וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאת מהבוץ: כך הקהילה היהודית בארה"ב החזירה את עצמה לפעילות אחרי הקורונה

ג'סטין חייט

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 3:06

העולם נמצא בסערה של עליית מחירים, ובינתיים הארגונים היהודיים האמריקניים שינו את דרכם כדי להתמודד עם "העולם החדש" שאחרי המגפה בארגונים אלו הבינו שכדי לשרוד - נדרש להפנות משאבים למקומות חדשים. דעה

דירה ניו יורק. ShutterStock
ניו יורק/ShutterStock

קשה לפספס שהעולם נמצא בסערה. בישראל עליית המחירים משתוללת, החל מקפיצות קיצוניות בשכר הדירה ועד להתייקרות במחירי הביצים והלחם. בארצות הברית האינפלציה עומדת על 9.1% ורק ממשיכה לעלות, ושכר הדירה הממוצע בניו יורק זינק ל-5,058 דולר - וזה רק ממשיך. למרות שעליית המחירים והאינפלציה מפחידה את כולנו, ישנה קבוצה קטנה יחסית שהתקופה האחרונה משפיעה עליה בצורה אחרת, עבור הארגונים היהודים - הסיפור אחר לגמרי.

הקהילה היהודית בארצות הברית נחשבת לקהילה מבוססת מזה שנים רבות. בקהילה פועלים מאות ארגונים שתורמים לישראל באופנים רבים, לרבות הקמת בתי חולים, הקמת יישובים, מימון תוכניות נוער ועוד. לאור המצב הכלכלי העולמי, גם הארגונים הללו מסתכלים על הדוחות הפיננסיים שלהם, שמשקפים את הסערה הכלכלית בעולם. המסקנה של ארגונים אלו ושלי, היא שיש צורך לשנות אסטרטגיה בעולם.

הכול התחיל בשנת 2021, שבמהלכה כמה מהגופים הגדולים ביותר של העולם היהודי התמזגו ושולבו עם ארגון אחר, והאחרים שינו לחלוטין את הטקטיקה, בכדי לעמוד בסטנדרטים החדשים של עולם ה"Post-Covid", כמו למשל ארגון "AIPAC". כמו גם, ארגון תגלית ו-Onward Israel, תוכניות לסטודנטים יהודים שמגיעים לעבוד בישראל, החליטו להתמזג בצורה אורגנית, כמו גם בית הכנסת המאוחד של היהדות הקונסרבטיבית ואספת הרבנים.

ראינו גם לא מעט רכישות - חב"ד הבינלאומית רכשה בשקט בתי כנסת הנחשבים בעייתיים ברחבי אמריקה והפכה אותם לבתי חב"ד. מעבר לכך, הקרנות הגדולות והעשירות ביותר בעולם היהודי חברו והקימו את קרן "JCRIF", ויחד נותנות לעמותות מענקים מסיביים והלוואות ללא ריבית. כך הפך הכסף היהודי בארצות הברית לכוח קנייה משמעותי.

השינוי האמיתי לא הסתכם רק במיזוגים ורכישות, אלא בהבנה שבכדי לשרוד - נדרש להפנות משאבים למקומות חדשים. לכן, AIPAC נפרדה מוועידת הענק השנתית שנהגה לקיים בעלות של יותר מ-30 מיליון דולר, ועשתה מהלך שטרם נראה: היא החלה לתרום ישירות לקמפיינים פוליטיים ולמועמדים פוליטיים.

שלא נתבלבל, מיזוגים ורכישות או שינויים אסטרטגיים לא מונעים מהארגונים הללו או מתורמיהם להרגיש את עליית המחירים והאינפלציה. לראייתי, הארגונים היהודים בארצות הברית זנחו את התחרות עם ארגונים יהודים אחרים, וכעת מוכנים לרוץ לקראת מטרות רחבות יותר ללא נקודת סיום, לצד עמיתים שהיו פעם מתחרים. הם היו נועזים מספיק להבין שהזמנים השתנו, ושנדרש שינוי.

בסופו של דבר, גם לאחר שריפה יש כמה גחלים וניצוצות זוהרים שמזכירים לנו את ההזדמנויות שקיימות. העולם היהודי כבר שינה כיוון, עם אסטרטגיה מתוקנת ועם עמיתים חדשים לעבודה שכבר ביצעו מיזוגים ורכישות עוד בשנת 2021 כדי להדוף את הסערה, שלא ידעו כמה קשה תהיה או כמה זמן תימשך. באופן שמפתיע את כולנו, התקופה הזו יצרה ארגונים יהודיים חזקים יותר, חדשניים יותר ואסטרטגיים יותר. כל מה שנותר לי הוא לקוות שארגונים וחברות נוספות בארץ ובעולם ילמדו מהארגונים היהודים לקראת הסערה הבאה.

נכתב על ידי ג'סטין חייט, עולה חדש ומנהל עמותת בני ציון האמריקנית בישראל. ג'סטין הוא ה-C level הצעיר ביותר בעולם העמותות והארגונים היהודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully