וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתן פיטוסי, לוחם בחטיבת כפיר, נהרג מאש כוחותינו סמוך לטול כרם

עודכן לאחרונה: 16.8.2022 / 11:25

הלוחם עדכן את חברו שעזב את עמדת השמירה כדי להתפלל, וכששב אליה זוהה בשוגג כמחבל חמוש על ידי חברו לכוח - שירה לעברו 2 כדורים לאחר נוהל מעצר חשוד מלא, לפי טענתו. "שני החיילים היו יחד כמעט שנתיים, מאותו הצוות ובאותה היחידה"

נתן פיטוסי. דובר צה"ל
סמ"ר נתן פיטוסי, הלוחם שנהרג מירי חברו/דובר צה"ל

חייל צה"ל נהרג מאש כוחותינו במהלך פעילות מבצעית באזור קו התפר, סמוך לטול כרם - כך הותר הלילה (שלישי) לפרסום. הודעה נמסרה למשפחתו ונסיבות האירוע נחקרות. ההרוג הוא נתן פיטוסי, לוחם בחטיבת כפיר, בן 20 מנתניה.

דובר צה"ל תת-אלוף רן כוכב הסביר כי פיטוסי, שעזב את עמדת השמירה שבה שהה למשך זמן קצר, זוהה בטעות כחשוד על ידי חברו, שפתח בנוהל מעצר חשוד וירה בו למוות שני כדורים.

כוכב תיאר את מהלך האירוע הטרגי, "הלוחם שנורה עדכן את חברו שהוא עוזב את עמדת השמירה לדקות ספורות", סיפר. "חברו זיהה אותו כאויב ירה בו לאחר נוהל מעצר חשוד - כולל ירי לאוויר ולרגליים, ממרחק לא רב". כעבור כרבע שעה הצוות הרפואי והמפקדים הגיעו למקום, ואז התברר שלא מדובר בניסיון פיגוע. "שני החיילים היו יחד כמעט שנתיים בצבא, זוג לוחמים מאותו הצוות ומאותה היחידה", ציין והוסיף כי החייל היורה "השתתף בתחקירים, אנחנו נטפל בו ונחבק אותו".

בד בבד, הורי לוחמים טוענים כי כוחות מאותו הגדוד הגיעו בסוף השבוע שעבר לשטח, וכי במוצאי השבת קרה אירוע נוסף שכמעט נגמר באסון. זוג לוחמים נשלחו לתגבר סמוך לקו התפר; לוחמים אחרים חששו שמדובר בצמד מחבלים, ירו באוויר - ואז הצמד צעק "כוח צה"ל". האירוע הסתיים ללא נפגעים ולא דווח למפקד החטיבה.

פעילות מעצרים של לוחמי צה"ל ביהודה ושומרון. 10 במאי 2022. דובר צה"ל
נסיבות האירוע נחקרות. פעילות צה"ל בגדה/דובר צה"ל

הלוחם שירה אמר למפקדיו כי חברו יצא מהעמדה להתפלל. "שמעתי רעש, ראיתי דמות חשודה, ביצעתי ירי", סיפר. לדברי המפקדים בשטח, הלוחם ביצע נוהל מעצר חשוד. כשנשאל מדוע ירה, השיב כי "הוא המשיך להתקרב".

הלוחם שנפגע פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא, שם נקבע מותו. הרמטכ"ל צפוי לבקר במהלך היום בנקודת האירוע במסגרת התחקיר שנערך בצה"ל, שיעסוק בעיקרו בדקות שקדמו לירי, נוהל הפתיחה באש, האימון למשימה ותדריך הבטיחות האחרון שהועבר ללוחמים בדגש על תפקוד במקרה של זיהוי חשוד.

דקה אחר דקה

  • 22:20: נתן פיטוסי עדכן את חברו לשמירה שהוא יוצא מהעמדה כדי להתפלל.
  • 22:25: נתן חזר לעמדת השמירה, וזוהה על ידי חברו כגורם עוין חמוש. החייל היורה אמר למפקדיו כי הוא ביצע נוהל מעצר חשוד מלא, במהלכו ביקש מנתן להזדהות וירה באוויר, אך מסיבה לא ברורה הלוחם המשיך להתקרב לעברו.
  • 22:29: החייל בעמדת השמירה ירה לעבר חברו שני כדורים. קליע אחד פגע בחזה הלוחם, קליע שני ברגלו.
  • 22:31: הלוחמים בשטח דיווחו באמצעות המכשירים הסלולריים על שמיעת ירי, ולאחר מכן על ירי משני כיוונים שונים. בתחילה, התעורר החשד שמדובר בחוליית מחבלים שפתחה באש לעבר אחד הלוחמים משני כיוונים שונים. כוחות צבא גדולים הוקפצו אל האזור, ובמשך כחצי שעה לפחות התקשו להבין את נסיבות האירוע.
צה"ל בתחקור ראשוני של האירוע בו נהרג לוחם צה״ל מירי כוחותינו. 16 באוגוסט 2022. דובר צה"ל
התחקיר לאחר הירי, היום/דובר צה"ל
  • 22:44: לאחר שמפקדים הגיעו למקום, הם איתרו את הפצוע שרוע על הקרקע מחוסר הכרה, והזעיקו את הצוות הרפואי למקום יחד עם מסוק לפינוי הפצוע, שזוהה כחייל. עם הגעת הצוות הרפואי למקום הוחלט להמשיך את מאמצי ההחייאה באמבולנס ולא לפנות אותו במסוק. בבית החולים מאיר בכפר סבא נקבע מותו של נתן פיטוסי.
  • 22:45: הוקמו מחסומים ברחבי החטיבה המרחבית מנשה, על רקע החשש שמדובר בחוליית ירי שפתחה באש לעבר הלוחם מהכפר שויכה וככל הנראה נמלטה לעיר טול כרם.
  • 23:00: מפקדים החלו לאסוף מכשירים סלולאריים מהלוחמים כדי שלא יעבירו מידע הלאה ולא יתעדו את הנעשה בשטח. מפקדים בכירים הגיעו אל השטח, והבינו שקיימת עדות של לוחם שפתח באש לעבר דמות חשודה במרחב. ככל שנאספו הפרטים התברר החשד כי אחד הלוחמים שזיהה בטעות את חברו כמחבל חמוש פתח לעברו באש. באותן דקות הוחלט להשיב את כלל כוחות המחסומים והתגבורים בשטח אל המוצבים.
  • 0:18: דובר צה"ל הודיע כי חייל נורה למוות והבהיר כי לא מדובר בפיגוע, לאחר שנמסרה ההודעה למשפחתו של ההרוג.
קו התפר. אמיר בוחבוט
קו התפר, אילוסטרציה/אמיר בוחבוט

שר הביטחון בני גנץ מסר את תנחומיו על מותו של סמ"ר נתן פיטוסי. "ליבי עם משפחתו היקרה", כתב, "כולנו מחבקים אותם הבוקר. צה"ל מחויב לתחקר ולהפיק לקחים, כדי שמקרים כאלו לא יחזרו. כך יהיה".

חזן בית הכנסת של הקהילה הצרפתית בו נהג להתפלל, רפאל ביטן נתיב, נפרד מפיטוסי. "הכרתי את נתן כילד וכנער שהתפלל אצלנו בקהילה, איזה קסם של בחור, כולו לב, פצצת אנרגיה של טוב, חברותיות ואינסוף קסם אישי", כתב. "הצמיחה המשובחת שלו היתה תמיד דבר יוצא מן הכלל, חרף התמודדויות הקהילה הצרפתית עם אתגרי העלייה, מצב הנוער וההשתלבות במרקם הישראלי, נתן הצליח לפלס לעצמו תמיד את הדרך, בחיוך צנוע וכובש ובהתמדה ורצון להצליח הוא השתלב במצויינות בחיי הקהילה התוססת והיה אהוב ונחמד בכל מקום בו היה".

תחילה דווח כי מדובר בפיגוע ירי שבוצע ככל הנראה מרכב חולף וכי כוחות הביטחון מנהלים מצוד אחר היורים - אולם לאחר מכן דובר צה"ל עדכן כי מדובר בירי של צה"ל. גורם צבאי בכיר מסר כי מדובר באירוע קשה. "לצערי הלוחם מת מפצעיו בבית החולים", אמר. "בהתחלה חשבו שירו מהצד הפלסטיני אך בהמשך שללנו את החשד לפיגוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully