וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר סלמן רושדי שנדקר בניו יורק מונשם; דיווח: הדוקר - תומך המשטר באיראן

עודכן לאחרונה: 13.8.2022 / 20:59

סוכנו של הסופר, שפרסם בעבר ספרים ביקורתיים על האסלאם, אמר כי "החדשות לא טובות". התוקף הוא האדי מטר, בן 24 מניו ג'רזי, שלפי דיווחים הביע תמיכה במשטר בטהראן שקרא לרצח של רושדי. ברפובליקה האסלאימית בירכו: "בראבו לאמיץ שתקף את הכופר"

זירת דקרית הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. רויטרס
דקות לאחר הדקירה, אתמול/רויטרס

האדי מטר, בן 24 מניו ג'רזי, הוא החשוד בדקירת הסופר ההודי-בריטי סלמאן רושדי במהלך הרצאה שהעביר לעיני מאות אנשים בניו יורק - כך אמרו היום (שבת) הרשויות בארצות הברית. טרם התברר המניע לתקיפה, ונבדק אם קיימים אישומים נוספים נגדו בעבר. בכלי תקשורת בארצות הברית דווח כי מטר רחש אהדה למשטר באיראן, שלאורך שנים ארוכות קרא לרצוח את רושדי. היום הוגשו נגד מטר אישומים רשמיים על ידי התביעה בארצות הברית בגין ניסיון לרצח מדרגה שנייה ותקיפה מדרגה שנייה.

הוריו של החשוד היגרו לארצות הברית מהעיירה יארון שבדרום לבנון. ראש העיירה אמר כי הוא לא מכיר את העמדות הפוליטיות של המשפחה, אחרי שנשאל אם היא תומכת בחיזבאללה. גורם בארגון השיעי הפרו-איראני אמר כי אין לו מידע נוסף על ההתקפה.

רושדי בן ה-75 עורר את זעמה של הקהילה המוסלמית בעקבות ספרו "פסוקי השטן" ובמהלך השנים הוא סבל מאיומים על חייו. עדי ראיה סיפרו כי מטר הגיח מהקהל, חבוש מסכה שחורה, ותקף את רושדי והמראיין שהיו על הבמה. לאחר התקיפה, רושדי פונה במסוק לאחד מבתי החולים באזור, ושעות לאחר מכן עדכן סוכנו אנדרו ווילי כי הוא מונשם, וסובל מפגיעות חמורות בגופו.

"החדשות אינן טובות", עדכן ווילי בהצהרה לתקשורת שעות לאחר התקיפה. "ככל הנראה סלמאן יאבד עין אחת; עצביו בזרועו ניזוקו וכך גם הכבד שלו".

סלמאן רושדי. יח"צ,
נדקר בזמן הרצאה שהעביר בפני מאות אנשים. סלמאן רושדי/יח"צ

רושדי נולד וגדל במומבאי למשפחה מוסלמית ממוצא קשמירי. כשהיה בן 13, נשלח ללימודים בבריטניה, שם התקבל בהמשך לאוניברסיטת קיימברידג' וסיים את לימודיו בהצטיינות. ספרו הראשון, "גריימוס", אותו הוציא בשנת 1975, לא זכה לאהדה רבה ואף קיבל ביקורות כי אינו רלוונטי לעם הבריטי. אך בהמשך, פרסם רושדי ספר נוסף, "ילדי חצות", וזכה בכמה פרסים אנגליים יוקרתיים על כתיבתו.

בשנת 1988 הוציא רושדי את ספרו הרביעי "פסוקי השטן" השנוי במחלוקת, שאף נאסר לקריאה במדינות מסוימות בטענה כי מכיל "חילול קודש". כשנה לאחר הפרסום, הוציא מנהיגה העליון של איראן רוחאללה חומייני פסק הלכה הקורא לרצוח את רושדי, והציע על כך שלושה מיליון דולר. בעקבות זאת, נאלץ רושדי להסתתר במשך תשע שנים ואף החל להסתובב עם מאבטח צמוד.

הארי מטר דוקר הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
תומך המשטר. האדי מטר/אתר רשמי, מתוך טוויטר

בתקשורת השמרנית באיראן שיבחו את הדוקר. "בראבו לאדם האמיץ ובעל המחויבות שתקף את הכופר המושחת סלמאן רושדי בניו יורק", נכתב בעיתון השמרני-קיצוני כיהאן, שעורכו הראשי מונה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי. "עלינו לנשק את ידיו של מי שקרע את צווארו של אויב האלוהים עם סכין".

פרט לעיתון המזוהה עם המחנה הרפורמיסטי, עאתמאד, יתר כלי התקשורת המרכזיים באיראן תיארו את הסופר בתור "כופר". בעיתון הממשלתי "איראן" נכתב כי "צווארו של השטן נחתך בלהב".

זירת דקרית הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. רויטרס
סמוך למקום הדקירה, אתמול/רויטרס

הרשויות באיראן טרם הגיבו באופן רשמי לתקיפה של רושדי, אך יועץ של צוות המשא ומתן לשיחות הגרעין צייץ: "אני לא אזיל דמעה על סופר שפלט אינספור שנאה ובוז על המוסלמים והאסלאם". היועץ, מוחמד מרנדי, הוסיף: "אבל, זה לא קצת מוזר שבזמן אנחנו קרובים להסכם גרעין פוטנציאלי, ארצוות הברית מעלה טענות על תכנון לפגוע בבולטון, ואז זה קורה?".

אתמול רמזה איראן שהיא עשויה להסכים למסמך סופי שגיבש האיחוד האירופי לחזרתה להסכם הגרעין יחד עם ארצות הברית. זאת אחרי שביום רביעי חשפה וושינגטון אישומים נגד חבר משמרות המהפכה שהציע 300 אלף דולר לאדם בארצות הברית כדי שיתנקש בחייו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון. איראן אמרה כי מדובר ב"בדיה".

סופרים וחברים תמכו ברושדי, והביעו את תחושותיהם על המקרה בהודעות שפרסמו ברשתות החברתיות. "אני המום לראות את חברי מותקף - הוא איש טוב ומבריק ואני מקווה שהוא בסדר", אמר הסופר, המשורר והתסריטאי ניל גיימן. "אני מרגישה עכשיו חולה מאוד", אמרה הסופרת ג'יי קיי רולינג. "אילו חדשות מזעזעות שסלמאן רושדי נדקר. זה נוראי. אני מבולבלת", אמרה מחברת ספרי הבישול, העיתונאית והשדרנית היהודיה נייג'לה לוסון.

גם הסופר סטיבן קינג הגיב למקרה וכתב ברשתות החברתיות: "אני מקווה שסלמאן רושדי בסדר". קינג הביע בעבר תמיכה בספרו של רושדי, כך לדוגמה לפני כמה שנים, אז יצר קשר עם מנהל רשת ספרים שהחליטה שלא למכור את הספר "פסוקי השטן", והציב בפניו אולטימטום: "אם אתה לא מוכר אותו - אז אתה לא מוכר את סטיבן קינג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully