וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפי שפורסם בוואלה: נשים עגונות ומסורבות גט יוכלו לקבל תרומת זרע

10.8.2022 / 19:18

משרד הבריאות מקדם את יוזמת השר ומאשר כי נשים לא יצטרכו לבקש רשות מבעליהן לתרומת זרע. על פי התקנות החדשות התרומה תאושר אם התקבלה החלטה של בית הדין הרבני או לחלופין שעבר זמן מוגדר מפתיחת תיק הגירושים. הורוביץ: "שיקולים לא רפואיים אינם רלוונטיים"

הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים. 19 במרץ 2008. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) להערות הציבור תקנות תקדימיות הקובעות מנגנון לפיו יוכלו נשים עגונות ומסורבות גט לעבור טיפולי פוריות על פי בקשתן, גם ללא אישור מהבעל הנעדר או סרבן הגט. ההודעה הגיעה לאחר שבחודש מאי הנחה שר הבריאות ניצן הורביץ את המשרד לתיקון הנהלים, כפי שפורסם בוואלה!. הפנייה נעשתה ביוזמת ארגון "מבוי סתום".

על פי התקנות החדשות, נשים לא יצטרכו לבקש רשות מבעליהן לתרומת זרע, במידה וישנה החלטה חלוטה של בית הדין הרבני לפיה הבעל חייב לתת לאישה גט, ולחלופין שעברו לפחות 18 חודשים מיום פתיחת תיק הגירושין.

בנוסף, הוחלט כי תרומת הזרע יכולה להגיע מתורם זר או אנונימי וכך הן תוכלנה להיות בהורות משותפת. התקנות יחולו גם על עגונות שאינן יכולות לבקש גט מבעלהן בשל מצבם הרפואי או היעדרותם. לעומתן, נשים נשואות יחויבו להמשיך לקבל את רשות בעליהן לתרומת זרע.

ישיבת סל התרופות | שר הבריאות, ניצן הורביץ בפתח הפגישה 24 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
הורוביץ/ראובן קסטרו

לפי ההחלטה, האישה תתבקש ליידע את בעלה בכתב על החלטתה לפחות 60 יום לפני הלידה, כך שהוא יוכל לבקש שלא להירשם כאביו של התינוק שנולד. על הרופא המטפל ליידע את האישה בזכאותה לקבל ייעוץ דתי וחובתה ליידע את בעלה. כמו כן, תהליכי ההפריה, לרבות דתו של בעל הזרע וכן הצהרת האישה על עמידתה בתנאים יתועדו על ידי הרופא המטפל. לבעל תהיה זכות לשלול מהאישה את החלטתה אך ורק אם הזוג ביצע הפריית ביציות בתנאי שהן הופרו בעזרת הזרע שלו.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי "הורות היא עניין בסיסי. אני פועל לאפשר לכל מי שרוצה לממש את זכותו להורות - לעשות זאת. אם אישה רוצה לעבור טיפולי פוריות, הרי כמו בכל עניין רפואי, השיקול היחיד שעל מערכת הבריאות לקחת בחשבון הוא השיקול המקצועי הבריאותי".

עוד אמר הורוביץ כי "אין להסכים לשלילת זכויות מנשים, לדכא אותן, לסחוט אותן או לנקום בהן רק מפני שבחרו להתגרש או שהבעל נטש אותן ונעלם. שיקולים לא רפואיים אינם רלוונטים להנחיות המשרד ועלינו להסיר אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully