וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לטראמפ: חברת הקונגרס ליז צ'ייני הפסידה בפריימריז בוויומינג

עודכן לאחרונה: 17.8.2022 / 14:42

בתו של דיק צ'ייני, סגן נשיא ארצות הברית ה-46 שכיהן תחת הנשיא ג'ורג' ווקר בוש, הפסידה בפער של יותר מ-30% להרייט הגמן, מועמדת חדשה שקיבלה את התמיכה של טראמפ. הפסדה מוכיח שוב עד כמה חזקה ההשפעה של הנשיא לשעבר על ציבור בוחריו ועל המפלגה הרפובליקנית

הבוחרים במדינת ויומינג בארצות הברית הדיחו את חברת הקונגרס ליז צ'ייני - בין המעטים במפלגה הרפובליקנית שמתחו ביקורת על הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - בבחירות המקדימות (פריימריז) שהתקיימו הלילה (שלישי).

ליז, בתו של דיק צ'ייני, סגן נשיא ארצות הברית ה-46, שכיהן תחת נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש, הפסידה בפער של יותר מ-30% להרייט הגמן, מועמדת חדשה שקיבלה את התמיכה של טראמפ.

צ'ייני בת ה-56 היתה אחת מתוך שני רפובליקנים בלבד שהצטרפו לוועדת החקירה של בית הנבחרים בנוגע לאירועים האלימים בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. עשרת הרפובליקנים שהצביעו להדיח את טראמפ לאחר ההסתערות על הקפיטול, נהפכו למטרה בקמפיין הנקמה של תומכי הנשיא לשעבר. עד כה, ארבעה מהם פרשו מתפקידיהם, וארבעה אחרים הובסו בפריימריז במדינותיהם - במדינות ויומינג, וושינגטון, מישיגן וקרוליינה הדרומית.

חברת הקונגרס כבר שלוש כהונות היתה בעבר כוכבת עולה במפלגה הרפובליקנית ומשפחתה נחשבה לאצולה פוליטית בוויומינג. לפני שנתיים בלבד, היא ניצחה בפריימריז עם 73% מהקולות. ואולם, בנאום ההפסד שלה הלילה היא אמרה: "יכולתי בקלות לנצח שוב. הדרך היתה ברורה. אך זה היה דורש ממני לתמוך בשקר של הנשיא טראמפ לגבי הבחירות ב-2020. הייתי צריכה לאפשר את מאמציו המתמשכים לפרק את המערכת הדמוקרטית שלנו ולתקוף את יסודות הרפובליקה. זאת דרך שלא יכולתי ללכת בה".

לדבריה, אישה מג'קסון בוויומינג, שסביה שרדו את מחנה ההשמדה אושוויץ, אמרה לה כי "היא חוששת שאם הדמוקרטיה תמות בארצות הברית, לא יהיה לה לאן ללכת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מגזין דיק צ'ייני. GettyImages
דיק צ'ייני/GettyImages

צ'ייני הבהירה כי אינה מתכוונת להפסיק לבקר את טראמפ, שעדיין לא הודיע אם הוא מתכוון להתמודד בבחירות ב-2024. "מאז ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר, חזרתי ואמרתי שטראמפ לא יתקרב שוב לחדר הסגלגל, ואני מתכוונת לכך", היא הוסיפה.

טראמפ ברך את הגמן על ניצחונה בפוסט ברשת שלו "טרות סושיאל". "ליז צ'ייני צריכה להתבייש בעצמה, האופן שבו התנהגה, מילותיה מלאות השנאה וההתחסדות והאופן שב התנהגה לאחרים. עכשיו היא יכולה סוף כל סוף להיעלם למעמקי השכחה הפוליטית, שם אני בטוח שיהיה לה טוב יותר".

הגמן הודתה לטראמפ על התמיכה בה ואמרה שזאת היתה הסיבה שניצחה. "ויומינג מזהירה את האליטה. לא נסבול עוד נציגים שלא מייצגים אותנו".

הרייט הגמן, חברת קונגרס מטעם מדינת ויומינג. GettyImages
המנצחת. הרייט הגמן/GettyImages

ההצבעה אתמול היתה מבחן לא רק למפלגה הרפובליקנית אלא גם לארצות הברית כולה בנוגע לכוח שעדיין יש לטראמפ ולמורשת שלו שנתיים לאחר שעזב את הבית הלבן. הנשיא לשעבר ובעלי בריתו הצליחו במהלך האביב והקיץ להפוך את הפריימריז הרפובליקנים ברחבי המדינה לזירה של עימותים חריפים שבהם שאלת הנאמנות המוחלטת לטראמפ עומדת במרכז.

טראמפ אמנם הפסיד בכמה מדינות, כולל בג'ורג'יה, שם המושל בריאן קמפ ומזכיר המדינה ברד רפנספרגר הצליחו להדוף את המועמדים שנתמכו על ידו - אך במרבית המדינות, מועמדים של טראמפ ניצחו. הניצחון בוויומינג נחשב לגדול ביותר עד כה של תומכי טראמפ.

המועמדים של טראמפ מנצחים בפריימריז

במדינה המתנדנדת אריזונה, קארי לייק, לשעבר קריינית חדשות בערוץ מקומי, ניצחה בפריימריז למושלת המדינה עם התמיכה של טראמפ - והביסה את קארין טיילור רובסון, בחירת הרפובליקנים המתונים. לייק קידמה בהתלהבות את הטענות השקריות של טראמפ כי הבחירות ב-2020 נגנבו.

בלייק מאסטרס, יזם הון סיכון שקידם את תיאוריית "ההחלפה הגדולה" בארצות הברית, שלפיה הלבנים יהפכו למיעוט בתוך כמה עשורים, ניצח בפריימריז לסנאט. חבר הקונגרס מארק פינצ'ם, שמקורב לארגון המליציה הימני קיצוני "שומרי השבועה" (Oath Keepers) ואף אמר לפני הפריימריז כי אם יפסיד, יסרב להכיר בתוצאה, ניצח בפריימריז הרפובליקנים למזכיר מדינת אריזונה - תפקיד בעל השפעה גדולה. דיוויד פרנסוורת ניצח בפריימריז לסנאט של מדינת אריזונה מול ראסטי באוארס, דובר בית הנבחרים של אריזונה, שעורר את זעמם של תומכי טראמפ כשהתנגד לניסיונות להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020 והעיד בפני ועדת בית הנבחרים שחוקרת את ההסתערות על הקפיטול.

בוויסקונסין, המועמד המועדף על טראמפ, טים מייקלס, נציח בפריימריז למושלות המדינה והביס את סגנית המושל לשעבר. עם זאת, רובין ווס, דובר בית הנבחרים של ויסקונסין הניצח את אדם סטים, שבו תמך טראמפ והתנגד גם כן לתוצאות הבחירות ב-2020.

פיטר מייר, אחד מעשרת חברי הקונגרס הרפובליקנים שתמכו בהדחה של טראמפ, הפסיד בפריימריז למועמד של הנשיא לשעבר, ג'ון גיבס, במישיגן. טיודור דיקסון, פרשן ששמרני שאימץ את טענותיו השקריות של טראמפ הנוגע לבחירות ב-2020, ניצח במועמדות למושלות המדינה ויתמודד מול המושלת המכהנת גרטשן ויטמר דמוקרטית.

ג'ון קנט, מועמד של טראמפ במדינת וושינגטון, הביס את ג'יימי הררה באטלר, חברת הקונגרס הרפובליקנית שהצביעה בעד הדחת הנשיא לשעבר.

במדינת ג'ורג'יה החשובה, המושל בריאן קמפ הביס את הסנאטור לשעבר דיוויד פרדו, המועמד של טראמפ, בפריימריז הרפובליקניים למושלות המדינה. קמפ סרב להפוך את הפסדו של טראמפ במדינה ב-2020. גם מזכיר המדינה ברד רפנספרגר, שסרב לדרישה של טראמפ להמציא קולות נוספים לאחר שהפסיד ב-2020, הביס את היריבה שבה תמך הנשיא לשעבר.

עם זאת, הרשל ווקר, שחקן פוטבול לשעבר שבו תמך טראמפ, ניצח בפריימריז הרפובליקנים למושב בסנאט. מהמט אוז, הבחירה של טראמפ, ניצח גם כן. דאג מסטריאנו, סנאטור של מדינת ג'ורג'יה שקידם טענות שקריות לגבי הבחירות ב-2020 ונכח בעצרת שהובילה להסתערות על גבעת הקפיטול, ניצח במועמדות המדינה למושלות. טראמפ הכריז על תמיכתו במסטריאנו כמה ימים לפני ההצבעה.

התובע הכללי של קנזס, דרק שמידט, שנתמך על ידי טראמפ, הבטיח את מועמדות המפלגה הרפובליקנית למושל המדינה.

בקרוליינה הצפונית, חברי הקונגרס טד באד ובו היינס, ניצחו בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים בהתאמה. מנגד, חבר הקונגרס מדיסון קותורן, שנתמך על ידי טראמפ, הפסיד לצ'אק אדוארדס.

בקרוליינה הדרומית, טום רייס, עוד אחד מעשרת הרפובליקנים שהצביעו להדיח את טראמפ, הובס על ידי היריב בעל תמיכת הנשיא לשעבר, ראסל פריי.

בנבאדה, אדם לקסאלט ניצח בפריימריז הרפובליקנים למושב בסנאט. לקסאלט, תובע כללי לשעבר, קיבל את התמיכה של טראמפ ועזר לקדם את מאמציו להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020 במדינה. ג'וזף לומברדו, השריף של לאס וגאס, ניצח בפריימריז למושלות.

דן קוקס, מחוקק חסר ניסיון שאימץ את שקריו של הנשיא לשעבר, הביס את קלי שולץ, המועדפת על המושל לארי הוגן, מנהיג המחנה הרפובליקני שמתנגד לטראמפ בפריימריז, למושלות במרילנד. סנאטור מדינת מרילנד, דארן ביילי, שקיבל את תמיכת טראמפ ברגע האחרון, ניצח בפריימריז הרפובליקנים למושלות במדינת אילינוי. חברת הקוגנרס ממרילנד, מרי מילר, שקיבלה את תמיכת טראמפ לפני כמה חודשים, ניצחה בפריימריז לבית הנבחרים.

באוהיו, המועמד לסנאט ג'יי.די. ואנס הביס את מתחריו לאחר שהפך את עורו מ"לעולם לא אתמוך בטראמפ" ב-2016 לתומך הנשיא לשעבר ב-2022. מקס מילר, עוזר לשעבר של טראמפ שקיבל את תמיכתו, ניצח בפריימריז לבית הנבחרים של אוהיו.

באיידהו, המושל בראד ליטל גבר על סגנית המושל ג'ניס מקגיצ'ין, שקיבלה את תמיכת טראמפ. ובווירג'יניה המערבית, חבר בית הנבחרים אלכס מוני גבר על חבר בית הנבחרים דיוויד מקינלי. התמיכה של טראמפ היתה ככל הנראה גורם המפתח לניצחונו.

ליז צ'ייני ובני תומפסון, השימוע הראשון של הוועדה המיוחדת למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. 10 ביוני 2022. רויטרס
סגנית יו"ר ועדת הבית הנבחרים לאירועי גבעת הקפיטול. ליז צ'ייני/רויטרס

צ'ייני הרגיזה רפובליקנים כשקראה לדמוקרטים בוויומינג ולבוחרים העצמאים לשנות את הרישום המפלגתי שלהם כדי שיוכלו להצביע בפריימריז. בשל איומים רבים שקיבלה במהלך הקמפיין, העדיפה צ'ייני לערוך אירועים קטנים ואישיים יותר על פני עצרות ענק. היא גם תקפה את טראמפ בראיונות טלוויזיוניים.

מסע הצלב שלה נגד טראמפ במהלך השימועים של ועדת בית הנבחרים לאירועי ה-6 בינואר גם הרגיז את הרפובליקנים המקומיים בוויומינג שהאשימו אותה בכך ששמה את השאיפות הפוליטיות שלה על פני הבוחרים במדינה. הדמוקרטים והעצמאים היללו אותה על כך שנקטה בעמדה עקרונית אף שזאת עלתה לה מחיר כבד.

המסר האחרון שלה לפני הבחירות היה פרסומת בטלוויזיה שבה נראה אביה, דיק צ'ייני, מכנה את טראמפ "פחדן" שמשקר לתומכיו ו"ניסה לגנוב את הבחירות האחרונות" באמצעות שימוש באלימות.

צ'ייני לא אמרה מה היא מתכוונת לעשות כעת לאחר שהפסידה את מושבה בקונגרס. היא גם לא התייחסה לאפשרות שתתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024. בנאום ההפסד היא אמרה כי "אני רפובליקנית שמרנית...אך אני אוהבת את המדינה שלי יותר. אני מבקשת מכם הלילה להצטרף אלי: כל עוד אנחנו חיים כאן, נקבל החלטה לעמוד יחדיו, רפובליקנים, דמוקרטים ועצמאים, נגד כל מי שיהרוס את הרפובליקה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully