וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד במסר לבית הלבן: טיוטת הסכם הגרעין לא עומדת בקווים האדומים שקבע ביידן

עודכן לאחרונה: 18.8.2022 / 18:59

ראש הממשלה נפגש היום עם בכיר אמריקני ועם שגריר ארה"ב בישראל, והבהיר כי בעקבות דרישות האיראנים לוויתורים נוספים הגיע הזמן לסיים את המו"מ. "כל דבר אחר מעביר לאיראנים מסר חזק של חולשה", אמר לפיד. היועץ לביטחון לאומי ייצא בשבוע הבא לוושינגטון לשיחות על איראן

בווידאו: ביידן ולפיד נפגשים בארבע עיניים לדון בנושאים מדיניים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה יאיר לפיד העביר היום (חמישי) מסר לבית הלבן, ולפיו טיוטת הסכם הגרעין שהאיחוד האירופי העביר לאיראן בשבוע שעבר אינה עומדת בקווים האדומים להם התחייב ממשל ביידן, כך אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים.

למה זה חשוב

  • המסר של לפיד מגיע על רקע התחושה בישראל כי הנשיא ביידן ובכירי הבית הלבן לא מודעים באופן מלא לכל הוויתורים שנכללים בטיוטת ההסכם שהאיחוד האירופי העביר לאיראן.
  • באמצעות המסרים שמועברים לאמריקנים בערוצים שקטים וכן בפומבי מנסה ישראל להשפיע על הדיונים המכריעים שמתקיימים בימים אלה בבית הלבן בנוגע לאפשרות של חזרה להסכם הגרעין.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה אחרי חיסול מנהיג אל-קאעדה, 1 באוגוסט 2022. רויטרס
"טיוטת ההסכם לא עומדת בתנאיו". ביידן/רויטרס

במוקד החדשות

  • לפיד נפגש היום עם חבר הקונגרס הדמוקרטי טד דויטש יו"ר תת ועדת מזרח התיכון בבית הנבחרים האמריקני ועם שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס ודן עימם במשא ומתן שמתקיים על הטיוטה של האיחוד האירופי.
  • הגורם המדיני הבכיר אמר כי המסר של לפיד היא כי טיוטת ההסכם של האיחוד האירופי, שהוגדרה כהצעה סופית, אינה עומדת בעקרונות עליהם התחייבו האמריקנים בעצמם וכוללת ויתורים גדולים יותר עבור איראן מאשר בהסכם הגרעין המקורי.
  • לפיד אמר לחבר הקונגרס דויטש ולשגריר האמריקני ניידס כי כאשר נשלחה טיוטת ההסכם לאיראנים נאמר כי זו הצעה שהיא בבחינת "take it or leave it". אולם כאשר האיראנים החזירו תשובה הם לא קיבלו אותה, אלא דרשו ויתורים נוספים.
  • "במצב הנוכחי הגיע הזמן לקום וללכת משולחן המשא ומתן. כל דבר אחר מעביר לאיראנים מסר חזק של חולשה. עכשיו הזמן לשבת לדבר על מה עושים בהמשך (בהיעדר הסכם) כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני", אמר לפיד.
  • ראש הממשלה הדגיש במהלך הפגישה כי ישראל לא מחויבת להסכם אם זה ייחתם ותעשה את מה שנדרש כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני וגם למנוע מאיראן שימוש בשלוחות הטרור שלה באזור. "ארצות הברית יודעת זאת ומכירה בכך", אמר לפיד.
  • לפיד התייחס בפגישה לעובדה שהטיוטה האירופית כוללת סעיף, לפיו ארצות הברית ושאר המעצמות יתמכו בסגירת החקירות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נגד איראן, אם מנכ"ל הסוכנות יבהיר שאיראן נתנה תשובות מספקות.
  • הוא ציין כי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסוף מאי קובע שאיראן לא מספקת הסברים אמינים לסוגיית החקירות הפתוחות נגדה בנוגע לשרידי אורניום שנמצאו באתרים חשודים במדינה. לפיד ציין כי זה דבר "שאמור להדליק אור אדום בוהק עבור הקהילה הבינלאומית".

מה הלאה

  • בשבוע הבא ייצא היועץ לביטחון לאומי איל חולתא לוושינגטון ויקיים שיחות עם מקבילו בבית הלבן ג'ייק סאליבן בנוגע להסכם הגרעין. גורם מדיני בכיר ציין כי המסר שהועבר לבית הלבן נועד להוות הכנת הקרקע לשיחותיו של חולתא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully