ואאו לורנסו, הוא נשיא המדינה מאז 2017. אך סקר של Afrobarometer במאי הראה כי האיחוד הלאומי לעצמאות מוחלטת של אנגולה (UNITA), הקואליציה באופוזיציה, בהובלת אדלברטו קוסטה ג'וניור, גורפת 22% לעומת 13% בלבד ב-2019. המפלגה אמנם מפגרת ב-7% אחרי MPLA, אך מחצית מהבוחרים במדינה עדיין לא החליטו למי יצביעו. צעירים רבים - 60% מאוכלוסיית אנגולה היא מתחת לגיל 25 - יצביעו הפעם בפעם הראשונה.

הנשיא לורנסו, שמתמודד על כהונה שנייה, אמר כי "אנחנו חייבים ליישם את הזכות שלנו להצביע. זה מהיר ופשוט. אנחנו מייעצים לכל האזרחים שיכולים לעשות כך. בסוף, כולנו ננצח, הדמוקרטיה תנצח ואנגולה תנצח".

לדברי אנליסטים, תוצאות רשמיות עשויות להתפרסם בעוד ימים והחששות הן שהמתיחות תגלוש לאלימות.

אדלברטו קוסטה ג'וניור, מנהיג האופוזיציה באנגולה, מצביע בבחירות, אוגוסט 2022. רויטרס
מנהיג האופוזיציה מצביע/רויטרס

ניצחון של UNITA יחליש את הקשרים הקרובים עם מוסקבה שנמשכים כבר עשורים. מפלגת MPLA נתמכה על ידי ברית המועצות, ואחריה רוסיה, במהלך מלחמת האזרחים בת 27 השנים באנגולה, שהסתיימה ב-2002. UNITA נתמכה על ידי ארצות הברית.

UNITA גינתה את "הפלישה של רוסיה האוקראינית", אמר קוסטה ג'וניור בטוויטר. הוא גם נסע לבריסל ולוושינגטון כדי לחזק את הקשרים עם שותפות מערביות לקראת הבחירות.

שגריר רוסיה לאנגולה, ולדימיר טרארוב, צוטט בתקשורת האנגולית במרץ מהלל את המדינה על הנייטרליות שלה, ומתח ביקורת על מפלגת UNITA "שרוצה להראות כי היא עומדת עם המערב, המדינות המתורבתות כביכול".

בחירות באנגולה. רויטרס
בחירות באנגולה/רויטרס
בחירות באנגולה. רויטרס
בחירות באנגולה/רויטרס

לורנסו גם פתח את המדינה לעולם מאז שעלה לשלטון ב-2017, אך במרץ אנגולה נמנעה מתמיכה בהחלטת האו"ם שגינתה את המלחמה של רוסיה באוקראינה. "אם UNITA תנצח, משמעות הדבר תהיה התרחקות של אנגולה מרוסיה", אמר צ'רלס ריי, מנהל תוכנית אפריקה במכון המחקר למדיניות חוץ. אך רק אם תצליח לבסס את הכוח שלה על הצבא הפרו רוסי.

לורנסו ניסה לשפר את היחסים עם וושינגטון, ולפני הבחירות הגיש בקשה להצטרף להסכם סחר שנחתם ב-2016 עם האיחוד האירופי ומדינות דרום אפריקאיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אנגולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully