וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה מציינת 31 שנים של עצמאות מברית המועצות - ושישה חודשי מלחמה ברוסיה

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 13:55

לאחר חצי שנה של לחימה, המומנטום במה שנהפך להיות מלחמת ההתשה, נמצא כעת לצד האוקראינים - אך הניצחון יגיע באמצעות סבלנות, מימון, ציוד ובעיקר מורל בקרב העם והחיילים

בווידאו: אוקראינה מציינת את יום העצמאות תחת חשש ממתקפה רוסית/צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ברך את העם האוקראיני לכבוד יום הדגל הלאומי והבטיח להם שדגל אוקראינה יחזור להתנופף בכל עיר ובכל כפר, שנמצאים כעת תחת כיבוש רוסי.

זלנסקי אמר את הדברים אמש (שלישי) בטקס הנפת הדגל הלאומי בבירה קייב. "הדגל הצהוב-כחול של אוקראינה יתנופף שוב, היכן שהבית שלו נמצא, היכן שזאת הזכות שלו - בכל היישובים הכבושים זמנית של אוקראינה. הוא יתנופף מעל מריופול בכיכר ויקטורי, היכן שאלה שאבדו למלחמה אינם כבר. בחרסון בכיכר פרידום. מעל תחנת הכוח הגרעינית אנרהודר. על המגדלור של אדזיוגול. ליד חולות אולשקי - ללא קשר לניסיונות לעוות את ההיסטוריה, הצבעים האלה קשורים היסטורית לחצי האי קרים", הוא הוסיף.

"בערב יום העצמאות שלנו, אנחנו מוקירים את הסמלים העיקריים שלנו, אחד הדברים המקודשים ביותר - הדגל הלאומי של אוקראינה. שילוב של שני הצבעים שאנחנו כה אוהבים ולעולם לא ישתנו בעבור איש. לעולם לא נכיר בצבעים זרים על האדמה שלנו ובשמיים שלנו", אמר זלנסקי.

הדגל הלאומי של אוקראינה מתנופף במרכז חרקוב 
23 לאוגוסט 2022. רויטרס
הדגל הלאומי של אוקראינה מתנופף במרכז חרקוב 23 לאוגוסט 2022/רויטרס

היום (רביעי) מציינת אוקראינה את יום העצמאות ה-31 מברית המועצות. זה גם היום שבו פלשה רוסיה לאוקראינה לפני שישה חודשים. החג הלאומי מצוין תחת איומי מתקפות רוסיות בקרקע, באוויר ובים. לפיכך, נאסרו בקייב כינוסים גדולים של אנשים והוטל עוצר בעיר החזית חרקוב. הממשלה גם הציגה בכיכר המרכזית בבירה שורה של כלי רכב משוריינים רוסיים שנהרסו בלחימה על הצבא האוקראיני.

שישה חודשים למלחמה, והקלישאה הנצחית "הסוף אינו נראה באופן" עדיין מתאימה לתיאור המצב. מלחמת התשה תמיד קשה ומאתגרת לכל הצדדים שמעורבים - וגם הפעם, גורל העימות נמצא בידיים של אוקראינה, בסבלנות, במימון ובציוד הלחימה - ובעיקר במורל.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
בווידאו: תערוכת טנקים רוסים שנלקחו שלל במלחמה מוצגת ברחובות קייב ערב יום העצמאות/צילום: רויטרס

רוסיה ואוקראינה איבדו עשרות אלפי חיילים שנהרגו או נפצעו מאז ה-24 בפברואר, על פי הערכות, אך נראה שרוסיה מתקשה יותר מאוקראינה להחליף את החיילים ואת הציוד שהושמדו. היא מסתמכת על שכירי חרב, מליציות וטנקים ישנים למלא את החסר. גם הכלכלה הרוסית שקועה עמוק במיתון חמור יותר מזה ששורר כעת במדינות המערב.

עם זאת, אפשר לומר שהניסיון של הנשיא ולדימיר פוטין לכתוב מחדש את ההיסטוריה של המלחמה הקרה באמצעות שיקום ההשפעה האזורית שלה במזרח אירופה, לא צלח במקרה של אוקראינה. הפלישה לשכנה איחדה כמעט את כול אירופה נגדו והזרימה חיים מחודשים לברית נאט"ו, שצפויה להתרחב עם ההצטרפות הצפויה - וחסרת התקדים - של פינלנד ושבדיה כחברות חדשות.

הראיות הנערמות של פשעי מלחמה וזוועות שביצעו הרוסים נגד אזרחים אוקראינים, כמו גם השימוש של פוטין באנרגיה, מזון וביטחון כנשק הפכו את משטרו למנודה במערב, אך לא במדינות כמו טורקיה, הודו, סין, הונגריה ובלארוס.

אוקראינה השיגה הישג פוליטי בעצם ההישרדות שלה כמדינה עצמאית, נגד כל הציפיות של פוטין ושל המערב. המלחמה חיזקה את הזהות הלאומית הייחודית של אוקראינה ואת נחישותה הגוברת להתקרב למערב.

ואולם, התוצאה הסופית של המלחמה עדיין לא ברורה, כמו גם מתי תסתיים. לרוסיה יש כמות גדולה הרבה יותר של ארטילריה ומרגמות. גם העובדה שהלחימה מתרחשת בשטחים פתוחים מקשה על אוקראינה להשתלט בחזרה על אדמה שנכבשה על ידי רוסיה. סיוע צבאי מערבי מאירופה בעיקר אטי, לטענת קייב, קובעי מדיניות רבים במערב עדיין מפקפקים ביכולת של אוקראינה להשיג ניצחון צבאי וחוששים להסתכן בהסלמה שתהפוך את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה למלחמה ישירה בין רוסיה למערב. ארצות הברית גם כן ספגה ביקורת על כך שלא סיפקה לאוקראינה נשק וציוד צבאי חיוני בתחילת הלחימה.

בשטח, הצבא האוקראיני מציג באחרונה יכולת חדשה לפגוע עמוק בתוך קווי האויב, כולל בחצי האי קרים ובחרסון, שטחים בשליטת רוסיה בדרום אוקראינה. גם המתקפה של רוסיה במזרח רושמת האטה. מוסקבה סובלת ממחסור בחיילים על רקע התגבור בדרום. היום אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו כי ההאטה בקצב הלחימה הרוסי הוא מכוון ונוצר בשל הצורך לצמצם את הפגיעה באזרחים: "נעשה הכל כדי למנוע פגיעות בקרב אזרחים. כמובן שזה מאט את קצב המתקפה, אך אנחנו עושים זאת בכוונה", הוא אמר - אולי כתירוץ לכך שבאחרונה רוסיה לא רשמה הישגים צבאיים ניכרים. "אנחנו עדים לחוסר התקדמות מוחלטת של רוסיה בשדה הקרב", אמר מקור בכיר בפנטגון ביום שישי.

בנוסף, התחזית הכלכלית של רוסיה עגומה יותר מזאת של אוקראינה. קרן המטבע הבינלאומית (IMF ) צופה כעת שכלכלת רוסיה תתכווץ ב-6% ב-2022 ואף יותר מכך בשנים אחרי. "עסקים נוטשים את רוסיה והסנקציות המערביות המוטלות עליה הן קטסטרופליות מבחינת הכלכלה", נכתב במחקר חדש של אוניברסיטת ייל ביולי.

סיכום במספרים

אוקראינה:

5,587 אזרחים אוקראינים נהרגו, על פי האו"ם, כולל 149 ילדות, 175 בנים ו-38 ילדים שזהותם לא ידועה

7,890 אזרחים אוקראינים נפגעו

6.6 מיליון פליטים אוקראינים

9,000 חיילים אוקראינים נהרגו

אוקראינה איבדה 20% משטחה לרוסיה

7 מיליון אזרחים עקורים בתוך אוקראינה

113,5 מיליארד דולר - עלות ההרס באוקראינה

200 מיליארד דולר - הסכום שלו זקוקה אוקראינה לטובת שיקום

83 מיליארד דולר - מדינות תורמות התחייבו לתת לאוקראינה

400 אזרחים נהרגו בעיר בוצ'ה

1,500 אזרחים נהרגו בקייב

22,000 אזרחים נהרגו במריופול

54 מיליארד דולר בסיוע אמריקני לאוקראינה

23 מיליארד דולר עלות ההפסד במגזר החקלאות האוקראיני

130 אלף מבנים נהרסו באוקראינה; 311 גשרים; 188,000 מכוניות; 24,783 ק"מ של כבישים ודרכים נהרסו; 115,000 בתים פרטיים; 15,000 דירות; 2,290 מוסדות חינוכיים, כולל 798 גני ילדים; 1,991 חנויות ו-27 קניונים; 934 מוסדות בריאות; 715 מוסדות תרבותיים; 511 מוסדות מינהליים; 28 מאגרי נפט; 18 שדות תעופה אזרחיים.

רוסיה:

1,351 חיילים נהרגו (הערכות אמריקניות: 5,000 הרוגים)

85% מהחיילים הרוסים נשלחו למלחמה באוקראינה

3,000-4,000 כלי רכב משוריינים רוסיים נהרסו

10,000 מרגמות משוגרות על ידי רוסיה מדי יום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully