וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה שיגרה לוויין איראני לחלל, במערב חוששים שישמש נגד אוקראינה וישראל

9.8.2022 / 16:41

הלוויין "חיאם" שוגר על רקטת "סויוז" מנמל החלל בקזחסטן, על רקע שיתוף הפעולה המתהדק בין המדינות. בטהראן טוענים שמטרותיו מחקריות בלבד, אך בארה"ב מודאגים כי שתי המדינות יעשו בו שימוש נגד אויבותיהן

בווידאו: שיגור לווין איראני על ידי רוסיה מקזחסטן/צילום: רויטרס

רוסיה שיגרה היום (שלישי) לוויין איראני לחלל מבסיס בקזחסטן, כחלק מהידוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות הנתונות לסנקציות מערביות. הלוויין "חיאם", הקרוי על שמו של המשורר והפילוסוף הפרסי עומר חיאם בן המאה ה-11, שוגר על גבי רקטת "סויוז" מנמל החלל בייקונר, שבדרום קזחסטן. לפי סוכנות החלל הרוסית, המפקחת על הבסיס, הלוויין נכנס בהצלחה למסלולו. באיראן דווח כי סוכנות החלל המקומית קיבלה את התשדורות הראשונות מהלוויין.

במערב חוששים שהמערב ישמש גם למטרות צבאיות. בוושינגטון פוסט דווח בשבוע שעבר כי וושינגטון מודאגת משיתוף הפעולה בתחום החלל בין רוסיה ואיראן, וחוששת שהלוויין לא רק יעזור לרוסיה במלחמתה באוקראינה, אלא גם יעניק לאיראן "יכולות יוצאות דופן" לעקוב אחר מטרות בישראל ובמזרח התיכון. איראן דחתה את הדיווחים הללו, והיא טוענת כי תהיה לה שליטה מלאה ובלעדית על הלוויין "מהרגע הראשון". איראן אומרת כי הלוויין נועד למטרות מחקר, כולל ניטור קרינה וסביבה עבור מטרות חקלאיות.

שיגור הלוויין האיראני "חיאם" על רקטת "סויוז" רוסית מנמל החלל בבייקונור, קזחסטן, 9 באוגוסט 2022. רויטרס
שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהראן מתהדק. שיגור הלוויין "חיאם", היום/רויטרס

בעקבות הסנקציות המערביות שהוטלו עליה בתגובה לפלישה לאוקראינה, רוסיה התקרבה לאיראן בחודשים האחרונים כולל אזהרות אמריקניות מפני העברת מל"טים חמושים מאיראן לרוסיה, שגם כן נהדפו על ידי שתי המדינות. בחודש שעבר ביקר באיראן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בגיחה ראשונה שלו מחוץ לגבולות מדינות ברית המועצות לשעבר מאז תחילת המלחמה באוקראינה ב-24 בפברואר. מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר לפוטין כי על רוסיה להישאר דרוכה מול "ההונאה של המערב".

גם טהראן נתונה לסנקציות מערביות כבדות בשל תכנית הגרעין שלה,. היא אמרה אתמול שהיא תבחן את טיוטת ההסכם שגיבש האיחוד האירופי בניסיון להחזיר אותה ואת ארצות הברית להסכם הגרעין, בתום סבב שיחות הגרעין בווינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully