וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניים אבל בעלי דירות, גולשים באינטרנט ומשתמשים במחשב: מבט לחברה החרדית בישראל

עודכן לאחרונה: 10.8.2022 / 21:10

האוכלוסייה החרדית מהווה רק 13% מהישראלים, אך גם בבחירות הקרובות הסיעות החרדיות עשויות להיות המכריעות בשאלה - האם תוקם ממשלה בישראל. איפה הם גרים, לכמה יש יותר מדירה אחת וכמה הם באמת משתמשים באינטרנט? הצצה לחברה החרדית בישראל

חרדים. -, פלאש 90
"בחברה החרדית קיים הון חברתי"/פלאש 90, -

הבחירות לכנסת ה-25 ייערכו בעוד פחות משלושה חודשים, והסיעות החרדיות בכנסת עשויות להפוך פעם נוספת למי שיכריע את הכף סביב השאלה, האם תוקם ממשלה בישראל? חברת המחקר החרדית אסקריא ניתחה את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על מנת לבחון את אורח חייהם של החרדים בישראל.

האוכלוסייה החרדית בישראל מהווה רק 13% מהישראלים, אבל קצב הגידול החרדי הוא כפול משל של האוכלוסייה החילונית, בשל שיעור פריון גבוה וגיל צעיר של נישואין ולידה. האוכלוסייה החרדית בישראל צפויה להכפיל את גודלה מדי 16 שנה, לעומת 37 שנה באוכלוסייה הכללית.

היכן גרים החרדים?

החרדים, כך על פי הניתוח, מעדיפים לחיות בערים הומוגניות המאוכלסות בעיקר בחרדים או לפחות בשכונות חרדיות ובאזורים חרדיים בתוך ערים מעורבות - 43% מהאוכלוסיה החרדית גרה בירושלים ובבני ברק, ומתוך החרדים שלא חיים בערים הללו, 43% מרוכזים רק בשבע ערים מרכזיות. בעוד בני ברק היא עיר חרדית עם 92% תושבים חרדים, ירושלים היא עיר מעורבת, והחרדים שבה מהווים רק 29% מכלל התושבים וכ-50% מהאוכלוסייה היהודית ביישוב.

ערים נוספות בהן יש רוב חרדי הן ערים שהוקמו החל משנות ה-90' עבור האוכלוסייה החרדית, כמו ביתר עילית (99.2% תושבים חרדים), מודיעין עילית (99.7%), רכסים (91.2%), אלעד (89.3%) ובית שמש (69.7%). ישנן שתי ערים נוספות בהן קיימת אוכלוסייה חרדית משמעותית, למרות שהיא אינה מהווה בה רוב, והן צפת (44.6%) ונתיבות (42.1%). ריכוזים קטנים יותר קיימים גם בערים גדולות כמו אשדוד, פתח תקווה, חיפה, רחובות, נתניה ותל אביב. אלו הן ערים בהן נמצאת התיישבות חרדית ותיקה שהתחזקה בשל גלי הגירה של צעירים חרדים לעיר, אבל למרות הגידול, מדובר באחוזים בודדים.

עוד בוואלה!

הפריימריז בליכוד בעיצומם, 47% מבעלי זכות הבחירה כבר הצביעו

לכתבה המלאה

מתחת לקו העוני, אבל קונים דירה - ולעיתים גם שתיים

יותר מחמישית מהמשפחות בישראל (22%) נמצאות מתחת לקו העוני, אולם באוכלוסייה החרדית השיעור הוא כפול - זאת בשל גודל המשפחה החרדית, השיעור הנמוך של גברים עובדים והשכר הנמוך המאפיין את רוב המגזר.

עם זאת, העוני לא משפיע על תוחלת החיים, הדומה לזו של האוכלוסייה הכללית ועומדת על 82 שנה. כך, למשל, הערים עם נתוני אריכות הימים הגבוהים ביותר בחברה החרדית הן מודיעין עילית (85.1 שנים), ירושלים (83.2 שנים) ובני ברק (83.1 שנים). הנתונים בבית שמש דומים לממוצע הארצי, עם 82.8 שנים, ותוחלת החיים בביתר עילית נמוכה רק במעט מהממוצע הארצי, עם 81.8 שנים. מחקרים בחנו מדוע העוני והאושר לא משפיעים על מדד האושר ואריכות החיים במגזר, ומצאו כי בחברה החרדית קיים הון חברתי - היא בנויה ממעגלי תמיכה חברתיים המקהים את תחושת העוני, ומסייעים במשבר.

פתיחת שנת הלימודים בבני ברק 9 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
60% עם מחשב בבית, 44% מחוברים לאינטרנט. תלמידים חרדים/ראובן קסטרו

מנכ"ל אסקריא, דודי דרור, הסביר כי "קשיש חרדי, במקום להיות ספון בין ארבע קירות ביתו במשך ימים שלמים, נדרש לצאת מביתו שלוש פעמים ביום על מנת להתפלל. הוא פוגש בני קהילה ומשפחה המפיגים את תחושת הבדידות, ושומר על פעילות קוגניטיבית שוטפת בלימודי התורה והתפילה".

בחברה החרדית ישנו שיעור גבוה של רוכשי דירות. שיעור רוכשי הדירות (75%) דומה לאחוז בעלי הדירות באוכלוסייה הכללית העומד על 74%, ול-8% מהם היו אף בעלי יותר מדירה אחת. העיר בה שיעור בעלי הדירות גבוה אף יותר היא מודיעין עלית עם 83.1%, ואחריה ביתר עילית עם 77.2% מהחרדים. בבית שמש ובבני ברק שיעור דומה של בעלות על דירה, 70.9% ו-70.7%, בהתאמה. ירושלים סוגרת את הרשימה, עם 56.1% בעלי דירה, הרבה מתחת לממוצע הארצי.

תאונות דרכים - ילדים חרדים נפגעים הרבה יותר

נהגים בחברה החרדית מעורבים בתאונות דרכים יותר מנהגים מהחברה היהודית שאינה חרדית - 717 ל-100 אלף מורשים לנהוג, בהשוואה ל-677. עם זאת, בשנת 2017, 7% חרדים נפגעו בתאונות דרכים - פחות מחלקם באוכלוסייה. כשבוחנים את שיעור הנפגעים מתאונות דרכים בערים החרדיות, נמצא כי אלעד ובני ברק מובילות עם 0.9 נפגעים בתאונות דרכים לאלף איש, אחריהן בית שמש בשיעור של 0.4 נפגעים, אלעד, נתיבות וצפת עם 0.3 נפגעים לאלף איש ובתחתית נמצאות ביתר עילית עם שיעור של 0.2 נפגעים ורכסים ומודיעין עילית עם 0.1 שיעור הנפגעים לאלף איש.

חרדים. -, פלאש 90
נהגים חרדים מעורבים יותר בתאונות דרכים/פלאש 90, -

כמו כן, ילדים עד גיל 14 חרדים נפגעים חמור (הרוגים או פצועים קשה) בתאונות דרכים יותר מקבוצת היהודים שאינם חרדים, בעיקר כהולכי רגל. בשנת 2017, מתוך 100 אלף ילדים חרדים, נפגעו בממוצע 8.5 ילדים חרדים כהולכי רגל.

השמנה - ילדים חרדים שמנים יותר

הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 1.5 ביחס לצעיר לא חרדי. העיר המובילה בשיעור הסוכרת היא נתיבות עם 63 לאלף איש ואחריה ביתר עילית עם 61.2. בשיעור דומה אחריהן בני ברק עם 56.3, אלעד עם 56 וירושלים עם 56.1. הערים שנמצאות בתחתית הטבלה, עם פחות ממחצית מהתושבים החרדים בעלי סוכרת, הן צפת עם 48.2% ומודיעין עילית עם 46%. הערים המובילות בהשמנת ילדים הן ירושלים, עם 32%, צפת עם 30%, בית שמש עם 29% ורכסים עם 28%. אחריהן ביתר עילית, בני ברק ואלעד באחוז דומה, העומד על 24%. העיר עם השמנת הילדים הנמוכה ביותר היא מודיעין עילית, עם 18%.

חרדים גולשים באינטרנט?

במגזר החרדי, ל-60% יש מחשב בבית (לעומת 85% במגזר הכללי), בשל נורמות קהילתיות מחמירות בנוגע לשימוש במחשב ועוד יותר בנוגע לשימוש באינטרנט. שיעור המחוברים לאינטרנט בבית עומד על 44%. אולם, כ-66% משתמשים באינטרנט, ככל הנראה חלקם עושים זאת במקום העבודה או אצל קרובי משפחה.

חרדים בסליחות בכותל לקראת יום הכיפורים 12 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
44% אחוז מהמשפחות - מתחת לקו העוני. חרדים מתפללים בכותל/ראובן קסטרו

בבני ברק, אחת מערי הבירה החרדיות, 68% מהחרדים משתמשים במחשב ו-71.9% משתמשים באינטרנט, בבית שמש שיעור נמוך במעט של משתמשים במחשב (66%) אולם 78% משתמשים באינטרנט. בירושלים רק ל57.2% יש מחשב בבעלותם אולם השיעור הגבוה ביותר של משתמשים באינטרנט העומד על 84.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully