וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגיעה העת להעלות את רף הענישה": הוחמר עונשו של נאשם בהצתת אולם תצוגה בצפון

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 9:30

מאסרו של הנאשם הוארך בשנתיים ו-9 חודשים, לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות. באירוע ההצתה נגרם נזק של 85 אלף שקלים, אך לא היו נפגעים פרט לנאשם עצמו שנכווה בידו. "העונש לא שיקף את הנחישות שבה יש לפעול אל מול עבירת ההצתה"

מאסרו של נאשם בהצתת אולם תצוגת מכוניות הוארך בשנתיים ותשעה חודשים, והוא צפוי לרצות חמש שנות מאסר בפועל. כך פסק בית המשפט העליון, לאחר ערעורה של הפרקליטות.

במקרה, שאירע באוקטובר 2020, הגיע הנאשם לאולם תצוגת המכוניות "ליס קאר" שבצפון הארץ יחד עם שני אנשים נוספים. תוך דקות אחדות, הוא שפך 16 ליטרים של בנזין על מכוניות התצוגה והעלה אותן באש. בעקבות ההצתה שלושה רכבים נשרפו וכן אולם התצוגה עצמו, ולמקום נגרם נזק הנמדד ביותר ממיליון שקלים. באירוע אף אדם לא נפגע, למעט הנאשם עצמו, שנכווה בידיו.

בגזר הדין הראשון, הנקבע על ידי בית המשפט המחוזי בנצרת - הנאשם הורשע בביצוע עבירות של הצתה, שיבוש מהלכי משפט ועוד. נגזרו עליו 27 חודשי מאסר, מאסר על תנאי ופיצוי לאולם התצוגה על סך 85 אלף שקלים. לאחר מכן, ונוכח גזר הדין, הפרקליטות החמירה את עונשו לחמש שנות מאסר בפועל. זאת בהתחשב בכלל שלפיו אין דרכה של ערכאת הערעור למצות את העונש, ועל אף שנזקי המעשה היו נזקי רכוש בלבד. "העונש שהושת על המערער בבית משפט אינו משקף את הנחישות שבה יש לפעול אל מול עבירת ההצתה. הגיעה העת להעלות באופן משמעותי את רף הענישה בעבירות הצתה, כאשר העונש הוא המסר אל מול המסר העברייני האלים שבמעשה ההצתה", נכתב.

הצתות ביפו, 13 ביוני 2020. צ, צילום מסך
ענישתו של הנאשם הוחמרה/צילום מסך, צ

לנוכח הטענה כי לנאשם לא היה מניע להצית את אותו עסק, כתבו השופטים בהחלטתם: "אדרבה, משהגענו למסקנה כי הנאשם כמעט העלה את עצמו באש אך אין לו מניע, בעוד שלאחרים יש אינטרס להתנכל לעסק, הרי שאין להוציא מכלל אפשרות כי הנאשם שימש אך כשליח. לצורך העניין תוזכר תופעת 'הפרוטקשן' בה עברייניים דורשים 'דמי חסות' מבעלי עסקים, על מנת 'לאבטח' את עסקיהם. באופן זה גורמים אלה מבצעים את זממם באמצעות אחרים, מבלי 'ללכלך' ישירות את ידיהם. לכן, העובדה שפלוני מבצע הצתה, כאשר לו עצמו אין מניע, אינה מפתיעה כלל".

בית המשפט העליון אף הוסיף והדגיש את הסכנה הנשקפת לציבור בעבירות הצתה וההשלכות של המעשים, וציין כך: "מעשה ההצתה יוצר מצב ומקים סיכון שלאדם אין שליטה עליו - אש. רבות נכתב על המסוכנות שטמונה בעבירת ההצתה. האש יכולה להתפשט תוך שניות ודקות, לגרום לנזק אדיר לרכוש, ולמוות. היא לא מבדילה בין מי שהיה מעורב בסכסוך כלשהו - 'היעד' של המבצע, לבין צד שלישי וחסר מזל שהיה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. לא בכדי הביטוי 'כאש בשדה קוצים' מצא מקומו בשפתנו - באש יש פוטנציאל להרס ולחורבן. מי שמבצע את עבירת ההצתה, למעשה לוקח בחשבון שמרגע השלכת הגפרור, משתנה נוסף נכנס לתמונה, עליו אין לו שליטה ושהנזק הפוטנציאלי ממנו הוא רחב היקף האש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully