וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רספוטין של פוטין": האיש שאיבד את בתו בשביל המולדת

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 15:07

אלכסנדר דוגין - פילוסוף וסופר לאומני ימני - איבד בשבת את בתו בפיצוץ מסתורי במכונית שבה נהגה. הוא ידוע בהשקפתו הלאומנית-קיצונית לגבי המקום של רוסיה בעולם ומתואר גם "פשיסט רוסי" שסייע לעצב את מדיניות החוץ של פוטין. הביון הרוסי האשים את אוקראינה ברצח

אוקראינה מתכוננת להסלמה במתקפות הטילים הרוסיים לקראת וביום העצמאות של המדינה ביום רביעי, ה-24 באוגוסט - חצי שנה לתחילת המלחמה. המתיחות בין הצדדים הסלימה גם לאחר שבתו של מקורב לנשיא פוטין נהרגה בשבת בלילה בפיצוץ במכוניתה. הצבא האוקראיני הזהיר כי רוסיה הציבה חמש ספינות מלחמה נושאות טילים וצוללות בים השחור, וכי מוסקבה מכינה גם את מערכות ההגנה האוויריות בבלארוס. כינוסים גדולים נאסרו בקייב מיום שני עד סוף השבוע. עוד הזהיר הצבא האוקראיני כי רוסיה סגרה את המרחב האווירי באזורי הגבול ליפצק ו-וורונז ב-22-25 באוגוסט.

דריה דוגינה, שאביה אלכסנדר דוגין הוא פרשן ואינטלקטואל רוסי ימני קיצוני המקורב לפוטין, מצאה את מותה בשבת בפיצוץ במכונית שבה נהגה מחוץ למוסקבה. רוסיה פתחה בחקירה לגבי התקרית.

רבים ברוסיה מאשימים את קייב ב"התנקשות" ודורשים שהקרמלין יגיב באמצעות תקיפה של בכירים בממשלת אוקראינה. קייב מכחישה את ההאשמות, אך המתיחות בשטח מורגשת היטב - ומותה עורר שוב את הספקולציות לגבי אביה השנוי במחלוקת.

דוגין, סופר ואינטלקטואל ימני קיצוני, עומד מאחורי "המדריך הרוחני" לפלישת רוסיה לאוקראינה. על פי דיווחים, ההשפעה שלו על פוטין היא משמעותית, והוא מתואר פעמים רבות "המוח של פוטין" ו"רספוטין של פוטין".

הוא ידוע בהשקפתו הלאומנית-קיצונית לגבי המקום של רוסיה בעולם ומתואר גם כ"פשיסט רוסי" שסייע לעצב את מדיניות החוץ של פוטין שדוגלת בהתרחבות. יש הסבורים כי הוא היה המטרה של הפיצוץ במכונית, משום שהיה אמור לנסוע עם בתו באותו רכב, אך לבסוף החליט לנהוג במכונית אחרת.

אלכסנדר דוגין. רויטרס
אלכסנדר דוגין/רויטרס

דוגין, בן ה-60, המכונה גם "הפילוסוף של פוטין", נולד במוסקבה למשפחה של קציני צבא, וכתב יותר מ-30 ספרים. הוא תומך אדוק באיחוד כל השטחים דוברי הרוסית תחת אימפריה רוסית חדשה. דוגין רוצה שאוקראינה תהיה חלק מהאימפריה הזאת. השקפת עולמו באה לידי ביטוי באופן מובהק בספר Foundations of Geopolitics (1997), שמבקר את ההשפעה של ארצות הברית באזור אירו-אסיה.

בספר, דוגין פורש את החזון שלו לחלק את העולם וקורא לרוסיה לגבש מחדש את ההשפעה שלה באמצעות סיפוחים ובריתות, ובמקביל לפרק שטחים של מדינות אחרות. הספר שלו כלול ברשימת הקריאה של הצבא הרוסי, אך אין ראיות לכך שלדוגין עצמו יש השפעה ישירה על מדיניות החוץ הרוסית, ובאופן כללי, דוגין נהפך עם השנים למושא של ספקולציות ברוסיה. יש הטוענים כי ההשפעה שלו בקרמלין משמעותית ויש הסבורים כי היא מינימלית.

דריה דוגין ואביה אלכסנדר בפיצוץ שבו נהרגה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
דריה דוגינה ואביה אלכסנדר דוגין/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עוד כתב דוגין כי "חשוב במיוחד לגרום לאי סדר גאופוליטי בפעילות הפנימית האמריקנית, לעודד את כל סוגי הבדלנות והעימותים האתניים, גזעיים וחברתיים, למתוףך באופן אקטיבי בכל התנועות המתנגדות - קיצוניות, גזעניות ובדלניות, ובכך לערער את ההליכים הפוליטיים הפנימיים בארצות הברית".

לאחר פרסום הספר הקריירה האקדמית של דוגין פרחה - והוא כיהן כיו"ר במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת מוסקבה.

"להרוג, להרוג ולהרוג"

בתחילת שנות ה-90, דוגין ייסד את המפלגה הבולשביקית הלאומית (NBP), שהחזיקה בדעות קיצוניות ועל דגלה האדום התנוסס פטיש שחור עם מגל במרכזו. הוא עזב את המפלגה לפני שהוכרזה "ארגון קיצוני" ב-2007 ופעילותה נאסרה ברוסיה. דוגין פנה אז לייסד תנועות פוליטיות וחברתיות שמתמקדות ברעיונות אנטי מערביים לגבי עתיד האזור.

דוגין סייע להחיות את הביטוי " Novorossiya" או "רוסיה החדשה" שכוללת שטחים של אוקראינה - עוד לפני הסיפוח של חצי האי קרים ב-2014. הוא ידוע גם בתיעובו כלפי אוקראינה שמתנגדת לסיפוח. "אוקראינה צריכה להיעלם מעל פני כדור הארץ ולהיבנות מחדש מאפס. אני חושב שאנשים באוקראינה צריכים מהפכה בכל הרמות ובכל האזורים. מהפכה צבאית נגד חונטה. לא רק בדרום-מזרח. אני חושב להרוג, להרוג ולהרוג. לא לדבר יותר. זאת דעתי כפרופסור", הוא אמר ב-2014.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בריאיון לעיתון "איל קוריירה דלה סרה", מוסקבה, יוני 2016. אתר רשמי, הקרמלין,
אימפריה חדשה. ולדימיר פוטין/אתר רשמי, הקרמלין

"לפוטין אין תחליף"

דוגין היה מאז ומעולם תומך קולני בפוטין. ב-2007, הוא אמר כי "לפוטין אין יותר מתנגדים, וגם אם עדיין קיימים כאלה, הם חולים במחלת נפש וצריכים להישלח לבדיקות. פוטין נמצא בכל מקום, פוטין הוא הכל, פוטין הוא מוחלט. לפוטין אין תחליף". ב-2011, כשפוטין כיהן כראש ממשלת רוסיה, דוגין אמר כי הוא זקוק "לאידיאולוגיה, סיבה לשוב בחזרה" לכהונה שלישית כנשיא.

דוגין היה גם העורך לשעבר של Tsargrad TV, ערוץ טלוויזיה נוצרי אורתודוכסי שנמצא בבעלות איש העסקים קונסטנטין מלופייב. על מלופייב הוטלו סנקציות אמריקניות ואירופיות ב-2014 בשל האשמות כי מימן בדלנים פרו רוסים שלוחמים באוקראינה - דבר שהוא מכחיש.

במאי הוא כתב באתר של Tsargrad כי "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה דורש "רפורמות פטריוטיות מיידיות". הוא כתב כי "רוסיה חדשה, נצחית ואמיתית" נדרשת כדי למשוך אליה את העם האוקראיני.

ב-2015, משרד האוצר האמריקני הוסיף את דוגין לרשימת האזרחים שנתונים תחת סנקציות בשל מעורבותם במלחמה באוקראינה. בהצהרה, תיאר משרד האוצר את דוגין "אחראי או מעורב בפעולות או מדיניות שמאיימת על השלום, הביטחון, היציבות או הריבונות של השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה".

גם אגודת צעירי אירואסיה שייסד דוגין היתה מטרה לסנקציות על בסיס הטענה כי היא מגייסת באופן אקטיבי אנשים עם ניסיון צבאי וקרבי להילחם למען הבדלנים הפרו רוסים בדונצק. במרץ 2022, משרד האוצר הטיל סנקציות על "גאופוליטיקה", אתר שהוא פלטפורמה ללאומנים קיצונים רוסים שמפיצים מידע כוזב ותעמולה נגד המערב.

"פוטין של השמש ניצח"

ביולי 2021, פוטין חזר על כמה מעמדותיו של דוגין לגבי אוקראינה במאמר בן 4,000 מלים שכתב לגבי האחדות ההיסטורית של הרוסים והאוקראינים. רבים ראו במאמר הזה כטיוטה לפלישה לאוקראינה, חצי שנה בלבד לאחר פרסומו. "לכל מדינה יש את הזכות לבחור את דרכה, אין שום ספק בכך", אמר פוטין בראיון על המאמר, אך הוסיף כי "הכרחי לשקול גם מגבלות מסוימות" על מדינה וכי דבר זה נכון לגבי כל המדינות.

במסגרת תמיכתו בהתרחבות של רוסיה, דוגין התייחס לשתי גירסאות של פוטין כשכתב את הספר "Putin vs. Putin". הוא תיאר את "פוטין של הירח" - אדם פרגמטי וזהיר, לעומת "פוטין של השמש", שמחויב לשיקום האימפריה האירו-אסייתית ולעימות עם המערב. חודש לאחר הפלישה לאוקראינה, הוא אמר בראיון לעיתון רוסי יומי כי "אין ספק ש'פוטין של השמש' ניצח, וברור היה שזה יקרה, אמרתי זאת כבר לפני שנים רבות".

לדבריו, המערב משתמש באוקראינה כדי להביס את רוסיה. "הם מאמינים שיש להם הזדמנות להביס את רוסיה; לא בפועל , משום שזה בלתי אפשרי, אלא לרמוס אותה ולאלץ אותה להיכנע, על ידי הוצאתה מהמערכת הגלובלית". הוא מאמין גם כי הכרחי "להתנגד לחונטה ולנאציזם האוקראיני שהורסים את האזרחים שרוצים שלום" ולדחות את הליברליזם וההגמוניה האמריקנית. בראיון מ-2019 הוא אמר: "כל מי שנמצא בשלטון הוא נבלה, למעט פוטין".

הגורל של רוסיה "לא יושלם עד שנאחד את כל עבדי המזרח ואת כל אחינו באירואסיה לבחלל אחד גדול. כולם הולכים בעקבות הגורל, גם אוקראינה", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully